Skip to main content

2016 | OriginalPaper | Buchkapitel

Simulation-Based Learning for Conveying Soft-Skills to XL-Classes

verfasst von : Daniela Janßen, Sarah Valter, Esther Borowski, René Vossen, Sabina Jeschke

Erschienen in: Engineering Education 4.0

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Soft skills have become more important in higher education in order to prepare students for employability in later career. In XL-Classes, the theoretical conveyance of soft skills to students presents a special challenge. One approach for the application of theoretically imparted knowledge in practice is the concept of simulation-based learning. Simulations have been used for a long time in a variety of disciplines, particularly in high-risk areas such as medicine, aviation and space industries, using virtual environments to prepare professionals for real life situations. The term ‘simulation-based learning’ is particularly used in medical education. Approaches of simulation-based learning are increasingly used by other disciplines in the context of higher education and the education of students. Based on a definition of the term ‘simulation-based learning’ a concept to convey soft skills in higher education courses is developed. A practical implementation of the concept is demonstrated in the paper by using it in the XL-Class “Communication and Organizational Development” for students in the bachelor programme Mechanical Engineering at RWTH Aachen University. Here, the foundation of an enterprise in the automotive industry is simulated within 1.5 days. Key skills such as team building, time management and project management are applied, experienced and trained in the simulation. Overall, 600 students pass an organizational development process in which they establish a fictional automotive company with various departments, develop target systems as well as business strategies and construct an innovative car prototype. The basic knowledge for the realization of this task is mediated via microteaching units. Therefore the developed concept transfers soft skills knowledge to students by experiencing and training them in a simulated environment.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Abdulmohsen, H. (2010). Simulation-based medical teaching and learning. Journal of family and Community Medicine, 17, 35–40. Abdulmohsen, H. (2010). Simulation-based medical teaching and learning. Journal of family and Community Medicine, 17, 35–40.
2.
Zurück zum Zitat Brall, S., Hees, F. (2007). Effektives Lernen mit Kurzlerneinheiten. Kompetenzentwicklung in realen und virtuellen Arbeitssystemen. Brall, S., Hees, F. (2007). Effektives Lernen mit Kurzlerneinheiten. Kompetenzentwicklung in realen und virtuellen Arbeitssystemen.
3.
Zurück zum Zitat Jünger, J., & Köllner, V. (2003). Integration eines Kommunikationstrainings in die klinische Lehre. Beispiele aus den Reformstudiengängen der Universitäten Heidelberg und Dresden. Psychother Psych Med, 53 (2), 56–64. Jünger, J., & Köllner, V. (2003). Integration eines Kommunikationstrainings in die klinische Lehre. Beispiele aus den Reformstudiengängen der Universitäten Heidelberg und Dresden. Psychother Psych Med, 53 (2), 56–64.
5.
Zurück zum Zitat McGaghie, W., & Issenberg, S. B., Petrusa, E. R., Scalese, R. J. (2010). A critical review of simulation-based medical education research: 2003-2009. Medical Education, 44, 50–63. McGaghie, W., & Issenberg, S. B., Petrusa, E. R., Scalese, R. J. (2010). A critical review of simulation-based medical education research: 2003-2009. Medical Education, 44, 50–63.
6.
Zurück zum Zitat Pankow, F. (2008). Die Studienreform zum Erfolg machen! Erwartungen der Wirtschaft an Hochschulabsolventen. Berlin: DIHK – Deutscher Industrie- und Handelskammertag e.V. Pankow, F. (2008). Die Studienreform zum Erfolg machen! Erwartungen der Wirtschaft an Hochschulabsolventen. Berlin: DIHK – Deutscher Industrie- und Handelskammertag e.V.
7.
Zurück zum Zitat Wildt, J. (2003). The Shift from Teaching to Learning – Thesen zum Wandel der Lernkultur in modularisierten Studienstrukturen. In Fraktion Bündnis 90/ Die Grünen im Landtag NRW (Eds.), Unterwegs zu einem europäischen Bildungssystem, (14–18). Düsseldorf. Wildt, J. (2003). The Shift from Teaching to Learning – Thesen zum Wandel der Lernkultur in modularisierten Studienstrukturen. In Fraktion Bündnis 90/ Die Grünen im Landtag NRW (Eds.), Unterwegs zu einem europäischen Bildungssystem, (14–18). Düsseldorf.
8.
Zurück zum Zitat Ziv, A., & Wolpe, P. R., Small, S. D., Glick, S. (2003). Simulation-based Medical Education: An Ethical Imperative. Academic Medicine, 78(8), 783–788. Ziv, A., & Wolpe, P. R., Small, S. D., Glick, S. (2003). Simulation-based Medical Education: An Ethical Imperative. Academic Medicine, 78(8), 783–788.
Metadaten
Titel
Simulation-Based Learning for Conveying Soft-Skills to XL-Classes
verfasst von
Daniela Janßen
Sarah Valter
Esther Borowski
René Vossen
Sabina Jeschke
Copyright-Jahr
2016
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-46916-4_49