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2013 | Buch

Supply Management Research

Aktuelle Forschungsergebnisse 2013

herausgegeben von: Prof. Dr. Ronald Bogaschewsky, Prof. Dr. Michael Eßig, Prof. Dr. Rainer Lasch, Prof. Dr. Wolfgang Stölzle

Verlag: Springer Fachmedien Wiesbaden

Buchreihe : Advanced Studies in Supply Management

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Über dieses Buch

Der sechste Band „Advanced Studies in Supply Management“ stellt wissenschaftliche Fortschritte in den Bereichen Einkauf, Materialwirtschaft, Supply Chain Management und Logistik vor. Er ist zugleich Tagungsband des an der Universität Würzburg durchgeführten „ 6. Wissenschaftlichen Symposiums Supply Management“. Wissenschaftliche und anwendungsorientierte Beiträge fördern die qualifizierte Auseinandersetzung im Themenbereich und befruchten den Dialog zwischen Wissenschaft und Praxis. Präsentiert werden u. a. Arbeiten zum Verhalten in Kunden-Lieferanten-Beziehungen, zu Lieferanteninnovationen, zum Komplexitätsmanagement in der Beschaffung und zu Nutzenpotenzialen von Social Media.​

Inhaltsverzeichnis

Frontmatter

Wissenschaftliche Forschungsbeiträge

Frontmatter
Geschlechtsspezifisches Verhalten in Lieferanten-Kunden-Verhandlungen – Eine experimentelle Analyse
Zusammenfassung
Lieferanten-Kunden-Interaktionen sind geprägt von Verhandlungen und den darauf basierenden Planungsmodellen. Neben den Preisverhandlungen im Rahmen der strategischen Beschaffung müssen kurzfristige Liefermengen und -termine zumeist als Aufgabe der operativen Beschaffung festgelegt werden. Ergebnisse von Studien in anderen Kontexten deuten auf unterschiedliche Verhandlungsergebnisse und -stile bei männlichen und weiblichen Verhandlungsführern hin. Zur Erforschung von Verhandlungen werden in der Regel Laborexperimente angewendet, weil hier eine hohe Zahl an gleichen Situationen ohne Störfaktoren hergestellt werden kann. Die meisten dieser Laborexperimente beziehen sich auf Verhandlungsprobleme der strategischen Beschaffung, die in persönlichen Verhandlungen gelöst werden. Geschlechtsspezifisches Verhalten in IT-gestützten Verhandlungen für operative Beschaffungsprobleme wurde bislang weitgehend vernachlässigt. Ziel dieses Beitrags ist deshalb die laborexperimentelle Untersuchung von Verhandlungen zur Mengenabstimmung zwischen zwei Akteuren einer Supply Chain. Den Untersuchungsschwerpunkt bilden dabei mögliche Unterschiede zwischen weiblichen und männlichen Verhandlungsführern im Hinblick auf das Verhandlungsverhalten und -ergebnis.
Eric Sucky, Alexander Dobhan, Immanuel Zitzmann, Ayse Gül Özcan
Entwicklung einer Methodik zur Bewertung von Lieferanteninnovationen
Zusammenfassung
Lieferanteninnovationen können zum Unternehmenserfolg beitragen, indem Kosten, Qualität und Pünktlichkeit der Produkte verbessert werden. Diese müssen ins Unternehmen eingebracht und vom Abnehmer vor der Umsetzung bewertet werden. Die Bewertung ist aufgrund der Eigenschaften einer Lieferanteninnovation und der Bewertungssituation mit speziellen Anforderungen verbunden. Ziel dieses Beitrags ist es, eine Bewertungsmethodik für Lieferanteninnovationen zu entwickeln, welche deren speziellen Anforderungen berücksichtigt. Ausgehend von den Anforderungen werden Bewertungsprozess, Bewertungskriterien und Bewertungsverfahren diskutiert und ein Gesamtkonzept erarbeitet. Die Bewertung erfolgt in einem mehrstufigen Prozess, mit welchem Lieferanteninnovationen schrittweise beurteilt, umgesetzt, zurückgestellt oder abgelehnt werden können. Dieser Prozess besteht aus einer Relevanzeinschätzung, einer technischen Bewertung, einer nicht monetären und einer monetären Bewertung, wobei qualitative, semi-quantitative und quantitative Verfahren zum Einsatz kommen.
Stefan Winter, Rainer Lasch
Towards a framework for strategy in purchasing: German and English language literature
Abstract
This article studies different levels of strategy in purchasing literature. Based on an extensive literature review of publications in German and English language, different levels in a strategy hierarchy have been discussed: (1) Firm strategy, (2) purchasing strategy as part of functional strategies, (3) commodity group strategies and (4) sourcing levers. Analysing and relating findings of the identified publications to the different levels of strategy indicates that research on strategy in purchasing is still in an early phase. As most of the few integrated frameworks of strategy in purchasing stem from consulting practice or have rather a practical focus, academic work seems to lack behind practical requirements. Although several levels of strategy are discussed in literature, only few publications were found to contribute to a clear and systematic linking between the different levels. The largest share of identified literature discusses only individual strategic aspects of purchasing and despite many interrelations of strategic concepts neither relates them to each other nor considers potential trade‐offs. Especially the concepts of commodity group, category management and sourcing levers are not well conceptualized and seem to be more in practical than in academic reflection. However, on the way towards theory-building, individual concepts should be integrated into a framework and empirically tested. The findings of this work can be interpreted as an invitation for academic research to accord more attention to strategy in purchasing.
Frank Hesping, Holger Schiele
Multi-Dimensional Country Evaluation for Global Sourcing Concepts
Abstract
The global sourcing concept is a main value driver in companies from several industries as for example the automotive, the textile or the chemical industry. But increasingly the complexity of such global purchasing decisions is rising as decision criteria today besides the sourcing price also include i.e. quality, social responsibility and general sustainability criteria. Usually on the level of individual suppliers there are no sufficient data and analytical resources to evaluate all these criteria for all individual companies. Also a lack of suitable methods besides the known checklists and scoring systems has to be acknowledged. For this research gap a data envelopment analysis (DEA) for country-level sourcing decisions is outlined by using available index vales of international institutions (UN, World Bank) for 162 countries regarding income level (input), education level, transparency level, health level and human development level (outputs), presenting efficiency values for individual countries.
Matthias Klumpp
Innovation in sustainable supply chains – Interaction for resources from an SME perspective
Abstract
Supply chain management is increasingly challenged to integrate environmental (e.g. product recyclability) and social issues (e.g. labor conditions) to establish sustainable supply chains. Apart from a risk-orientation in sustainable supply chain management (SSCM) companies can also pursue an opportunity-oriented strategy linked to innovation. In this paper we develop the argument that SSCM is an opportunity for companies to develop sustainability-oriented innovations (SOIs), that is, improved or new products, processes, and organizational structures. For this purpose we focus our analysis on SSCM from the perspective of small and medium sized enterprises (SMEs) as, so far, little is known on how SMEs manage SSCM within the business-toconsumer (B2C) context, even though SMEs are important for sustainable development. We argue that SSCM can play a central role for SOIs of SMEs by making resources accessible through the interaction with primary (e.g. customers, suppliers) and secondary supply chain stakeholders (e.g. competitors, universities). Building on the resource-based and relational view we develop a conceptual framework which discusses how resource flows can occur in the interaction with different supply chain stakeholders. As a result, we explicate theoretical propositions and implications for practice.
Dorli Harms, Johanna Klewitz
How to Improve Supply Chain Performance by Anticipating Human Decision Behavior
Abstract
The main assumption underlying most supply chain models is the assumption of a fully rational expected profit maximizing decision maker. This might be correct assuming computerized decisions. But in reality most decisions are made by human decision makers and humans’ decisions are not always rational. This paper discusses recent behavioral operations literature describing different decision biases observed in laboratory experiments. Then, we analyze how human decision makers behave under three different supply contracts. Based on these observations we show how to take human behavior into account to improve supply chain performance.
Michael Becker-Peth
Quantitative models for value-based supply chain management
Abstract
It is taken for granted and substantiated by conceptual frameworks, qualitative arguments and empirical research that supply chain management (SCM) influences the value of a firm. However, value-based metrics and quantitative models to measure and compare this influence are found rather seldom in scientific research. Most often, quantitative research approaches are focused on measuring and evaluating the supply chain efficiency or limited to the assessment of selected SCM-related drivers of company value. The paper at hand takes up this research gap. Developments and directions of related scientific research are identified in a literature review, out of which a conceptual framework for value-based SCM is derived. Grounded on this framework, two quantitative models are developed which comprise financial and non-financial SCM-related factors of company value and allow for measuring and financially comparing their value impacts. These models are empirically tested in a secondary data analysis and a case study from the fast moving consumer goods industry.
Marcus Brandenburg

Anwendungsorientierte Beiträge

Frontmatter
Komplexitätsmanagement in der Beschaffung ― Portfolios für das Lieferantenmanagement in der projektorientierten Industrie
Zusammenfassung
Der Beitrag thematisiert die Frage der Komplexität in der Beschaffung bei projektorientierter Fertigung. Gegenüber einer Serienfertigung ist diese gekennzeichnet durch eine Vielzahl nicht standardisierter und durch ständig neu hinzukommende Artikel und Materialien – und geht damit häufig einher mit einer Vielzahl von Lieferanten. Anhand eines realen Fallbeispiels werden bisher vorrangig in der Serienfertigung bekannte bzw. angewendete Analysemethoden – insbesondere die Portfoliotechnik – auf ihre praktische Anwendbarkeit für das Projektgeschäft untersucht. Hierbei müssen zunächst die erforderlichen Voraussetzungen geschaffen werden. Die Kriterien bei der Anwendung der Methoden sowie die Ergebnisse für strategische Ansätze werden beispielhaft erläutert. Schließlich werden für die Rahmenbedingungen der projektorientierten Fertigung in weiten Bereichen gültige Handlungsempfehlungen abgeleitet.
Werner Ullmann, Roman Sebastian Siejek
Development of a Guideline for Implementing Sustainability into Procurement Processes of SMEs: An Empirical Investigation
Abstract
The importance of sustainable procurement has increased significantly in the past decade as society and customers are attaching more and more value to social and environmental standards. Although the main focus in procurement is still on cost reduction, companies are starting to integrate sustainable aspects into their purchasing processes and are considering these aspects when identifying and evaluating suppliers. Procurement has to get away from the pure consideration of costs and become more strategic and long term oriented. This would make sustainable alternatives more attractive as they are often more lucrative in the long-run.
The topic of sustainable procurement is a significant issue in procurement and especially large companies are already very active in this area. Several authors analyzed the activities of large companies with regard to sustainable procurement. The analyzed literature, however, does not integrate small and medium sized enterprises (SMEs) in their investigations. Therefore, the question arises how SMEs evaluate the topic of sustainable procurement and what their status quo is in this area. This paper presents the result of a survey conducted with CPOs and purchasing managers of SMEs. The analysis revealed that SMEs already engage themselves with sustainability in procurement and that they want to get more active in the future. However, addressing the topic of sustainability remains a challenge and there is a diverse mix of measures and tools which SMEs are applying in order to enhance sustainability in procurement processes. It was further investigated that the skills and know-how of SMEs with regard to sustainable procurement are still limited and that there is considerable room for improvement. This analysis has the aim to develop a basic guideline for SMEs in order to give these companies orientation for integrating sustainable aspects into procurement processes. However, the topic of sustainable procurement can vary a lot among industries and clear options for action are still missing. Therefore, more industry specific research has to be conducted in order to establish clear options for action.
Laureen Burian, Lisa Fröhlich, Kenneth Sievers
Nutzungspotenziale von Social Media im Supplier Risk Management
Zusammenfassung
Die steigende Notwendigkeit eines funktionierenden Supplier Risk Managements, die sich in den letzten Jahren auch durch diverse Studien zum Risikomanagement im Beschaffungsbereich belegen lässt, macht es erforderlich, in der Beschaffung die Bemähungen um eine fundierte Informationsbasis zu intensivieren. Defizite, die sich im informationellen Bereich zeigen, legen nahe, dass neue Wege der Informationsbeschaffung (z. B. durch den Einsatz von Social Media) beschritten werden.
Der Beitrag fasst zunächst Grundlagen des Risikomanagements, des Supplier Risk Managements und des damit verbundenen Risikomanagement-Prozesses zusammen, bevor die Supply Risks auf der Basis verschiedener praxisorientierter Studien klassifiziert werden. Eine Analyse des Risikomanagement-Prozesses offenbart die angesprochenen Informationsdefizite. Nach einer Vorstellung der verschiedenen – im Beschaffungsbereich bislang noch weniger etablierten – Formen von Social Media und Hinweisen auf mögliche rechtliche Restriktionen werden für die verschiedenen Risikofelder Einsatzmöglichkeiten von Social Media analysiert und bewertet.
Stefanie Hoffmann, Folker Roland
Entwicklung und Anwendung eines Risikomanagement-Konzepts für internationale Containertransporte
Zusammenfassung
Die Globalisierung und Liberalisierung haben zu komplexen internationalen Wertschöpfungsnetzwerken geführt. Ein Großteil der resultierenden internationalen Gütertransporte wird dabei mithilfe des Containers abgewickelt. Diese Transporte sind aufgrund der gestiegenen Transportentfernung und -dauer sowie zunehmenden Umschlagsvorgängen und Zwischenlagerungen einer Vielzahl von Risiken ausgesetzt. Letztere können sich in der Organisation und Durchführung, aber auch im Umfeld des Transports befinden. Der vorliegende Beitrag entwickelt auf Basis existenter Ansätze aus dem Supply Chain Management ein Risikomanagement-Konzept für internationale Containertransporte. Dieses findet exemplarisch Anwendung auf zur Verfügung gestellte Schadendaten eines großen weltweit tätigen Transportversicherers, welche um forschungsrelevante Erkenntnisse aus einer erfolgten Literaturrecherche ergänzt werden.
Andreas Döring, Eric Sucky
Backmatter
Metadaten
Titel
Supply Management Research
herausgegeben von
Prof. Dr. Ronald Bogaschewsky
Prof. Dr. Michael Eßig
Prof. Dr. Rainer Lasch
Prof. Dr. Wolfgang Stölzle
Copyright-Jahr
2013
Verlag
Springer Fachmedien Wiesbaden
Electronic ISBN
978-3-658-03061-2
Print ISBN
978-3-658-03060-5
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-03061-2

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