Skip to main content

2019 | OriginalPaper | Buchkapitel

The Effects of Grid- and List Design of E-Commerce Result Lists on Search Efficiency and Perceived Aesthetics

verfasst von : Friederice Schröder, Anica Kleinjan, Stefan Brandenburg

Erschienen in: Advances in Usability, User Experience and Assistive Technology

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

E-commerce became very important in recent years. About 40% of the customers state that they prefer online shopping over retail shopping. When searching for items in an online shop, the appearing result lists are an important part of the users’ experience. The users’ experience, in turn, is a crucial factor for a business’ success. This online-study examines the search efficiency and perceived aesthetics of two different result list designs. A grid design, which shows more than one item in a row and a list design, which displays only one item per row. Participants completed a visual search task on a fictitious website using their own devices. Reaction times measured search efficiency and the VisAWI questionnaire assessed perceived aesthetics. Results showed that the grid design led to faster reaction times and higher values in perceived aesthetics than the list design. Implications of the results and future studies are discussed.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
2.
Zurück zum Zitat Liang, T.-P., Lai, H.-J.: Effect of store design on consumer purchases: an empirical study of on-line bookstores. Inf. Manag. 39(6), 431–444 (2002)CrossRef Liang, T.-P., Lai, H.-J.: Effect of store design on consumer purchases: an empirical study of on-line bookstores. Inf. Manag. 39(6), 431–444 (2002)CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Cooper-Martin, E.: Effects of information format and similarity among alternatives on consumer choice processes. J. Acad. Mark. Sci. 21(3), 239–246 (1993)CrossRef Cooper-Martin, E.: Effects of information format and similarity among alternatives on consumer choice processes. J. Acad. Mark. Sci. 21(3), 239–246 (1993)CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Carmel, E., Crawford, S., Chen, H.: Browsing in hypertext: a cognitive study. IEEE Trans. Syst. Man Cybern. 22(5), 865–884 (1992)CrossRef Carmel, E., Crawford, S., Chen, H.: Browsing in hypertext: a cognitive study. IEEE Trans. Syst. Man Cybern. 22(5), 865–884 (1992)CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Hong, W., Thong, J.Y., Tam, K.Y.: The effects of information format and shopping task on consumers’ online shopping behavior: a cognitive fit perspective. J. Manag. Inf. Syst. 21(3), 149–184 (2004)CrossRef Hong, W., Thong, J.Y., Tam, K.Y.: The effects of information format and shopping task on consumers’ online shopping behavior: a cognitive fit perspective. J. Manag. Inf. Syst. 21(3), 149–184 (2004)CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Leder, H., Belke, B., Oeberst, A., Augustin, D.: A model of aesthetic appreciation and aesthetic judgments. Br. J. Psychol. 95(4), 489–508 (2004)CrossRef Leder, H., Belke, B., Oeberst, A., Augustin, D.: A model of aesthetic appreciation and aesthetic judgments. Br. J. Psychol. 95(4), 489–508 (2004)CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Moshagen, M., Thielsch, M.T.: Facets of visual aesthetics. Int. J. Hum.-Comput. Stud. 68(10), 689–709 (2010)CrossRef Moshagen, M., Thielsch, M.T.: Facets of visual aesthetics. Int. J. Hum.-Comput. Stud. 68(10), 689–709 (2010)CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Moshagen, M., Musch, J., Göritz, A.S.: A blessing, not a curse: experimental evidence for beneficial effects of visual aesthetics on performance. Ergonomics 52, 1311–1320 (2009)CrossRef Moshagen, M., Musch, J., Göritz, A.S.: A blessing, not a curse: experimental evidence for beneficial effects of visual aesthetics on performance. Ergonomics 52, 1311–1320 (2009)CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Cyr, D., Kindra, G.S., Dash, S.: Web site design, trust, satisfaction and e-loyalty: the Indian experience. Online Inf. Rev. 32, 773–790 (2008)CrossRef Cyr, D., Kindra, G.S., Dash, S.: Web site design, trust, satisfaction and e-loyalty: the Indian experience. Online Inf. Rev. 32, 773–790 (2008)CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Mahlke, S.: Factors influencing the experience of website usage. In: CHI 2002 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems, pp. 846–847. ACM, Minneapolis (2002) Mahlke, S.: Factors influencing the experience of website usage. In: CHI 2002 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems, pp. 846–847. ACM, Minneapolis (2002)
11.
Zurück zum Zitat Vogel, M.: Der “Mere-Exposure-Effekt” in der Mensch-Technik Interaktion und seine Auswirkungen auf das Nutzererleben. Dissertation, Technische Universität Berlin (2016) Vogel, M.: Der “Mere-Exposure-Effekt” in der Mensch-Technik Interaktion und seine Auswirkungen auf das Nutzererleben. Dissertation, Technische Universität Berlin (2016)
12.
Zurück zum Zitat Cohen, J.: Statistical Power for the Social Sciences. Lawrence Erlbaum (1989) Cohen, J.: Statistical Power for the Social Sciences. Lawrence Erlbaum (1989)
Metadaten
Titel
The Effects of Grid- and List Design of E-Commerce Result Lists on Search Efficiency and Perceived Aesthetics
verfasst von
Friederice Schröder
Anica Kleinjan
Stefan Brandenburg
Copyright-Jahr
2019
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-94947-5_20

    Marktübersichten

    Die im Laufe eines Jahres in der „adhäsion“ veröffentlichten Marktübersichten helfen Anwendern verschiedenster Branchen, sich einen gezielten Überblick über Lieferantenangebote zu verschaffen.