Skip to main content

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

The Gender Difference of Impression Evaluation of Visual Images Among Young People

verfasst von : Ayako Hashizume, Masaaki Kurosu

Erschienen in: Human-Computer Interaction. Interaction Contexts

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Kawaii is a Japanese word meaning cute or pretty. Authors classified this concept into three categories, i.e. the psycho-physical Kawaii, cultural Kawaii and generic Kawaii. Kawaii, especially the cultural Kawaii, could be regarded typical to the female in Japan. But the psycho-physical Kawaii and generic Kawaii may be shared by both of male and female. Authors conducted a questionnaire survey by showing 225 photographs to 89 university students including 54 male and 34 female students. Based on the statistical analysis of data, it was found that female students tend to evaluate the stimuli to be more Kawaii, beautiful and preferred than male students regarding the psycho-physical Kawaii and generic Kawaii. Further study is expected by conducting the comparative study among various cultural regions.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Yomoda, I.: On Kawaii, Chikuma Shinsho, vol. 578. Chikuma-Shobo, Tokyo (2006). (in Japanese) Yomoda, I.: On Kawaii, Chikuma Shinsho, vol. 578. Chikuma-Shobo, Tokyo (2006). (in Japanese)
2.
Zurück zum Zitat Yan, X.: Generation and transformation of ‘Kawaii’ concept in modern society. Hyogo University of Teacher Education, Graduate School of Education Master’s thesis (#09141F) (2010). (in Japanese) Yan, X.: Generation and transformation of ‘Kawaii’ concept in modern society. Hyogo University of Teacher Education, Graduate School of Education Master’s thesis (#09141F) (2010). (in Japanese)
3.
Zurück zum Zitat Marcus, A., Kurosu, M., Fu, X., Hashizume, A.: Cuteness Engineering. Springer, Heidelberg (2017) Marcus, A., Kurosu, M., Fu, X., Hashizume, A.: Cuteness Engineering. Springer, Heidelberg (2017)
4.
Zurück zum Zitat Lorenz, K.: Die angeborenen Formen moeglicher Erfahrung. Z Tierpsychol. 5, 235–409 (1943)CrossRef Lorenz, K.: Die angeborenen Formen moeglicher Erfahrung. Z Tierpsychol. 5, 235–409 (1943)CrossRef
Metadaten
Titel
The Gender Difference of Impression Evaluation of Visual Images Among Young People
verfasst von
Ayako Hashizume
Masaaki Kurosu
Copyright-Jahr
2017
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-58077-7_51

Neuer Inhalt