Skip to main content

2008 | OriginalPaper | Buchkapitel

Trust and Fairness in Franchise Relationships

verfasst von : Evelien Croonen

Erschienen in: Strategy and Governance of Networks

Verlag: Physica-Verlag HD

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Very few studies have investigated the key dimensions and consequences of trust and fairness in franchise relationships. Trust and fairness become especially important when a drastic change in the context of a relationship occurs. This paper therefore aims at generating theory about how franchisees’ perceptions of trust and fairness influence their responses toward their franchisors during franchisorled strategic change processes. On the basis of case studies regarding eight change processes in four Dutch drugstore franchise systems, the paper distinguishes a new level of trust in a franchise context: “franchise system trust” and discusses five instruments that franchisors can “institutionalize” in their franchise systems to influence their franchisees’ perceptions of franchise system trust. The results also demonstrate that franchisees’ perceptions of distrust and unfairness result in destructive responses toward the franchisor.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Metadaten
Titel
Trust and Fairness in Franchise Relationships
verfasst von
Evelien Croonen
Copyright-Jahr
2008
Verlag
Physica-Verlag HD
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-7908-2058-4_11

Premium Partner