Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.11.2010 | Ausgabe 5/2010

Information Systems Frontiers 5/2010

An empirical investigation into the effects of web search characteristics on decisions associated with impression formation

Zeitschrift:
Information Systems Frontiers > Ausgabe 5/2010
Autoren:
Shailaja Venkatsubramanyan, Timothy R. Hill

Abstract

It is now common knowledge that information on the World Wide Web is used by people to acquire facts before making decisions—a key activity being forming impressions about other people. Given this, an interesting question arises as to whether and how such impressions may be biased by the characteristics of the information source itself. For instance, in the case of search results about a person, do the quantity and order of results affect the impression formed about the person in question? The question takes on significance considering that these factors may affect decisions of considerable importance and tangible consequence such as those regarding employment, for example, and at the same time, such factors are largely outside the control of the individuals affected. In this paper we refer to searchable digital information about a person on the Web as ePersona, and the impression formed about the person based on the perception as ePerception. Using Web search results, we studied the impacts of order and quantity of results on ePerception using an experiment. Our findings suggest that the order or ranking of results about a search target impacts the impression formed about that target. We also found that the quantity of search results alone does not seem to impact the impression formed.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 50.000 Bücher
  • über 380 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Maschinenbau + Werkstoffe




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2010

Information Systems Frontiers 5/2010 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise