Skip to main content
Erschienen in: Mathematics in Computer Science 2/2020

17.12.2019

Analysing the “Calculator Effect” of Different Kinds of Software for School Arithmetic and Algebra

verfasst von: Rein Prank

Erschienen in: Mathematics in Computer Science | Ausgabe 2/2020

Einloggen

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

The paper investigates the possibility of getting the answer and solution of arithmetic and algebra tasks from outside pieces of software when the intended solution environment is paper and pencil or some teacher-controlled software system. We consider spreadsheets, lightweight drill environments, programs with step by step dialog and “algebra calculators”. For spreadsheets the paper describes several cases of mathematically incorrect calculations. For drill environments we ascertain that they do not create a major risk of cheating. However, “algebra calculators” provide answers and solution steps for most of the common elementary algebra task types (usually for a licence fee). The conclusion is that addition of detailed solutions to computer algebra systems does not change the situation with homework cheating substantially.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
2.
Zurück zum Zitat Sangwin, C.: Computer Aided Assessment of Mathematics. Oxford University Press, Oxford (2013)CrossRef Sangwin, C.: Computer Aided Assessment of Mathematics. Oxford University Press, Oxford (2013)CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Aguilera-Venegas, G., Galán-García, J.L., Galán-García, M.Á., Rodríguez-Cielos, P.: Teaching semantic tableaux method for propositional classical logic with a CAS. Int. J. Technol. Math. Educ. 22(2), 85–91 (2015)MATH Aguilera-Venegas, G., Galán-García, J.L., Galán-García, M.Á., Rodríguez-Cielos, P.: Teaching semantic tableaux method for propositional classical logic with a CAS. Int. J. Technol. Math. Educ. 22(2), 85–91 (2015)MATH
17.
Zurück zum Zitat Beeson, M.: Design principles of mathpert: software to support education in algebra and calculus. In: Kajler, N. (ed.) Computer-Human Interaction in Symbolic Computation, pp. 89–115. Springer, Berlin (1998) Beeson, M.: Design principles of mathpert: software to support education in algebra and calculus. In: Kajler, N. (ed.) Computer-Human Interaction in Symbolic Computation, pp. 89–115. Springer, Berlin (1998)
19.
Zurück zum Zitat Nicaud, J., Bouhineau, D., Chaachoua, H.: Mixing microworld and cas features in building computer systems that help students learn algebra. Int. J. Comput. Math. Learn. 5(2), 169–211 (2004)CrossRef Nicaud, J., Bouhineau, D., Chaachoua, H.: Mixing microworld and cas features in building computer systems that help students learn algebra. Int. J. Comput. Math. Learn. 5(2), 169–211 (2004)CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Prank, R., Issakova, M., Lepp, D., Tõnisson, E., Vaiksaar, V.: Integrating rule-based and input-based approaches for better error diagnosis in expression manipulation tasks. In: Li, Shangzhi, Wang, Dongming, Zhang, Jing-Zhong (eds.) Symbolic Computation and Education, pp. 174–191. World Scientific, Singapore (2007)CrossRef Prank, R., Issakova, M., Lepp, D., Tõnisson, E., Vaiksaar, V.: Integrating rule-based and input-based approaches for better error diagnosis in expression manipulation tasks. In: Li, Shangzhi, Wang, Dongming, Zhang, Jing-Zhong (eds.) Symbolic Computation and Education, pp. 174–191. World Scientific, Singapore (2007)CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Richardson, D.: Some unsolvable problems involving elementary functions of a real variable. J. Symb. Log. 33, 514–520 (1968)CrossRef Richardson, D.: Some unsolvable problems involving elementary functions of a real variable. J. Symb. Log. 33, 514–520 (1968)CrossRef
Metadaten
Titel
Analysing the “Calculator Effect” of Different Kinds of Software for School Arithmetic and Algebra
verfasst von
Rein Prank
Publikationsdatum
17.12.2019
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Mathematics in Computer Science / Ausgabe 2/2020
Print ISSN: 1661-8270
Elektronische ISSN: 1661-8289
DOI
https://doi.org/10.1007/s11786-019-00442-3

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2020

Mathematics in Computer Science 2/2020 Zur Ausgabe

Premium Partner