Skip to main content
Erschienen in: Universal Access in the Information Society 4/2008

01.11.2008 | Long Paper

Computer supported collaborative learning and vocational training: adapting the technology to the learners’ needs

verfasst von: Margit Pohl, Markus Rester, Kerstin Stöckelmayr, Jutta Jerlich, Peter Judmaier, Franz Reichl, Eva Obermüller

Erschienen in: Universal Access in the Information Society | Ausgabe 4/2008

Einloggen

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

The aim of the ECODESIGN project was the development of a course in sustainable product design. The target group are employees in the areas of product design, marketing or similar areas. Some learners from this target group have a low computer literacy and are, therefore, reluctant to use advanced forms of electronic communication. Collaborative learning has to be designed according to the learners’ needs, taking into account that many participants of the ECODESIGN course have to get used to electronic communication. Despite this problem, a community of practice seems to result from the ECODESIGN course. Active tutoring was especially important to motivate learners and to constitute the community of practice.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Allen, P., Booth, S., Crompton, P., Timms, D.: Varsetile––A TLTP Funded Project. Case Studies: Integrating Learning with Technology. University of Stirling, Stirling (1996) Allen, P., Booth, S., Crompton, P., Timms, D.: Varsetile––A TLTP Funded Project. Case Studies: Integrating Learning with Technology. University of Stirling, Stirling (1996)
2.
Zurück zum Zitat Ardito, C., Costabile, F., De Marsico, M., Lanzilotti, R., Levialdi, S., Roselli, T., Rossano, V.: An approach to usability evaluation of e-learning applications. Univ. Access Inf. Soc. 4(3), 270–283 (2006). doi:10.1007/s10209-005-0008-6 (ISSN 1615-5289)CrossRef Ardito, C., Costabile, F., De Marsico, M., Lanzilotti, R., Levialdi, S., Roselli, T., Rossano, V.: An approach to usability evaluation of e-learning applications. Univ. Access Inf. Soc. 4(3), 270–283 (2006). doi:10.​1007/​s10209-005-0008-6 (ISSN 1615-5289)CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Beasley, N., Smyth, K.: Expected and actual student use of an online learning environment: a critical analysis. Electron. J. E-Learn. 2(1), 43–50 (2004) Beasley, N., Smyth, K.: Expected and actual student use of an online learning environment: a critical analysis. Electron. J. E-Learn. 2(1), 43–50 (2004)
5.
Zurück zum Zitat Clark R.C., Mayer R.E.: E-Learning and the Science of Instruction. Wiley, San Francisco (2003) Clark R.C., Mayer R.E.: E-Learning and the Science of Instruction. Wiley, San Francisco (2003)
6.
Zurück zum Zitat Crystal D.: Language and the Internet. Cambridge University Press, Cambridge (2001) Crystal D.: Language and the Internet. Cambridge University Press, Cambridge (2001)
7.
Zurück zum Zitat De Marsico, M., Kimani, S., Mirabella, V., Norman, L., Catarci, T.: A proposal toward the development of accessible e-learning content by human involvement. Univ. Access Inf. Soc. 5(2), 150–169 (2006). doi:10.1007/s10209-006-0035-y (ISSN 1615-5289)CrossRef De Marsico, M., Kimani, S., Mirabella, V., Norman, L., Catarci, T.: A proposal toward the development of accessible e-learning content by human involvement. Univ. Access Inf. Soc. 5(2), 150–169 (2006). doi:10.​1007/​s10209-006-0035-y (ISSN 1615-5289)CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Dillenbourg P.: What do You Mean by ‘Collaborative Learning’?, pp. 1–19. Elsevier, Oxford (1999) Dillenbourg P.: What do You Mean by ‘Collaborative Learning’?, pp. 1–19. Elsevier, Oxford (1999)
9.
Zurück zum Zitat Duffy T.M., Jonassen D.H.: Constructivism and the Technology of Instruction––a Conversation. Lawrence Erlbaum, Hillsdale (1992) Duffy T.M., Jonassen D.H.: Constructivism and the Technology of Instruction––a Conversation. Lawrence Erlbaum, Hillsdale (1992)
10.
Zurück zum Zitat Ebner, M., Holzinger, A.: Lurking: an underestimated human–computer phenomenon. Multimed. IEEE 12(4), 70–75 (2005)CrossRef Ebner, M., Holzinger, A.: Lurking: an underestimated human–computer phenomenon. Multimed. IEEE 12(4), 70–75 (2005)CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Encarnacao J.L., Leidhold W., Reuter A.: Szenario: Die Universität im Jahre 2005, pp. 17–29. Verlag Bertelsmann Stiftung, Gütersloh (2000) Encarnacao J.L., Leidhold W., Reuter A.: Szenario: Die Universität im Jahre 2005, pp. 17–29. Verlag Bertelsmann Stiftung, Gütersloh (2000)
12.
Zurück zum Zitat Forsyth, L., Schaverien, L.: Re-presenting collective learning: a generative way forward. ACM SIGGROUP Bull. 24(3), 25–31 (2003) Forsyth, L., Schaverien, L.: Re-presenting collective learning: a generative way forward. ACM SIGGROUP Bull. 24(3), 25–31 (2003)
13.
Zurück zum Zitat Gibbons, J.F.: Tutored videotape instruction. In: Conference on Educational Applications of Satellites, Arlington, 1977 Gibbons, J.F.: Tutored videotape instruction. In: Conference on Educational Applications of Satellites, Arlington, 1977
14.
Zurück zum Zitat Holzinger, A.: Usability engineering methods for software developers. Commun. ACM 48(1), 71–74 (2005)CrossRef Holzinger, A.: Usability engineering methods for software developers. Commun. ACM 48(1), 71–74 (2005)CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Isckia, T., Delalonde, C.: Student communities in a distance-learning environment. ACM SIGGROUP Bull. 24(3), 73–78 (2003) Isckia, T., Delalonde, C.: Student communities in a distance-learning environment. ACM SIGGROUP Bull. 24(3), 73–78 (2003)
16.
Zurück zum Zitat Jarvis, P., Holford, J., Griffin, C.: The Theory & Practice of Learning, 2nd edn. Kogan Page, London (2003) Jarvis, P., Holford, J., Griffin, C.: The Theory & Practice of Learning, 2nd edn. Kogan Page, London (2003)
17.
18.
Zurück zum Zitat Keates, S., Clarkson, J., Robinson, P.: Design for participation: providing access to e-information for older adults. Univ. Access Inf. Soc. 3(2), 149–163 (2004). doi:10.1007/s10209-004-0093-y (ISSN 1615-5289)CrossRef Keates, S., Clarkson, J., Robinson, P.: Design for participation: providing access to e-information for older adults. Univ. Access Inf. Soc. 3(2), 149–163 (2004). doi:10.​1007/​s10209-004-0093-y (ISSN 1615-5289)CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Koper, R., Tattersall, C.: New directions for lifelong learning using network technologies. Br. J. Educ. Technol. 35(6), 689–700 (2004)CrossRef Koper, R., Tattersall, C.: New directions for lifelong learning using network technologies. Br. J. Educ. Technol. 35(6), 689–700 (2004)CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Lave J., Wenger E.: Situated Learning. Legitimate Peripheral Participation. Cambridge University Press, Cambridge (1991) Lave J., Wenger E.: Situated Learning. Legitimate Peripheral Participation. Cambridge University Press, Cambridge (1991)
21.
Zurück zum Zitat Nielsen J.: Erfolg des Einfachen. Markt + Technik Verlag, München (2000) Nielsen J.: Erfolg des Einfachen. Markt + Technik Verlag, München (2000)
22.
Zurück zum Zitat Payr, S.: Facile––concept for facilitation and role of facilitator. Working document for the SOCRATES/ODL project FACILE (2000) Payr, S.: Facile––concept for facilitation and role of facilitator. Working document for the SOCRATES/ODL project FACILE (2000)
23.
Zurück zum Zitat Pohl, M.: Guidelines for the design and evaluation of e-learning systems. In: Proceedings of the EDEN 06 Annual Conference, Vienna, pp. 542–547 (2006) Pohl, M.: Guidelines for the design and evaluation of e-learning systems. In: Proceedings of the EDEN 06 Annual Conference, Vienna, pp. 542–547 (2006)
24.
Zurück zum Zitat Pohl, M., Rester, M.: Development of an e-learning system for ecological product design. In: Isaýas, P., Kommers, P., McPherson, M. (eds.) Proceedings of the IADIS International Conference e-Society 2004, vol. 2, p. 1163. IADIS Press, Lisbon (2004) (ISBN 972-98947-5-2) Pohl, M., Rester, M.: Development of an e-learning system for ecological product design. In: Isaýas, P., Kommers, P., McPherson, M. (eds.) Proceedings of the IADIS International Conference e-Society 2004, vol. 2, p. 1163. IADIS Press, Lisbon (2004) (ISBN 972-98947-5-2)
25.
Zurück zum Zitat Pohl, M., Rester, M.: Ecodesign: Development and testing of an e-learning system. In: Auer, M., Auer, U. (eds.) ICL: Interactive Computer Aided Learning. Proceedings of the International Conference, Kassel (2004). Kassel University Press (ISBN 3-89958-089-3) Pohl, M., Rester, M.: Ecodesign: Development and testing of an e-learning system. In: Auer, M., Auer, U. (eds.) ICL: Interactive Computer Aided Learning. Proceedings of the International Conference, Kassel (2004). Kassel University Press (ISBN 3-89958-089-3)
26.
Zurück zum Zitat Pohl, M., Rester, M., Judmaier, P., Stöckelmayr, K.: Ecodesign––design and evaluation of an e-learning system for vocational training. Elektrotechnik und informationstechnik (e&i) 122(12), 473–476 (2005) (ISSN 0932-383X) Pohl, M., Rester, M., Judmaier, P., Stöckelmayr, K.: Ecodesign––design and evaluation of an e-learning system for vocational training. Elektrotechnik und informationstechnik (e&i) 122(12), 473–476 (2005) (ISSN 0932-383X)
27.
Zurück zum Zitat Preece J.: Online Communities: Designing Usability and Supporting Sociability. Wiley, Chichester (2000) (ISBN 0-471-80599-8) Preece J.: Online Communities: Designing Usability and Supporting Sociability. Wiley, Chichester (2000) (ISBN 0-471-80599-8)
28.
Zurück zum Zitat Preece J., Rogers I., Sharp H.: Interaction Design. Wiley, New York (2002) Preece J., Rogers I., Sharp H.: Interaction Design. Wiley, New York (2002)
29.
Zurück zum Zitat Reichl, F., Payr, S., Csanyi, G.S., Vierlinger, U.E.: Joint European continuing education courses with facilitated open distance learning. Ind. High. Educ. 15(5), 323–332 (2001) Reichl, F., Payr, S., Csanyi, G.S., Vierlinger, U.E.: Joint European continuing education courses with facilitated open distance learning. Ind. High. Educ. 15(5), 323–332 (2001)
30.
Zurück zum Zitat Reichl, F., Vierlinger, U.E., Obermüller, E.: Active learner support for e-learning in continuing engineering education: theory and practice. In: 9th World Conference for Continuing Engineering Education––Strategy of Continuing Engineering Education for International Competence and Cooperation, Tokyo, May 2004, pp. 507–511 (2004) Reichl, F., Vierlinger, U.E., Obermüller, E.: Active learner support for e-learning in continuing engineering education: theory and practice. In: 9th World Conference for Continuing Engineering Education––Strategy of Continuing Engineering Education for International Competence and Cooperation, Tokyo, May 2004, pp. 507–511 (2004)
31.
Zurück zum Zitat Rester, M., Pohl, M.: Ecodesign––an online university course for sustainable product design. In: Kommers, P., Richards, G. (eds.) Proceedings of EDMEDIA 2005. World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications. Montreal, Canada, pp. 316–323, Norfolk (2005). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE) (ISBN 1-880094-56-8) Rester, M., Pohl, M.: Ecodesign––an online university course for sustainable product design. In: Kommers, P., Richards, G. (eds.) Proceedings of EDMEDIA 2005. World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications. Montreal, Canada, pp. 316–323, Norfolk (2005). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE) (ISBN 1-880094-56-8)
32.
Zurück zum Zitat Rowntree D.: Exploring Open and Distance Learning. Kogan Page, London (1992) Rowntree D.: Exploring Open and Distance Learning. Kogan Page, London (1992)
33.
Zurück zum Zitat Rudestam K.E., Schoenholtz-Read J.: Overview––The coming of Age of Adult Education, pp. 3–28. Sage Publications, Thousand Oaks (2002) Rudestam K.E., Schoenholtz-Read J.: Overview––The coming of Age of Adult Education, pp. 3–28. Sage Publications, Thousand Oaks (2002)
34.
Zurück zum Zitat Sacks, H., Schegloff, E., Jefferson, G.: A simplest systematics for the organisation of turn-taking for conversation. Language 50, 696–735 (1974)CrossRef Sacks, H., Schegloff, E., Jefferson, G.: A simplest systematics for the organisation of turn-taking for conversation. Language 50, 696–735 (1974)CrossRef
35.
Zurück zum Zitat Salmon G.: E-Moderating. The Key to Teaching and Learning Online. Kogan Page, London (2000) (ISBN 0-7494-3110-5) Salmon G.: E-Moderating. The Key to Teaching and Learning Online. Kogan Page, London (2000) (ISBN 0-7494-3110-5)
37.
Zurück zum Zitat Schlager M.S., Fusco J., Schank P.: Evolution of an Online Education Community of Practice, pp. 129–158. Cambridge University Press, Cambridge (2002) Schlager M.S., Fusco J., Schank P.: Evolution of an Online Education Community of Practice, pp. 129–158. Cambridge University Press, Cambridge (2002)
38.
Zurück zum Zitat Schön D.A.: Educating the Reflective Practitioner. Jossey-Bass, San Francisco (1987) Schön D.A.: Educating the Reflective Practitioner. Jossey-Bass, San Francisco (1987)
39.
Zurück zum Zitat Schulmeister, R.: Virtuelle Universität––Virtuelles Lernen. R.Oldenburg Verlag, München (2001) Schulmeister, R.: Virtuelle Universität––Virtuelles Lernen. R.Oldenburg Verlag, München (2001)
40.
Zurück zum Zitat Schulmeister R.: Grundlagen Hypermedialer Lernsysteme. R.Oldenburg Verlag, München (1997) Schulmeister R.: Grundlagen Hypermedialer Lernsysteme. R.Oldenburg Verlag, München (1997)
41.
Zurück zum Zitat Sheard, J.: Electronic learning communities: strategies for establishment and management. In: Proceedings of the ITiCSE’04 Conference, Leeds, pp. 37–41 (2004) Sheard, J.: Electronic learning communities: strategies for establishment and management. In: Proceedings of the ITiCSE’04 Conference, Leeds, pp. 37–41 (2004)
42.
Zurück zum Zitat Sparkes, J.J.: On the design of effective distance teaching courses. In: Annual Conference of the International Council on Distance Education, Melbourne (1985) Sparkes, J.J.: On the design of effective distance teaching courses. In: Annual Conference of the International Council on Distance Education, Melbourne (1985)
43.
Zurück zum Zitat Statistik Austria. IKT-Einsatz in Haushalten. Ergebnisse der europäischen Erhebung über den Einsatz von Informations- und Kommunikationstechnologien in Haushalten 2003, Vienna (2003) Statistik Austria. IKT-Einsatz in Haushalten. Ergebnisse der europäischen Erhebung über den Einsatz von Informations- und Kommunikationstechnologien in Haushalten 2003, Vienna (2003)
44.
Zurück zum Zitat Stevens, G., Veith, M., Wulf, V.: Come in: using computers to foster the integration of migrant communities. ACM SIGGROUP Bull. 24(3), 66–72 (2003) Stevens, G., Veith, M., Wulf, V.: Come in: using computers to foster the integration of migrant communities. ACM SIGGROUP Bull. 24(3), 66–72 (2003)
45.
Zurück zum Zitat Stöckelmayr, K.: E-learning und seine Evaluation. Master’s thesis, Vienna University of Technology (2006) Stöckelmayr, K.: E-learning und seine Evaluation. Master’s thesis, Vienna University of Technology (2006)
46.
Zurück zum Zitat Tampir, P.: Anwendungsorientierte computerschulung für erwachsene. Master’s thesis, Institut für Gestaltungs und Wirkungsforschung, Technische Universität Wien, Wien (2006) Tampir, P.: Anwendungsorientierte computerschulung für erwachsene. Master’s thesis, Institut für Gestaltungs und Wirkungsforschung, Technische Universität Wien, Wien (2006)
47.
Zurück zum Zitat Vitsilakis, C., Efthimiou, I.: E-competences and e-learning: an empirical study of the relation between e-learning experience and adults digital literacy. In: Proceedings of the EDEN 06 Annual Conference, Vienna, pp. 52–58 (2006) Vitsilakis, C., Efthimiou, I.: E-competences and e-learning: an empirical study of the relation between e-learning experience and adults digital literacy. In: Proceedings of the EDEN 06 Annual Conference, Vienna, pp. 52–58 (2006)
48.
Zurück zum Zitat Wheeler, S.: Networking or Notworking? Building social presence into digital learning environments. In: Proceedings of the EDEN 06 Annual Conference, Vienna, pp. 371–374 (2006) Wheeler, S.: Networking or Notworking? Building social presence into digital learning environments. In: Proceedings of the EDEN 06 Annual Conference, Vienna, pp. 371–374 (2006)
49.
Zurück zum Zitat Wimmer W., Züst R.: ECODESIGN PILOT: Produkt-Innovations-, Lern- und Optimierungstool für umweltgerechte Produktgestaltung mit deutsch/englischer CDROM. Verlag Industrielle Organisation, Zürich (2001) Wimmer W., Züst R.: ECODESIGN PILOT: Produkt-Innovations-, Lern- und Optimierungstool für umweltgerechte Produktgestaltung mit deutsch/englischer CDROM. Verlag Industrielle Organisation, Zürich (2001)
Metadaten
Titel
Computer supported collaborative learning and vocational training: adapting the technology to the learners’ needs
verfasst von
Margit Pohl
Markus Rester
Kerstin Stöckelmayr
Jutta Jerlich
Peter Judmaier
Franz Reichl
Eva Obermüller
Publikationsdatum
01.11.2008
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Universal Access in the Information Society / Ausgabe 4/2008
Print ISSN: 1615-5289
Elektronische ISSN: 1615-5297
DOI
https://doi.org/10.1007/s10209-008-0119-y

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2008

Universal Access in the Information Society 4/2008 Zur Ausgabe

Premium Partner