Skip to main content

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Contribution Studies of Engineering Alumni on the Quality of the End of Project Studies of the Following Promotions

verfasst von : Wafa Boumaiza, Zeineb Kooli, Asma Chouki, Emna Miladi, Salah Bousbia

Erschienen in: Interactive Collaborative Learning

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

The industry expressed expectations about future electromechanical engineers to recruit have greatly evolved in recent years. Now it is no longer to recruit an engineer who has theoretical knowledge-intensive and sit in a comfortable office, but rather to recruit an operational engineer very quickly and above all who will go on the field whenever there is a need to deal with all types of dysfunctions. This profile therefore requires expertise with strong practical components (technical and managerial knowledge). To meet this need, the classic approach widely applied in engineering schools is to book last semester courses in a graduation project (or internship) in which each student will process a concrete industrial problem within a business. Hence the importance of the end of study project in the course of an engineer. Now we notice, in recent years, deterioration in the quality of its graduation project either in substance or form. In this paper, we propose an approach that is simple, free and effective. Indeed, for a given module that processes multiple parts, it is to proceed in two steps. Firstly, we teach a given part by giving the essential theory and foundations. Secondly, we invite a recently graduated engineer (from our school) who has successfully validated its industrial project. This engineer will present during a session their main skills during the course related to that particular part of the module. Through this article, we show that this approach allows, among other things, to improve learning outcomes through: knowledge of the industrial’s reality, the removal of purely theoretical notions in favor of targeted practical knowledge and improving the quality of graduation project reports (content and form).

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
Zurück zum Zitat Perrenoud, P.: Articulation théorie-pratique et formation de praticiens réflexifs en alternance. In: Alternance et complexité en formation. Éducation-Santé-Travail social, Paris, Editions Seli Arslan, pp. 10–27 (2001) Perrenoud, P.: Articulation théorie-pratique et formation de praticiens réflexifs en alternance. In: Alternance et complexité en formation. Éducation-Santé-Travail social, Paris, Editions Seli Arslan, pp. 10–27 (2001)
Zurück zum Zitat Gerbod, P.: Les étudiants et leurs études. Revue française de pédagogie 52(1), 47–56 (1980)CrossRef Gerbod, P.: Les étudiants et leurs études. Revue française de pédagogie 52(1), 47–56 (1980)CrossRef
Zurück zum Zitat Schnabel, V.: Élites européennes en formation. Les étudiants du «Collège de Bruges» et leurs études. In: Politix, vol. 11, numéro 43, pp. 33–52 (1998) Schnabel, V.: Élites européennes en formation. Les étudiants du «Collège de Bruges» et leurs études. In: Politix, vol. 11, numéro 43, pp. 33–52 (1998)
Metadaten
Titel
Contribution Studies of Engineering Alumni on the Quality of the End of Project Studies of the Following Promotions
verfasst von
Wafa Boumaiza
Zeineb Kooli
Asma Chouki
Emna Miladi
Salah Bousbia
Copyright-Jahr
2017
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-50337-0_57

Premium Partner