Skip to main content

2020 | OriginalPaper | Buchkapitel

Customer Experience in Online-Retailing – An Analysis of the Main Segments in German Online-Retailing

verfasst von : Silvia Zaharia, Matthias Schmitz

Erschienen in: Advances in Human Factors, Business Management and Leadership

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

In line with the continuous growth rates in online retailing, the competitive situation for retailers has intensified. In order to strengthen their market position and exploit further potential, online retailers need to create a strong customer experience. The objective of the paper is to analyze the customer experience at the largest German online retailers with the aim of finding out whether the main four segments (marketplaces, generalists, fashion, consumer electronics) differ with respect to customer experience.
This study is based on extensive qualitative (focus groups) and quantitative research (a representative sample of 1,000 German online buyers). The construct “customer experience” was conceptualized and operationalized as a multidimensional construct with five dimensions: customer’s cognitive, fulfillment-related, affective, social and sensorial experience.
The data from the quantitative survey were analyzed using exploratory and confirmatory factor analysis as well as a structural equation model. Looking at the five individual dimensions, there are significant differences between the four industry segments for four of the dimensions, namely cognitive, fulfillment-related, affective and social customer experience. With regard to the sensorial experience dimension, there are no significant differences.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Palmer, A.: Customer experience management: a critical review of an emerging idea. J. Serv. Mark. 24(3), 196–208 (2010)CrossRef Palmer, A.: Customer experience management: a critical review of an emerging idea. J. Serv. Mark. 24(3), 196–208 (2010)CrossRef
2.
Zurück zum Zitat EHI: E-Commerce-Markt Deutschland 2017, Köln (2017) EHI: E-Commerce-Markt Deutschland 2017, Köln (2017)
3.
Zurück zum Zitat Lemon, K.N., Verhoef, P.C.: Understanding customer experience throughout the customer journey. J. Mark. 80(6), 69–96 (2016)CrossRef Lemon, K.N., Verhoef, P.C.: Understanding customer experience throughout the customer journey. J. Mark. 80(6), 69–96 (2016)CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Gentile, C., Spiller, N., Noci, G.: How to sustain the customer experience: an overview of experience components that co-create value with the customer. Eur. Manag. J. 25(5), 395–410 (2007)CrossRef Gentile, C., Spiller, N., Noci, G.: How to sustain the customer experience: an overview of experience components that co-create value with the customer. Eur. Manag. J. 25(5), 395–410 (2007)CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Bruhn, M., Hadwich, K.: Customer experience: Eine Einführung in die theoretischen und praktischen Problemstellungen. In: Bruhn, M., Hadwich, K. (eds.) Customer Experience: Forum Dienstleistungsmanagement, pp. 3–36. Springer, Wiesbaden (2012)CrossRef Bruhn, M., Hadwich, K.: Customer experience: Eine Einführung in die theoretischen und praktischen Problemstellungen. In: Bruhn, M., Hadwich, K. (eds.) Customer Experience: Forum Dienstleistungsmanagement, pp. 3–36. Springer, Wiesbaden (2012)CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Verhoef, P., Lemon, K.N., Parasuraman, A.P., Roggeveen, A., Tsiros, M., Schlesinger, L.A.: Customer experience creation: determinants, dynamics and management strategies. J. Retail. 85, 31–41 (2009)CrossRef Verhoef, P., Lemon, K.N., Parasuraman, A.P., Roggeveen, A., Tsiros, M., Schlesinger, L.A.: Customer experience creation: determinants, dynamics and management strategies. J. Retail. 85, 31–41 (2009)CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Bruhn, M., Mayer-Vorfelder, M.: Kundenerfahrung als Forschungsgegenstand im Marketing – Konzeptionalisierung, Operationalisierung und empirische Befunde. WWZ Discussion Paper 2011/01 (2011) Bruhn, M., Mayer-Vorfelder, M.: Kundenerfahrung als Forschungsgegenstand im Marketing – Konzeptionalisierung, Operationalisierung und empirische Befunde. WWZ Discussion Paper 2011/01 (2011)
8.
Zurück zum Zitat Huddleston, P., Whipple, J., Nye Mattick, R., Lee, S.J.: Customer satisfaction in food retailing: comparing speciality and conventional grocery stores. Int. J. Retail Distrib. Manag. 37(1), 63–80 (2009)CrossRef Huddleston, P., Whipple, J., Nye Mattick, R., Lee, S.J.: Customer satisfaction in food retailing: comparing speciality and conventional grocery stores. Int. J. Retail Distrib. Manag. 37(1), 63–80 (2009)CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Schwertfeger, M.: Einkaufserlebnisse im Handel: Theoretische Konzeption und empirische Analyse. Gabler Verlag, Wiesbaden (2012)CrossRef Schwertfeger, M.: Einkaufserlebnisse im Handel: Theoretische Konzeption und empirische Analyse. Gabler Verlag, Wiesbaden (2012)CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Rose, S., Hair, N., Clark, M.: Online customer experience: a review of the business-to-consumer online purchase context. Int. J. Manag. Rev. 13, 24–39 (2011)CrossRef Rose, S., Hair, N., Clark, M.: Online customer experience: a review of the business-to-consumer online purchase context. Int. J. Manag. Rev. 13, 24–39 (2011)CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Garg, R., Rahman, Z., Qureshi, M.N.: Measuring customer experience in banks: scale development and validation. J. Model. Manag. 9(1), 87–117 (2014)CrossRef Garg, R., Rahman, Z., Qureshi, M.N.: Measuring customer experience in banks: scale development and validation. J. Model. Manag. 9(1), 87–117 (2014)CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Yang, Z.-Y., He, L.-Y.: Goal, customer experience and purchase intention in a retail context in China: An empirical study. Afr. J. Bus. Manag. 5(16), 6738–6746 (2011) Yang, Z.-Y., He, L.-Y.: Goal, customer experience and purchase intention in a retail context in China: An empirical study. Afr. J. Bus. Manag. 5(16), 6738–6746 (2011)
13.
Zurück zum Zitat Chang, H.H., Chen, S.W.: The impact of customer interface quality, satisfaction and switching costs on e-loyalty: Internet experience as a moderator. Comput. Hum. Behav. 24(6), 2927–2944 (2008)CrossRef Chang, H.H., Chen, S.W.: The impact of customer interface quality, satisfaction and switching costs on e-loyalty: Internet experience as a moderator. Comput. Hum. Behav. 24(6), 2927–2944 (2008)CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Morschett, D.: Distanzhandel – Online-Shops und andere Formen. In: Zentes, J., Swoboda, B., Morschett, D., Schramm-Klein, H.: Handbuch Handel: Strategien – Perspektiven – Internationaler Wettbewerb (2. Auflage), pp. 375–398. Springer, Wiesbaden (2012)CrossRef Morschett, D.: Distanzhandel – Online-Shops und andere Formen. In: Zentes, J., Swoboda, B., Morschett, D., Schramm-Klein, H.: Handbuch Handel: Strategien – Perspektiven – Internationaler Wettbewerb (2. Auflage), pp. 375–398. Springer, Wiesbaden (2012)CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Homburg, C., Giering, A.: Konzeptualisierung und Operationalisierung komplexer Konstrukte: Ein Leitfaden für die Marketingforschung. Marketing: Zeitschrift für Forschung und Praxis, vol. 18, no. 1, pp. 5–24 (1996) Homburg, C., Giering, A.: Konzeptualisierung und Operationalisierung komplexer Konstrukte: Ein Leitfaden für die Marketingforschung. Marketing: Zeitschrift für Forschung und Praxis, vol. 18, no. 1, pp. 5–24 (1996)
20.
Zurück zum Zitat Obermaier, G.: Research-to-Business-Beziehungen: Technologietransfer durch Kommu-nikation von Werten (Barrieren, Erfolgsfaktoren und Strategien). KIT Scientific Publishing, Karlsruhe (2009) Obermaier, G.: Research-to-Business-Beziehungen: Technologietransfer durch Kommu-nikation von Werten (Barrieren, Erfolgsfaktoren und Strategien). KIT Scientific Publishing, Karlsruhe (2009)
Metadaten
Titel
Customer Experience in Online-Retailing – An Analysis of the Main Segments in German Online-Retailing
verfasst von
Silvia Zaharia
Matthias Schmitz
Copyright-Jahr
2020
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-030-20154-8_17

Premium Partner