Skip to main content

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Designing a Competency Framework for Graduate Levels in Computing Sciences: The Middle-East Context

verfasst von : Laurent Veillard, Stéphanie Tralongo, Abdelaziz Bouras, Michel Le Nir, Catherine Galli

Erschienen in: Interactive Collaborative Learning

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

This paper focuses on the current research work done within the Pro-Skima project (2015–2018) which aims at providing a suitable method to evolve classical Information Technology Master graduate levels towards some teaching contents and a pedagogical organisation more adapted to the competency needs of local employers and Qatar Society in the field of new technologies. A first important step of the project is to define a method for building a competency framework for the Master curriculum. The aim of this paper is related to the first step of the project, i.e. to examine critically different possible methods that can be used for designing such competency framework and analyse what can be a realistic approach considering local specificities of Qatar University, characteristics of the technical field (IT) and possible partnerships with some surrounding companies.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Fußnoten
1
A good example of this is the Dictionary of Occupational Titles, which has been created in the fifties in the US. This is a very comprehensive system of information on all types of jobs existing in the country that is now available in the form of a public website accessible to all (http://​www.​onetonline.​org). To carry out this work correctly, many analysts were recruited and trained to conduct thousands of worksite visits across the United States and record their field observations. The great advantage of such a system is its ease accessibility to all (employers, employees, trainers, political institutions, etc.), thus providing them with similar information, facilitating coordination with other types of stakeholders and allowing for comparison between very different occupations or functions [14].
 
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Stavrou, S.: Negotiating curriculum change in the French university. The case of regionalising social scientific knowledge. Int. Stud. Sociol. Educ. 19(1), 19–36 (2009)CrossRef Stavrou, S.: Negotiating curriculum change in the French university. The case of regionalising social scientific knowledge. Int. Stud. Sociol. Educ. 19(1), 19–36 (2009)CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Achtenhagen, F.: Competence and their development: cognition, motivation, meta-cognition. In: Nijhof, W.J., Nieuwenhuis, L.F.M. (eds.) The Learning Potential of the Workplace. University of Twente, Echede (2005) Achtenhagen, F.: Competence and their development: cognition, motivation, meta-cognition. In: Nijhof, W.J., Nieuwenhuis, L.F.M. (eds.) The Learning Potential of the Workplace. University of Twente, Echede (2005)
3.
Zurück zum Zitat Pastré, P.: Travail et compétences: un point de vue de didacticien. Formation Emploi 67, 109–125 (1999)CrossRef Pastré, P.: Travail et compétences: un point de vue de didacticien. Formation Emploi 67, 109–125 (1999)CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Leplat, J.: Compétences et ergonomie. In: Leplat, J., Montmollin, M. (eds.) Les compétences en ergonomie. Octarès Editions, Toulouse (2001) Leplat, J.: Compétences et ergonomie. In: Leplat, J., Montmollin, M. (eds.) Les compétences en ergonomie. Octarès Editions, Toulouse (2001)
5.
Zurück zum Zitat Eraut, M.: Developing Professional Knowledge and Competence. Routledge, London (1994) Eraut, M.: Developing Professional Knowledge and Competence. Routledge, London (1994)
6.
Zurück zum Zitat Gilbert, T.F.: Human Competence. Engineering Worthy Performance. McGraw-Hill, New York (1978) Gilbert, T.F.: Human Competence. Engineering Worthy Performance. McGraw-Hill, New York (1978)
7.
Zurück zum Zitat Monchatre, S.: En quoi la compétence devient-elle une technologie sociale ? Réflexions à partir de l’expérience québécoise. Formation Emploi 99, 29–45 (2007) Monchatre, S.: En quoi la compétence devient-elle une technologie sociale ? Réflexions à partir de l’expérience québécoise. Formation Emploi 99, 29–45 (2007)
8.
Zurück zum Zitat Deissinger, T.: Structures and functions of Competency-based Education and Training (CBET): a comparative perspective. Beiträge aus des Prax. der beruflichen Bild. 14 (2011) Deissinger, T.: Structures and functions of Competency-based Education and Training (CBET): a comparative perspective. Beiträge aus des Prax. der beruflichen Bild. 14 (2011)
9.
Zurück zum Zitat Qatar National Vision 2030, Doha, Qatar (2008) Qatar National Vision 2030, Doha, Qatar (2008)
10.
Zurück zum Zitat Bouras, A., Veillard, L., Tralongo, S., Lenir, M.: Cooperative education development: towards ICT reference models. In: ICL 2014 International Conference on Interactive Collaborative Learning, pp. 855–861 (2014) Bouras, A., Veillard, L., Tralongo, S., Lenir, M.: Cooperative education development: towards ICT reference models. In: ICL 2014 International Conference on Interactive Collaborative Learning, pp. 855–861 (2014)
11.
Zurück zum Zitat Snow, C.E.: Rigor and realism: doing educational science in the real world. Educ. Res. 44(9), 460–466 (2015)CrossRef Snow, C.E.: Rigor and realism: doing educational science in the real world. Educ. Res. 44(9), 460–466 (2015)CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Desgagné, S.: Le concept de recherche collaborative: l’idée d’un rapprochement entre chercheurs universitaires et praticiens enseignants. Rev. des Sci. l’éducation 23(2), 371–393 (1997)CrossRef Desgagné, S.: Le concept de recherche collaborative: l’idée d’un rapprochement entre chercheurs universitaires et praticiens enseignants. Rev. des Sci. l’éducation 23(2), 371–393 (1997)CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Marcus, G.E.: Ethnography in/of the world system: the emergence of multi-sited ethnography. Ann. Rev. Anthropol. 24, 95–117 (1995)CrossRef Marcus, G.E.: Ethnography in/of the world system: the emergence of multi-sited ethnography. Ann. Rev. Anthropol. 24, 95–117 (1995)CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Olivier de Sardan, J.P.: La politique du terrain. Enquête 1, 71–109 (1995)CrossRef Olivier de Sardan, J.P.: La politique du terrain. Enquête 1, 71–109 (1995)CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Wilson, M.A.: A history of job analysis. In: Koppes, L.L. (ed.) Historical Perspectives in Industrial and Organizational Psychology, pp. 219–241. Lawrence Erlbaum, Mahwah (2007) Wilson, M.A.: A history of job analysis. In: Koppes, L.L. (ed.) Historical Perspectives in Industrial and Organizational Psychology, pp. 219–241. Lawrence Erlbaum, Mahwah (2007)
16.
Zurück zum Zitat Sackett, P.R., Laczo, R.M.: Job and work analysis. In: Borman, W.C., Ilgen, D.R., Klimoski, R.J. (eds.) Comprehensive Handbook of Psychology: Industrial and Organizational Psychology, vol. 12, pp. 21–37. Wiley, New-York (2003) Sackett, P.R., Laczo, R.M.: Job and work analysis. In: Borman, W.C., Ilgen, D.R., Klimoski, R.J. (eds.) Comprehensive Handbook of Psychology: Industrial and Organizational Psychology, vol. 12, pp. 21–37. Wiley, New-York (2003)
17.
Zurück zum Zitat Morgeson, F.P., Dierdoff, E.C.: Work analysis: from technique to theory. In: Zedeck, S. (ed.) APA Handbook of Industrial and Organizational Psychology, pp. 3–41. APA, Washington, DC (2010) Morgeson, F.P., Dierdoff, E.C.: Work analysis: from technique to theory. In: Zedeck, S. (ed.) APA Handbook of Industrial and Organizational Psychology, pp. 3–41. APA, Washington, DC (2010)
18.
Zurück zum Zitat Rauner, F.: Qualification and curriculum research. In: Rauner, F., Maclean, R. (eds.) Handbook of Technical and Vocational Education and Training Research, pp. 364–371. Springer, New-York (2008) Rauner, F.: Qualification and curriculum research. In: Rauner, F., Maclean, R. (eds.) Handbook of Technical and Vocational Education and Training Research, pp. 364–371. Springer, New-York (2008)
19.
Zurück zum Zitat Veillard, L.: De la division du travail de formation. Etude didactique de l’alternance en formation professionnelle initiale. Note de synthèse pour l’Habilitation à Diriger des Recherches, Université de Bourgogne (2015) Veillard, L.: De la division du travail de formation. Etude didactique de l’alternance en formation professionnelle initiale. Note de synthèse pour l’Habilitation à Diriger des Recherches, Université de Bourgogne (2015)
20.
Zurück zum Zitat Lorino, P.: Comptes et récits de la performance. Essai sur le pilotage de l’entreprise. Les éditions d’organisation, Paris (1995) Lorino, P.: Comptes et récits de la performance. Essai sur le pilotage de l’entreprise. Les éditions d’organisation, Paris (1995)
21.
Zurück zum Zitat Blandin, B.: Référentiel de métiers en émergence. Les métiers de la FOAD en Europe. Actual. la Form. Perm. 180, 12–21 (2002) Blandin, B.: Référentiel de métiers en émergence. Les métiers de la FOAD en Europe. Actual. la Form. Perm. 180, 12–21 (2002)
22.
Zurück zum Zitat Katz, R.: Skills of an effective administrator. Harvard Rev. 52(5), 90–102 (1974) Katz, R.: Skills of an effective administrator. Harvard Rev. 52(5), 90–102 (1974)
23.
Zurück zum Zitat Norton, R.E.: DACUM Handbook. 2nd edn., Columbus (1997) Norton, R.E.: DACUM Handbook. 2nd edn., Columbus (1997)
24.
Zurück zum Zitat Postiaux, M., Bouillard, N., Romainville, P.: Référentiels de compétences à l’université. Usages, rôles et limites. Rech. Formation 64, 15–30 (2010)CrossRef Postiaux, M., Bouillard, N., Romainville, P.: Référentiels de compétences à l’université. Usages, rôles et limites. Rech. Formation 64, 15–30 (2010)CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Maillard, F.: Professionnaliser les diplômes et certifier tous les individus: une stratégie française indiscutable? Carrefours de l’éducation 34(2), 29–44 (2012)CrossRef Maillard, F.: Professionnaliser les diplômes et certifier tous les individus: une stratégie française indiscutable? Carrefours de l’éducation 34(2), 29–44 (2012)CrossRef
Metadaten
Titel
Designing a Competency Framework for Graduate Levels in Computing Sciences: The Middle-East Context
verfasst von
Laurent Veillard
Stéphanie Tralongo
Abdelaziz Bouras
Michel Le Nir
Catherine Galli
Copyright-Jahr
2017
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-50337-0_31

Premium Partner