Skip to main content
Erschienen in: ATZ worldwide 7-8/2014

01.07.2014 | Development

Energy Efficient Control of Vehicle’s Longitudinal Dynamics Using V2X Communication

verfasst von: Dipl.-Ing. Dipl.-Wirt.-Ing. Philipp Themann, Dr.-Ing. Adrian Zlocki, Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein

Erschienen in: ATZ worldwide | Ausgabe 7-8/2014

Einloggen

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Excerpt

An advanced driver assistance system developed at the Institute for Automotive Engineering (ika) at RWTH Aachen University is able to use V2X (Vehicle-to-X) information in the optimisation of energy efficiency. The automatic appliance of an early deceleration helps to avoid unnecessary standstills at traffic signals without increasing the total travel time. …

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Worldwide Automotive Package

We make your automotive knowledge compactly!

Get all the international automotive knowledge you need with the Worldwide Automotive Package.

You receive all Automotive Worldwide e-magazines with only one access for you and your colleagues.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
[1]
Zurück zum Zitat Barkenbus, J. N.: Eco-driving: An overlooked climate change initiating. Energy Policy, 2010 Barkenbus, J. N.: Eco-driving: An overlooked climate change initiating. Energy Policy, 2010
[2]
Zurück zum Zitat Wahlberg, A. E.: Long-term effects of training in economical driving: Fuel consumption, accidents, driver acceleration behavior and technical feedback. In: International Journal of Industrial Ergonomics, 2007 Wahlberg, A. E.: Long-term effects of training in economical driving: Fuel consumption, accidents, driver acceleration behavior and technical feedback. In: International Journal of Industrial Ergonomics, 2007
[3]
Zurück zum Zitat Dornieden, B.; Junge, L.; Pascheka, P.: Anticipatory Energy-Efficient Longitudinal Vehicle Control. In ATZ 114 (2012), No. 3, pp. 24–29CrossRef Dornieden, B.; Junge, L.; Pascheka, P.: Anticipatory Energy-Efficient Longitudinal Vehicle Control. In ATZ 114 (2012), No. 3, pp. 24–29CrossRef
[4]
Zurück zum Zitat Pudenz, K.: Vorausschauendes Fahren: Bei BMW lernt der Antrieb sehen. In: Springer für Professionals, 30 October 2012 Pudenz, K.: Vorausschauendes Fahren: Bei BMW lernt der Antrieb sehen. In: Springer für Professionals, 30 October 2012
[5]
Zurück zum Zitat Roth, M.; Radke, T.; Lederer, M.: Porsche Inno-Drive — An innovative approach for the future of driving. Aachen Colloquium Vehicle and Engine Technology, Aachen, 2011 Roth, M.; Radke, T.; Lederer, M.: Porsche Inno-Drive — An innovative approach for the future of driving. Aachen Colloquium Vehicle and Engine Technology, Aachen, 2011
[7]
Zurück zum Zitat Themann, P.; Kuck, D.; Loewenau, J.: Kooperative Fahrerassistenz zur Steigerung der Energieeffizienz — Systemkonzept, HMI-Gestaltung und Einsparpotenziale. Aachen Colloquium Vehicle and Engine Technology, Aachen, 2013 Themann, P.; Kuck, D.; Loewenau, J.: Kooperative Fahrerassistenz zur Steigerung der Energieeffizienz — Systemkonzept, HMI-Gestaltung und Einsparpotenziale. Aachen Colloquium Vehicle and Engine Technology, Aachen, 2013
[8]
Zurück zum Zitat Themann, P.; Bock, J.; Eckstein, L.: Optimisation of energy efficiency based on average driving behaviour and driver’s preferences for automated driving. IET Intelligent Transport Systems, March 2014 Themann, P.; Bock, J.; Eckstein, L.: Optimisation of energy efficiency based on average driving behaviour and driver’s preferences for automated driving. IET Intelligent Transport Systems, March 2014
[9]
Zurück zum Zitat Themann, P.; Krajewski, R.; Eckstein, L.: Discrete dynamic optimization in automated driving systems to improve energy efficiency in cooperative networks. IEEE Intelligent Vehicles Symposium, Dearborn, USA, June 2014 Themann, P.; Krajewski, R.; Eckstein, L.: Discrete dynamic optimization in automated driving systems to improve energy efficiency in cooperative networks. IEEE Intelligent Vehicles Symposium, Dearborn, USA, June 2014
Metadaten
Titel
Energy Efficient Control of Vehicle’s Longitudinal Dynamics Using V2X Communication
verfasst von
Dipl.-Ing. Dipl.-Wirt.-Ing. Philipp Themann
Dr.-Ing. Adrian Zlocki
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein
Publikationsdatum
01.07.2014
Verlag
Springer Fachmedien Wiesbaden
Erschienen in
ATZ worldwide / Ausgabe 7-8/2014
Elektronische ISSN: 2192-9076
DOI
https://doi.org/10.1007/s38311-014-0204-1

Weitere Artikel der Ausgabe 7-8/2014

ATZ worldwide 7-8/2014 Zur Ausgabe

Editorial

Urban Living

Research

Peer Review

    Premium Partner