Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.01.2009 | Original Article | Ausgabe 1/2009

Information Systems and e-Business Management 1/2009

Environmental and organizational drivers influencing the adoption of VoIP

Zeitschrift:
Information Systems and e-Business Management > Ausgabe 1/2009
Autoren:
Stefano Basaglia, Leonardo Caporarello, Massimo Magni, Ferdinando Pennarola
Wichtige Hinweise
An earlier version of this paper has been presented at ECIS 2007 (St Gallen, Switzerland).

Abstract

Previous research recognized the importance of studying the organizational adoption of a new communication technology because of its potential benefits on the organizational and individual outcome. However, extant studies took into account just a single theoretical perspective lacking a more comprehensive overview of the factors, which may influence the intention to adopt a new communication technology. Since the growing interest of voice over IP (VoIP) we developed our theoretical framework and tested our hypotheses considering this emerging communication technology. Thus, the present research considers simultaneously the institutional, management fashion, and efficient-choice perspectives for understanding the drivers of VoIP adoption process. A theoretical model is developed and tested through structural equation modelling on 620 Italian firms. We hypothesize that both external and internal factors affect the intention to adopt VoIP. Results underscore both the importance of coercive and fashion setters’ pressure (i.e. external factors), and the pivotal role of perceived internal benefits (i.e. internal factors) in shaping intention to adopt.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 50.000 Bücher
  • über 380 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Maschinenbau + Werkstoffe




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2009

Information Systems and e-Business Management 1/2009 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise