Skip to main content

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Failure in Consulting: Consultation Cannot Fail!

verfasst von : Karin Lackner

Erschienen in: Strategies in Failure Management

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Whenever I speak of “consulting” in the following article, that term is meant to cover all consultation formats concerned with processes, i.e. any form of consulting that is not an expert consultation. Process consulting makes use of reflecting on social systems, individuals, small or large groups, as well as organizations. Clients reflect on themselves, analyse the situation and/or various possible solutions for problem situations, and finally arrive at conclusions and decisions. If that constitutes the core of consulting processes, then consultation cannot fail, unless no consultation has taken place.
Consultation means working with and working at relationships. Relationships are subject to change. In the course of a consultation process, the relation between clients and consultants undergoes a transformation. Nevertheless, a balance between distance and closeness needs to be kept if the consultation is to be a professional one. Consultation is thus fluid rather than fixed, but still solid, and stable in its flexibility.
Relationships can fail. They may fail to come about, they may be interrupted, they may be ended. The end of a relationship is not equal to the consultation having failed, because the end has been thought about, reflected and decided on. Consulting means working with and within contradictions. Distance and closeness, methodological handles and method-free actions, dependency and freedom, knowledge and curiosity, potency and withdrawal. The following text describes and discusses these contradictions.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Fußnoten
1
The dependency inversion addressed here is discussed at greater detail in Lackner (2013).
 
2
See also Freimuth (2018).
 
3
The flow experience addressed here was already discussed in Lackner (2013).
 
4
The episodes of the first example were already discussed in Lackner (2008) and Krainz (2008).
 
Literatur
Zurück zum Zitat Allmer, H., & Schulz, N. (Eds.). (1998). Erlebnissport – Erlebnis Sport. Brennpunkte der Sportwissenschaft. St. Augustin: Academia Verlag. Allmer, H., & Schulz, N. (Eds.). (1998). Erlebnissport – Erlebnis Sport. Brennpunkte der Sportwissenschaft. St. Augustin: Academia Verlag.
Zurück zum Zitat Balint, M. (1972). Angstlust und Regression. Reinbek: Rowohlt. Balint, M. (1972). Angstlust und Regression. Reinbek: Rowohlt.
Zurück zum Zitat Freimuth, U. (2018). Failure in sports. In S. Kunert (Ed.), Strategies in failure management: Scientific insights, case studies and tools. Heidelberg: Springer. Freimuth, U. (2018). Failure in sports. In S. Kunert (Ed.), Strategies in failure management: Scientific insights, case studies and tools. Heidelberg: Springer.
Zurück zum Zitat Krainz, E. E. (2008). Supervision – Beratung mit beschränkter Wirkung. Supervision, 2, 22–30. Krainz, E. E. (2008). Supervision – Beratung mit beschränkter Wirkung. Supervision, 2, 22–30.
Zurück zum Zitat Lorenz, K. (1978). Vergleichende Verhaltensforschung. Grundlagen der Ethnologie. Wien: Springer.CrossRef Lorenz, K. (1978). Vergleichende Verhaltensforschung. Grundlagen der Ethnologie. Wien: Springer.CrossRef
Zurück zum Zitat deMause, L. (1989). Grundlagen der Psychohistorie. Frankfurt am Main: Suhrkamp. deMause, L. (1989). Grundlagen der Psychohistorie. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Zurück zum Zitat Lackner, K. (2008). Beratungsillusionen. Supervision, 2, pp. S. 6-15. Lackner, K. (2008). Beratungsillusionen. Supervision, 2, pp. S. 6-15.
Zurück zum Zitat Lackner, K. (2013). Die zweifelhafte Verlässlichkeit methodischer Haltegriffe in der Beratung. Soz Passagen, 4(1), 131–146.CrossRef Lackner, K. (2013). Die zweifelhafte Verlässlichkeit methodischer Haltegriffe in der Beratung. Soz Passagen, 4(1), 131–146.CrossRef
Zurück zum Zitat Pagès, M. (1974). Das affektive Leben der Gruppen. Stuttgart: Ernst Klett Verlag. Pagès, M. (1974). Das affektive Leben der Gruppen. Stuttgart: Ernst Klett Verlag.
Zurück zum Zitat Schröter, A. (2014). Wann ist es Zeit für einen Supervisionswechsel? Unpubl. MA thesis, Universität Kassel, Kassel. Schröter, A. (2014). Wann ist es Zeit für einen Supervisionswechsel? Unpubl. MA thesis, Universität Kassel, Kassel.
Zurück zum Zitat von Cube, F. (1997). Fordern statt verwöhnen (9th ed.). München: Piper. von Cube, F. (1997). Fordern statt verwöhnen (9th ed.). München: Piper.
Zurück zum Zitat von Cube, F. (2001). Fordern statt verwöhnen – Lust an Leistung. Beruf Schulleitung. Zeitschrift des Allgemeinen Schulleitungsverbandes Deutschlands. Retrieved May 5, 2015, www.zfi- gruenberg.beepworld.de/files/fordernstattverwoehnen.pdf von Cube, F. (2001). Fordern statt verwöhnen – Lust an Leistung. Beruf Schulleitung. Zeitschrift des Allgemeinen Schulleitungsverbandes Deutschlands. Retrieved May 5, 2015, www.zfi- gruenberg.beepworld.de/files/fordernstattverwoehnen.pdf
Metadaten
Titel
Failure in Consulting: Consultation Cannot Fail!
verfasst von
Karin Lackner
Copyright-Jahr
2018
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-72757-8_12

Premium Partner