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2021 | OriginalPaper | Buchkapitel

Holistic Approach for the Design and Dimensioning of a Hybridized Heavy-Duty Truck

verfasst von : Patrick Noone, M.Sc., Nicolas Hummel, M.Sc., Alexander Kuznik, M.Sc. Univ.-Prof. techn., Christian Beidl

Erschienen in: 21. Internationales Stuttgarter Symposium

Verlag: Springer Fachmedien Wiesbaden

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Abstract

This paper describes a methodology for the design and dimensioning of a hybridized powertrain for heavy-duty vehicles. It is based on a two-stage approach in which a suitable hybrid configuration is first found by pure simulation with the aid of a genetic algorithm and then a multi-criterial optimization is carried out on the Engine-in-the-Loop test bench with the inclusion of DoE. In this process, the electrical components of the hybrid powertrain are optimally dimensioned. In principle, the presented methodology is open to changing boundary conditions and target variables, so that it is ideally suited as a tool for the design of hybrid powertrains. A variable level of detail can be specified to achieve an optimal result for each application. In addition, an exemplary optimization is presented herein, in which initially only the reduction of the CO2-equivalent during operation is included as a cost function. In the second step, nitrogen oxides and particulate emissions are additionally considered. The example is based on a real existing and previously measured long-haul truck.

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Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bothe, D., Steinfort, T.: Cradle-to-Grave-Lebenszyklusanalyse im Mobilitätssektor – Metastudie zur CO2-Bilanz alternativer Fahrzeugantriebe. Forschungsvereinigung Verbrennungskraftmaschinen e. V., Frankfurt a. M. (2020) Bothe, D., Steinfort, T.: Cradle-to-Grave-Lebenszyklusanalyse im Mobilitätssektor – Metastudie zur CO2-Bilanz alternativer Fahrzeugantriebe. Forschungsvereinigung Verbrennungskraftmaschinen e. V., Frankfurt a. M. (2020)
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Zurück zum Zitat Doppelbauer, M.: Grundlagen der Elektromobilität – Technik, Praxis, Energie und Umwelt. Springer Vieweg, Wiesbaden (2020)CrossRef Doppelbauer, M.: Grundlagen der Elektromobilität – Technik, Praxis, Energie und Umwelt. Springer Vieweg, Wiesbaden (2020)CrossRef
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Zurück zum Zitat Balazs, A., Pischinger, S.: Hybridantrieb unter realen Fahrbedingungen – Untersuchung zur optimierten Auslegung von Hybridantriebsträngen unter realen Fahrbedingungen. Forschungsvereinigung Verbrennungskraftmaschinen, Frankfurt a. M. (2013) Balazs, A., Pischinger, S.: Hybridantrieb unter realen Fahrbedingungen – Untersuchung zur optimierten Auslegung von Hybridantriebsträngen unter realen Fahrbedingungen. Forschungsvereinigung Verbrennungskraftmaschinen, Frankfurt a. M. (2013)
Metadaten
Titel
Holistic Approach for the Design and Dimensioning of a Hybridized Heavy-Duty Truck
verfasst von
Patrick Noone, M.Sc.
Nicolas Hummel, M.Sc.
Alexander Kuznik, M.Sc. Univ.-Prof. techn.
Christian Beidl
Copyright-Jahr
2021
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-33521-2_34

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