Skip to main content
Erschienen in: Cognitive Processing 2/2021

29.01.2021 | Research Article

Impact of the format of user instructions on the handling of a wrist blood pressure monitor

verfasst von: Chaniaud Noémie, Métayer Natacha, Loup-Escande Emilie, Megalakaki Olga

Erschienen in: Cognitive Processing | Ausgabe 2/2021

Einloggen

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Few studies have focused on procedural documents in the field of home medical devices, although incorrect use and usability problems can have important consequences for the patient's health. In this study, we focused on the procedural learning of a home medical device, a blood pressure monitor. Five formats (unimodal: text, audio, pictures; and multimodal: text/audio with pictures) were tested on 124 novice participants randomly assigned to 5 groups. We judged the quality of the formats on the basis of three metrics: efficiency (i.e., handling errors), effectiveness (i.e., consultation time of the procedure, execution time of the devices) and memorability (i.e., recall task). Results suggest that the audio format was more effective than the other groups but also the least efficient. We consider the audio format to be beneficial for patient safety because this format would oblige participants to use a strategy suited to the situation, namely an atomization of the action corresponding to a segmentation of information less likely to saturate working memory. Results in relation to the other formats did not show a more effective, efficient and memorable format. This lack of difference in user performance is nevertheless important, illustrating the need to adapt each instruction to the context of learning, i.e., according to the users, the environment, the resources and the complexity of the task to be executed.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
Zurück zum Zitat Chaniaud N, Loup-Escande E, Metayer N, Megalakaki O (2019) Effets des manuels d’utilisation sur l’utilisabilité des dispositifs médicaux : Les cas d’un tensiomètre et d’un oxymètre de pouls. EPIQUE 2019:1–8 Chaniaud N, Loup-Escande E, Metayer N, Megalakaki O (2019) Effets des manuels d’utilisation sur l’utilisabilité des dispositifs médicaux : Les cas d’un tensiomètre et d’un oxymètre de pouls. EPIQUE 2019:1–8
Zurück zum Zitat Ganier F, Gombert J-E, Fayol M (2000) Effets du format de presentation des instructions sur l’apprentissage de procedures a l’aide de documents techniques. Le Travail Humain 63(2):121–152 Ganier F, Gombert J-E, Fayol M (2000) Effets du format de presentation des instructions sur l’apprentissage de procedures a l’aide de documents techniques. Le Travail Humain 63(2):121–152
Zurück zum Zitat Ganier F (2002) Évaluer l’efficacité des documents techniques procéduraux : un panorama des méthodes. Le Travail Humain 65(1):1–27CrossRef Ganier F (2002) Évaluer l’efficacité des documents techniques procéduraux : un panorama des méthodes. Le Travail Humain 65(1):1–27CrossRef
Zurück zum Zitat Jamet E (2012) La compréhension des documents multimédias : de la cognition à la conception. Solal. Jamet E (2012) La compréhension des documents multimédias : de la cognition à la conception. Solal.
Zurück zum Zitat Jamet É, Arguel A (2008) La compréhension d’un document technique multimédia peut-elle être améliorée par une présentation séquentielle de son contenu ? Le Travail Humain 71(3):253–270CrossRef Jamet É, Arguel A (2008) La compréhension d’un document technique multimédia peut-elle être améliorée par une présentation séquentielle de son contenu ? Le Travail Humain 71(3):253–270CrossRef
Zurück zum Zitat Kushniruk A (2002) Evaluation in the design of health information systems: application of approaches emerging from usability engineering. Comput Biol Med 32(3):141–149CrossRef Kushniruk A (2002) Evaluation in the design of health information systems: application of approaches emerging from usability engineering. Comput Biol Med 32(3):141–149CrossRef
Zurück zum Zitat Mayer RE (2001) Multimedia Learning. Cambridge University Press, CambridgeCrossRef Mayer RE (2001) Multimedia Learning. Cambridge University Press, CambridgeCrossRef
Zurück zum Zitat Paas F, Van Gerven P, Tabbers H (2005) The cognitive aging principle in multimedia learning. In: Mayer R (ed) The Cambridge Handbook of multimedia learning. Cambridge University Press, Cambridge, pp 339–351CrossRef Paas F, Van Gerven P, Tabbers H (2005) The cognitive aging principle in multimedia learning. In: Mayer R (ed) The Cambridge Handbook of multimedia learning. Cambridge University Press, Cambridge, pp 339–351CrossRef
Zurück zum Zitat Rico-Olarte C, López DM, Kepplinger S (2018) Towards a conceptual framework for the objective evaluation of user experience. Marcus A, Wang W, (Éds) Design user experience, and usability: theory and practice. Springer, Berlin, pp 546–559CrossRef Rico-Olarte C, López DM, Kepplinger S (2018) Towards a conceptual framework for the objective evaluation of user experience. Marcus A, Wang W, (Éds) Design user experience, and usability: theory and practice. Springer, Berlin, pp 546–559CrossRef
Zurück zum Zitat Tissier I, Gronier G (2014) Impact of usability, user experience and motivation on the engagement to using a mobile application. In: Proceedings of the 26th conference on l’interaction homme-machine—IHM ’14, pp. 195–200. https://doi.org/https://doi.org/10.1145/2670444.2670470 Tissier I, Gronier G (2014) Impact of usability, user experience and motivation on the engagement to using a mobile application. In: Proceedings of the 26th conference on l’interaction homme-machine—IHM ’14, pp. 195–200. https://​doi.​org/​https://​doi.​org/​10.​1145/​2670444.​2670470
Zurück zum Zitat Vermersch P (1985) Données D’observation Sur L’utilisation D’une Consigne Ecrite: L’atomisation De L’action. Le Travail Humain 48(2):161–172 Vermersch P (1985) Données D’observation Sur L’utilisation D’une Consigne Ecrite: L’atomisation De L’action. Le Travail Humain 48(2):161–172
Zurück zum Zitat Wright P (1990) Integrating diagrams and text. Tech Writ Teacher 17(3):244–254 Wright P (1990) Integrating diagrams and text. Tech Writ Teacher 17(3):244–254
Metadaten
Titel
Impact of the format of user instructions on the handling of a wrist blood pressure monitor
verfasst von
Chaniaud Noémie
Métayer Natacha
Loup-Escande Emilie
Megalakaki Olga
Publikationsdatum
29.01.2021
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Cognitive Processing / Ausgabe 2/2021
Print ISSN: 1612-4782
Elektronische ISSN: 1612-4790
DOI
https://doi.org/10.1007/s10339-020-01006-1

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2021

Cognitive Processing 2/2021 Zur Ausgabe