Skip to main content

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Students’ Choices

A Comparative Study of a Gamified and a Non-gamified Question-Based Learning App in Graduate Education

verfasst von : Heinrich Söbke, Laura Weitze

Erschienen in: Games and Learning Alliance

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Serious Games are applied to foster motivation in accomplishing real-world tasks. However, their efficacy can be considered as being dependent on personal preferences of the recipients. In this exploratory study, two multiple choice question-based apps have been evaluated as a learning tool in a university course of an environmental engineering study program: a commercial quiz app (QuizUp) and a professional learning app (Skive). At the beginning of the course each student (N = 15) chose one of these apps as a mandatory learning aid for factual knowledge over the complete course period. The study results, collected by learning diaries, a questionnaire and results of the final test, confirm the type dependence of learning experiences created by these tools. Further, it acknowledges mostly the maturity of the used question-based learning app, but reveals current limitations of both, the quiz app and the didactical context.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Fußnoten
1
In the meantime, there is a paid (approx. € 3) ad-free app variant available.
 
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Karpicke, J.D., Roediger, H.L.: The critical importance of retrieval for learning. Science 319, 966–968 (2008)CrossRef Karpicke, J.D., Roediger, H.L.: The critical importance of retrieval for learning. Science 319, 966–968 (2008)CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Agarwal, P.K., Karpicke, J.D., Kang, S.H.K., Roediger, H.L., McDermott, K.B.: Examining the testing effect with open- and closed-book tests. Appl. Cogn. Psychol. 22, 861–876 (2008)CrossRef Agarwal, P.K., Karpicke, J.D., Kang, S.H.K., Roediger, H.L., McDermott, K.B.: Examining the testing effect with open- and closed-book tests. Appl. Cogn. Psychol. 22, 861–876 (2008)CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Gikas, J., Grant, M.M.: Mobile computing devices in higher education: Student perspectives on learning with cellphones, smartphones & social media. Internet High. Educ. 19, 18–26 (2013)CrossRef Gikas, J., Grant, M.M.: Mobile computing devices in higher education: Student perspectives on learning with cellphones, smartphones & social media. Internet High. Educ. 19, 18–26 (2013)CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Wu, W.H., Wu, Y.C.J., Chen, C.Y., Kao, H.Y., Lin, C.H., Huang, S.H.: Review of trends from mobile learning studies: a meta-analysis. Comput. Educ. 59, 817–827 (2012)CrossRef Wu, W.H., Wu, Y.C.J., Chen, C.Y., Kao, H.Y., Lin, C.H., Huang, S.H.: Review of trends from mobile learning studies: a meta-analysis. Comput. Educ. 59, 817–827 (2012)CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Weitze, L., Söbke, H.: Quizzing to become an engineer - a commercial quiz app in higher education. In: Pixel (ed.) Conference Proceeding, New Perspectives in Scienze Education, 5th edn., Florence, pp. 225–230. libreriauniversitaria it Edizioni (2016) Weitze, L., Söbke, H.: Quizzing to become an engineer - a commercial quiz app in higher education. In: Pixel (ed.) Conference Proceeding, New Perspectives in Scienze Education, 5th edn., Florence, pp. 225–230. libreriauniversitaria it Edizioni (2016)
8.
Zurück zum Zitat Söbke, H., Weitze, L.: The challenge to nurture challenge students’ perception of a commercial quiz app as a learning tool. In: Wallner, G., Kriglstein, S., Hlavacs, H., Malaka, R., Lugmayr, A., Yang, H.-S. (eds.) ICEC 2016. LNCS, vol. 9926, pp. 15–23. Springer, Cham (2016). https://doi.org/10.1007/978-3-319-46100-7_2 CrossRef Söbke, H., Weitze, L.: The challenge to nurture challenge students’ perception of a commercial quiz app as a learning tool. In: Wallner, G., Kriglstein, S., Hlavacs, H., Malaka, R., Lugmayr, A., Yang, H.-S. (eds.) ICEC 2016. LNCS, vol. 9926, pp. 15–23. Springer, Cham (2016). https://​doi.​org/​10.​1007/​978-3-319-46100-7_​2 CrossRef
9.
Zurück zum Zitat qLearning Applications GmbH: Skive (2016) qLearning Applications GmbH: Skive (2016)
10.
Zurück zum Zitat IJsselsteijn, W.A., De Kort, Y.A.W., Poels, K.: The Game Experience Questionnaire: development of a self-report measure to assess the psychological impact of digital games (2013). Manuscript in Preparation IJsselsteijn, W.A., De Kort, Y.A.W., Poels, K.: The Game Experience Questionnaire: development of a self-report measure to assess the psychological impact of digital games (2013). Manuscript in Preparation
11.
Zurück zum Zitat Müller, J.: FUX (Fragebogen User Experience) (2012) Müller, J.: FUX (Fragebogen User Experience) (2012)
12.
Zurück zum Zitat Söbke, H., Kämmerer, F.: Vermessene Fragen: Metriken als Ansatz automatisierter analytischer und konstruktiver Qualitätssicherung von Mehrfachauswahlfragen für mobile digitale Medien. In: Pfau, W., et al. (eds.) Teaching Trends 2016-Vielfalt in der Lehre, Clausthal-Zellerfeld, 10/11 November, pp. 153–162. Waxmann, Münster (2016) Söbke, H., Kämmerer, F.: Vermessene Fragen: Metriken als Ansatz automatisierter analytischer und konstruktiver Qualitätssicherung von Mehrfachauswahlfragen für mobile digitale Medien. In: Pfau, W., et al. (eds.) Teaching Trends 2016-Vielfalt in der Lehre, Clausthal-Zellerfeld, 10/11 November, pp. 153–162. Waxmann, Münster (2016)
13.
Zurück zum Zitat Kämmerer, F., Söbke, H., Hartung, L.: Schnell zu erfassen: Ein Komplexitätsmaß für Mehrfachauswahlfragen. In: Igel, C., et al. (eds.) Bildungsräume DeLFI 2017, 5. bis 8 September 2017, Chemnitz Proceedings, pp. 155–166. Gesellschaft für Informatik, Bonn (2017) Kämmerer, F., Söbke, H., Hartung, L.: Schnell zu erfassen: Ein Komplexitätsmaß für Mehrfachauswahlfragen. In: Igel, C., et al. (eds.) Bildungsräume DeLFI 2017, 5. bis 8 September 2017, Chemnitz Proceedings, pp. 155–166. Gesellschaft für Informatik, Bonn (2017)
16.
Zurück zum Zitat Parker, R., Manuguerra, M., Schaefer, B.: The Reading Game – encouraging learners to become question- makers rather than question-takers by getting feedback, making friends and having fun. In: Carter, H., Gosper, M., Hedberg, J. (eds.) 30th ascilite Conference 2013 Proceedings, pp. 681–684. Macquarie University (2013) Parker, R., Manuguerra, M., Schaefer, B.: The Reading Game – encouraging learners to become question- makers rather than question-takers by getting feedback, making friends and having fun. In: Carter, H., Gosper, M., Hedberg, J. (eds.) 30th ascilite Conference 2013 Proceedings, pp. 681–684. Macquarie University (2013)
17.
Zurück zum Zitat McClean, S.: Implementing PeerWise to engage students in collaborative learning. Perspect. Pedagog. Pract. 6, 89–96 (2015) McClean, S.: Implementing PeerWise to engage students in collaborative learning. Perspect. Pedagog. Pract. 6, 89–96 (2015)
Metadaten
Titel
Students’ Choices
verfasst von
Heinrich Söbke
Laura Weitze
Copyright-Jahr
2017
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-71940-5_10

Premium Partner