Skip to main content

2016 | OriginalPaper | Buchkapitel

Information Literate or Not?: A Nationwide Survey Among University Students in the Czech Republic

verfasst von : Hana Landová, Jitka Prajsová, Ludmila Tichá

Erschienen in: Information Literacy: Key to an Inclusive Society

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

The Information Education and Information Literacy Working Group (IVIG) was established in 2000. In 2004 and 2005, IVIG conducted a Pilot Survey on the Level of Information Literacy of University Students. Based on the results as well as experiences from the pilot survey, an extensive survey among students of public universities in the Czech Republic took place in 2015. Questionnaires were submitted by 25,389 students from 17 public universities. Detailed data analysis was performed, using the SPSS software. Crucial factors affecting the level of the information literacy (IL) were: study programme, personal motivation, IL courses attendance and gender. The level of IL with the emphasis on using the academic library and information resources for academic purposes was slightly increased from the average score of 52.48 to 58.16 when comparing the pilot surveys in 2004–2005 and the nationwide survey in 2015.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Fußnoten
1
The website is available at: http://​www.​akvs.​cz.
 
3
A faculty (or “FAKULTA” in Czech) is an organizational part of the university: e.g. Faculty of Medicine, Faculty of Law – as an equivalent to the School of Medicine, Law School etc.
 
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Preliminary Results from the International Media and Information Literacy Survey (IMILS) of the Habits and Practices of University Students When Undertaking Research Assignments. Final Report. UNESCO (2012) Preliminary Results from the International Media and Information Literacy Survey (IMILS) of the Habits and Practices of University Students When Undertaking Research Assignments. Final Report. UNESCO (2012)
6.
Zurück zum Zitat Hague, P.N.: Market research: preparing, selection of methods, implementation, results’ interpretation. In: Czech: Průzkum Trhu: Příprava, Výběr Metod, Provedení, Interpretace Výsledků. Computer Press, Brno (2003) Hague, P.N.: Market research: preparing, selection of methods, implementation, results’ interpretation. In: Czech: Průzkum Trhu: Příprava, Výběr Metod, Provedení, Interpretace Výsledků. Computer Press, Brno (2003)
Metadaten
Titel
Information Literate or Not?: A Nationwide Survey Among University Students in the Czech Republic
verfasst von
Hana Landová
Jitka Prajsová
Ludmila Tichá
Copyright-Jahr
2016
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-52162-6_31

Premium Partner