Skip to main content
Erschienen in: Cultural Studies of Science Education 3/2007

01.07.2007 | Original Paper

Indigenous knowledge and science revisited

verfasst von: Glen S. Aikenhead, Masakata Ogawa

Erschienen in: Cultural Studies of Science Education | Ausgabe 3/2007

Einloggen

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

This article provides a guided tour through three diverse cultural ways of understanding nature: an Indigenous way (with a focus on Indigenous nations in North America), a neo-indigenous way (a concept proposed to recognize many Asian nations’ unique ways of knowing nature; in this case, Japan), and a Euro-American scientific way. An exploration of these three ways of knowing unfolds in a developmental way such that some key terms change to become more authentic terms that better represent each culture’s collective, yet heterogeneous, worldview, metaphysics, epistemology, and values. For example, the three ways of understanding nature are eventually described as Indigenous ways of living in nature, a Japanese way of knowing seigyo-shizen, and Eurocentric sciences (plural). Characteristics of a postcolonial or anti-hegemonic discourse are suggested for science education, but some inherent difficulties with this discourse are also noted.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Fußnoten
1
This article should be cited as: Vickers, P. (2007). Ayaawx: in the path of our ancestors. Cultural Studies of Science Education, 2, DOI 10.​1007/​s11422-007-9067-8.
 
2
This article should be cited as: Brandt, C.B. (2007). Epistemology and temporal/spatial orders in science education: a response to Aikenhead & Ogawa's: Indigenous knowledge and science revisited. Cultural Studies of Science Education, 2, DOI 10.​1007/​s11422-007-9067-8.
 
3
This article is to be cited as: van Eijck, M. (2007). Towards authentic forms of knowledge. Cultural Studies of Science Education, 2, DOI 10.​1007/​s11422-007-9067-8.
 
4
This article should be cited as: BAikenhead, G., & Ogawa, M. (2007). A reply to three thoughtful commentaries: the conversation continues. Cultural Studies of Science Education, 2, DOI 10.​1007/​s11422-007-9067-8.
 
Metadaten
Titel
Indigenous knowledge and science revisited
verfasst von
Glen S. Aikenhead
Masakata Ogawa
Publikationsdatum
01.07.2007
Verlag
Springer Netherlands
Erschienen in
Cultural Studies of Science Education / Ausgabe 3/2007
Print ISSN: 1871-1502
Elektronische ISSN: 1871-1510
DOI
https://doi.org/10.1007/s11422-007-9067-8

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2007

Cultural Studies of Science Education 3/2007 Zur Ausgabe