Skip to main content
Erschienen in: International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning 4/2022

13.12.2022

Novel CSCL design processes prompted by exploration of role-playing and emotions

verfasst von: Sanna Järvelä, Carolyn P. Rose

Erschienen in: International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning | Ausgabe 4/2022

Einloggen

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Excerpt

Computer supported collaborative learning has been a visionary approach to education for decades. The research field has been engaged in multidisciplinary efforts to integrate theory, methodology, pedagogy, and technology. This issue comprises four full articles to contribute to this progress by addressing timely research gaps, building on strong educational psychology concepts to explain these gaps, and bringing technologies in creative ways to design opportunities for collaborative learning. The four empirical papers in this issue contribute to two, partly interrelated themes: role-playing and emotions in CSCL.The authors frame their studies using traditional themes, such as perspective taking, dialogism, academic emotions and regulation, but have operationalized these concepts in their studies and CSCL designs in novel ways. …

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
Zurück zum Zitat Baker, M., Andriessen, J. & Järvelä, S. (Eds.) (2013). Affective learning together: Social and emotional dimension of collaborative learning. Routledge. Baker, M., Andriessen, J. & Järvelä, S. (Eds.) (2013). Affective learning together: Social and emotional dimension of collaborative learning. Routledge.
Zurück zum Zitat Bakhtin, M. M. (2010). Speech genres and other late essays. University of Texas Press. Bakhtin, M. M. (2010). Speech genres and other late essays. University of Texas Press.
Zurück zum Zitat Järvelä, S., Malmberg, J., Sobocinski, M., & Kirschner, P. (2021). Metacognition in collaborative learning. In U. Cress, A. Wise, C. Rosé, & J. Oshima (Eds.), International handbook of computer supported collaborative learning (pp. 281–294). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-65291-3_15. Järvelä, S., Malmberg, J., Sobocinski, M., & Kirschner, P. (2021). Metacognition in collaborative learning. In U. Cress, A. Wise, C. Rosé, & J. Oshima (Eds.), International handbook of computer supported collaborative learning (pp. 281–294). Springer. https://​doi.​org/​10.​1007/​978-3-030-65291-3_​15.
Zurück zum Zitat Polo, C., Lund, K., Plantin, C., & Niccolai, G. P. (2016). Group emotions: The social and cognitive functions of emotions in argumentation. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 11(2), 123–156.CrossRef Polo, C., Lund, K., Plantin, C., & Niccolai, G. P. (2016). Group emotions: The social and cognitive functions of emotions in argumentation. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 11(2), 123–156.CrossRef
Zurück zum Zitat Törmänen, T., Järvenoja, H., Saqr, M., Malmberg, J., & Järvelä, S. (2022). Affective states and regulation of learning during socio-emotional interactions in secondary school collaborative groups. British Journal of Educational Psychology. https://doi.org/10.1111/bjep.12525CrossRef Törmänen, T., Järvenoja, H., Saqr, M., Malmberg, J., & Järvelä, S. (2022). Affective states and regulation of learning during socio-emotional interactions in secondary school collaborative groups. British Journal of Educational Psychology. https://​doi.​org/​10.​1111/​bjep.​12525CrossRef
Metadaten
Titel
Novel CSCL design processes prompted by exploration of role-playing and emotions
verfasst von
Sanna Järvelä
Carolyn P. Rose
Publikationsdatum
13.12.2022
Verlag
Springer US
Erschienen in
International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning / Ausgabe 4/2022
Print ISSN: 1556-1607
Elektronische ISSN: 1556-1615
DOI
https://doi.org/10.1007/s11412-022-09383-9

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2022

International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning 4/2022 Zur Ausgabe

Premium Partner