Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.04.2011 | Original Empirical Research | Ausgabe 2/2011

Journal of the Academy of Marketing Science 2/2011

Protecting relational assets: a pre and post field study of a horizontal business combination

Zeitschrift:
Journal of the Academy of Marketing Science > Ausgabe 2/2011
Autoren:
Robert F. Lusch, James R. Brown, Matthew O’Brien
Wichtige Hinweise
All authors contributed equally to this manuscript and research project.

Abstract

A variety of theoretical frameworks including social exchange theory, relational exchange theory, and contracting theory are used to investigate how to protect relational assets in a marketing channel when an upstream horizontal business combination between key suppliers arises. In this study, we ascertain downstream channel members’ perceptions of a supplier’s horizontal business combination both prior to and after such a combination. Our findings indicate that a normative contract breach resulting from a horizontal business combination influences downstream channel members by reducing their performance, decreasing their satisfaction, and increasing their likelihood of exiting the channel. Consequently, both the relational assets of the upstream supplier and their downstream customers are harmed. Importantly, these influences can be partially offset through the moderating effect of channel identification.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2011

Journal of the Academy of Marketing Science 2/2011 Zur Ausgabe