Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.06.2015 | Ausgabe 2/2015

Electronic Commerce Research 2/2015

TACO: a novel method for trust rating subjectivity elimination based on Trust Attitudes COmparison

Zeitschrift:
Electronic Commerce Research > Ausgabe 2/2015
Autoren:
Eva Zupancic, Matjaz B. Juric

Abstract

Trust ratings shared by users in electronic commerce environments are subjective as trust evaluation depends on evaluators’ personal disposition to trust. As such, aggregation of shared trust ratings to compute a user’s reputation may be questionable without proper consideration of rating subjectivity. Although the problem of subjectivity in trust opinions has already been recognized, it has not been adequately resolved so far. In this paper, we address the problem of proper trust rating analysis and aggregation, which includes elimination of subjectivity. We propose a novel method based on Trust Attitudes COmparison (TACO method), which derives adjusted reputations compliant with the behavioral patterns of the evaluators and eliminates the subjectivity from the trust ratings. With the TACO method, all participants have comparable opportunities to choose trustworthy transaction partners, regardless of their trust dispositions. The TACO method finds the users with similar trust attitudes, taking advantage of nonparametric statistical methods. After that, it computes the personalized reputation scores of other users with the aggregation of trust values shared by users with similar trust attitudes. The method derives the characteristics of participants’ trust dispositions implicitly from their past ratings and does not request them to disclose any part of their trust evaluation process, such as motivating criteria for trust assessments, underlying beliefs, or criteria preferences. We have evaluated the performance of our method with extensive simulations with varying numbers of users, different numbers of available trust ratings, and with different distributions of users’ personalities. The results showed significant improvements using our TACO method with an average improvement of 50.0 % over the Abdul-Rahman and 72.9 % over the Hasan method.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 50.000 Bücher
  • über 380 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Maschinenbau + Werkstoffe​​​​​​​




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2015

Electronic Commerce Research 2/2015 Zur Ausgabe