Skip to main content

2019 | OriginalPaper | Buchkapitel

The Effect of Social Media on the Emotional Intelligence of Teachers in Indonesia

verfasst von : Andi Mursidi, Yudi Darma, Rustam, Suherdiyanto, T. Yani Achmad, I-Hsien Ting

Erschienen in: Learning Technology for Education Challenges

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

The purpose of this study was to present information and an overview of the influence of social media on the emotional intelligence of prospective teachers in Indonesia with aspects of competence to understand: (1) The use of by social media prospective teacher, (2) Emotional intelligence of prospective teacher and (3) The relationship between social media activity and the emotional intelligence of prospective teacher in Indonesia. The research method used in this study is Ex Post Facto with correlational forms and theoretical discussions. The sampling technique is used in this study is the quota sampling area intended for prospective teachers. The technique of data collection is indirect communication and documentation. The data analysis technique used is the analysis prerequisite testing which consists of a normality test and continued with a product trial hypothesis test, a coefficient of determination and influence to see the agreement between variables. Based on the results of research obtained that the use of social media has a significant relationship to emotional intelligence with a contribution of 53.63%, as for specific conclusions in this study as follows: The use of social media and intelligence of prospective researchers obtained average teachers of 3.14 and 3, 28 with good categories; There are a significant influence and relationship between the use of social media and the emotional intelligence of prospective student teachers; and facilitation of online learning and teaching spaces in the industrial revolution era 4.0 requires technology synergy and human society.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat dan Aprinta, G., Dwi, E.: Hubungan Penggunaan Media Sosial Dengan Tingkat Kepekaan Sosial Di Usia Remaja. Jurnal Messenger 9(1), 65–69 (2017)CrossRef dan Aprinta, G., Dwi, E.: Hubungan Penggunaan Media Sosial Dengan Tingkat Kepekaan Sosial Di Usia Remaja. Jurnal Messenger 9(1), 65–69 (2017)CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia: Survey Pengguna Media Sosial. APJJ, Jakarta (2016) Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia: Survey Pengguna Media Sosial. APJJ, Jakarta (2016)
3.
Zurück zum Zitat Schwartz, H.A., et al.: Personality, gender, and age in the language of social media: the open-vocabulary approach. J. Pers. Soc. Psychol. 3, 10–20 (2013) Schwartz, H.A., et al.: Personality, gender, and age in the language of social media: the open-vocabulary approach. J. Pers. Soc. Psychol. 3, 10–20 (2013)
4.
Zurück zum Zitat Muqowim: Pengembangan Soft Skills Guru. Insan Madani, Yogyakarta (2012) Muqowim: Pengembangan Soft Skills Guru. Insan Madani, Yogyakarta (2012)
5.
Zurück zum Zitat dan Darma, Y., Susiaty, U.D., Fitriawan, D.: Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran pada Mahasiswa Calon Guru Matematika. Jurnal SAP 3(2), 110–115 (2018) dan Darma, Y., Susiaty, U.D., Fitriawan, D.: Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran pada Mahasiswa Calon Guru Matematika. Jurnal SAP 3(2), 110–115 (2018)
6.
Zurück zum Zitat Elfindri, R.J., Wello, M.B, Tobing, P., Yanti, F., Eriyani, Z.E., Indra, R.: Peningkatan Soft Skills Siswa SMP melalui Pembelajaran Generatif. Soft Skills untuk Pendidik. Baduose Media, Tanpa Kota (2010) Elfindri, R.J., Wello, M.B, Tobing, P., Yanti, F., Eriyani, Z.E., Indra, R.: Peningkatan Soft Skills Siswa SMP melalui Pembelajaran Generatif. Soft Skills untuk Pendidik. Baduose Media, Tanpa Kota (2010)
7.
Zurück zum Zitat Goleman, D.: Kecerdasan Emosional. PT Gramedia Pustaka Utama, Jakarta (2002) Goleman, D.: Kecerdasan Emosional. PT Gramedia Pustaka Utama, Jakarta (2002)
8.
Zurück zum Zitat Kountur, R.: Metode Penelitian untuk Penulisan Skripsi dan Tesis. PPM, Jakarta (2004) Kountur, R.: Metode Penelitian untuk Penulisan Skripsi dan Tesis. PPM, Jakarta (2004)
9.
Zurück zum Zitat Bungin, B.: Metodologi Penelitian Sosial: Format-format Kuantitatif dan Kualitatif. PT Air Langga, Surabaya (2001) Bungin, B.: Metodologi Penelitian Sosial: Format-format Kuantitatif dan Kualitatif. PT Air Langga, Surabaya (2001)
10.
Zurück zum Zitat Arikunto, S.: Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta, Jakarta (2010) Arikunto, S.: Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta, Jakarta (2010)
11.
Zurück zum Zitat Sugiyono.: Metodologi Penelitian Kuantitatif. Kualitatif dan R & D. Bandung, Alfabeta (2011) Sugiyono.: Metodologi Penelitian Kuantitatif. Kualitatif dan R & D. Bandung, Alfabeta (2011)
12.
Zurück zum Zitat Surachmad, W.: Pengantar Penelitian Ilmiah Dasar: Metode dan Teknik. Tarsito, Bandung (2000) Surachmad, W.: Pengantar Penelitian Ilmiah Dasar: Metode dan Teknik. Tarsito, Bandung (2000)
13.
Zurück zum Zitat Nawawi, H.: Metode Penelitian Bidang Sasial. Gajah Mada University Press, Yogyakarta (2003) Nawawi, H.: Metode Penelitian Bidang Sasial. Gajah Mada University Press, Yogyakarta (2003)
14.
Zurück zum Zitat Arikunto, S.: Prosedur Penelitian (Suatu Pendekatan Praktis). Rineka Cipta, Jakarta (2005) Arikunto, S.: Prosedur Penelitian (Suatu Pendekatan Praktis). Rineka Cipta, Jakarta (2005)
15.
Zurück zum Zitat Fuchs, C.: Internet and Society, Social Theory in the Information age. Roudledge, New York (2008) Fuchs, C.: Internet and Society, Social Theory in the Information age. Roudledge, New York (2008)
16.
Zurück zum Zitat Saputra, G.W., et al.: Pengaruh Teknologi Informasi Terhadap Kecerdasan (intelektual, spiritual, emosional dan sosial) studi kasus: anak-anak. Jurnal Sistem Informasi 10(2), 77–88 (2017) Saputra, G.W., et al.: Pengaruh Teknologi Informasi Terhadap Kecerdasan (intelektual, spiritual, emosional dan sosial) studi kasus: anak-anak. Jurnal Sistem Informasi 10(2), 77–88 (2017)
17.
Zurück zum Zitat Risma, D.: Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Kinerja Karyawan: Penelitian Eksperimen. Jurnal Educhild 1(1), 86–97 (2012) Risma, D.: Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Kinerja Karyawan: Penelitian Eksperimen. Jurnal Educhild 1(1), 86–97 (2012)
Metadaten
Titel
The Effect of Social Media on the Emotional Intelligence of Teachers in Indonesia
verfasst von
Andi Mursidi
Yudi Darma
Rustam
Suherdiyanto
T. Yani Achmad
I-Hsien Ting
Copyright-Jahr
2019
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-030-20798-4_33