Skip to main content

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

57. Unlocking the Doors of Frankfurt Airport’s Digital Marketplace: How Fraport’s Smart Data Lab Manages to Create Value from Data and to Change the Airport’s Way of Thinking

verfasst von : Katharina Schüller, Christian Wrobel

Erschienen in: Digital Marketplaces Unleashed

Verlag: Springer Berlin Heidelberg

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

In March 2015, Fraport AG in Frankfurt carried out an experimental Smart Data Lab (SDL). For the first time, experts from a variety of departments worked together in a laboratory situation. They defined four concrete problems to be solved with analytics, using a huge collection of data from different sources within the company.
The effective communication of problems and results helped promote the acceptance of the lab’s data based recommendations. Analytics and the use of huge amounts of real‐time data which were integrated into the IT systems for the first time, allowed for the correction of some established decision rules. Most of all, not only the problems defined above were solved and the business processes behind were improved, but also several new data‐based business ideas with cross‐departmental impact were generated.
Results from the Smart Data Lab were widely noticed and accepted by Fraport’s executive board, which in turn has decided to make SDL a permanent institution: The second round of Smart Data Lab was completed in April 2016.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat R. Kitchin, The Data Revolution : big data, open data, data infrastructures & their consequences, London: Sage, 2014. R. Kitchin, The Data Revolution : big data, open data, data infrastructures & their consequences, London: Sage, 2014.
2.
Zurück zum Zitat S. Goldsmith und S. Crawford, The Responsive City : engaging communities through data-smart governance, San Francisco: Wiley, 2014. S. Goldsmith und S. Crawford, The Responsive City : engaging communities through data-smart governance, San Francisco: Wiley, 2014.
3.
Zurück zum Zitat R. Sharda, D. Delen und E. Turban, Business Intelligence and Analytics : Systems for Decision Support, Essex: Pearson Education Limited, 2014. R. Sharda, D. Delen und E. Turban, Business Intelligence and Analytics : Systems for Decision Support, Essex: Pearson Education Limited, 2014.
4.
Zurück zum Zitat G. S. Linoff und M. J. A. Berry, Data Mining Techniques for Marketing, Sales and Customer Relationship Management, Indianapolis: Wiley, 2011. G. S. Linoff und M. J. A. Berry, Data Mining Techniques for Marketing, Sales and Customer Relationship Management, Indianapolis: Wiley, 2011.
Metadaten
Titel
Unlocking the Doors of Frankfurt Airport’s Digital Marketplace: How Fraport’s Smart Data Lab Manages to Create Value from Data and to Change the Airport’s Way of Thinking
verfasst von
Katharina Schüller
Christian Wrobel
Copyright-Jahr
2018
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-662-49275-8_57

Premium Partner