Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

03.12.2018 | Original Article

A study on e-commerce customer segmentation management based on improved K-means algorithm

Zeitschrift:
Information Systems and e-Business Management
Autoren:
Yulin Deng, Qianying Gao

Abstract

With the continuous popularization of the network, the customer resources have to be valued if enterprises want to occupy a certain share in the field of e-commerce. However, the traditional clustering analysis method has obvious lag for the segmentation of e-commerce customers. Therefore, accurate and efficient customer segmentation management should be carried out for the large and complex data information of current e-commerce enterprises, so as to realize customer retention and potential customer mining and promote the efficient development of enterprises. On the basis of customer segmentation theory, for the shortcomings of traditional K-means algorithm, a new SAPK + K-means algorithm based on semi-supervised Affinity Propagation combined with classic K-means algorithm is proposed in combination with AP algorithm, which is applied to e-commerce customers for segmentation management. The results show that when the SAPK + K-means algorithm clusters the iris dataset and the ionosphere dataset, the clustering time is longer than the K-means algorithm and the AP algorithm, but the algorithm error rate in the standard data is significantly reduced and the correct number of clusters can be obtained. The main steps of SAPK + K-means algorithm applied to customer segmentation management including data acquisition, cluster analysis and analysis and evaluation of clustering results. The SAPK + K-means algorithm clusters the data information of an e-commerce customer to obtain four different customer types and proposes corresponding strategies for each type of customer. It is concluded that the SAPK + k-means algorithm can significantly improve the clustering quality of customer data information and improve the effectiveness of activities of e-commerce enterprises.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 50.000 Bücher
  • über 380 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Maschinenbau + Werkstoffe​​​​​​​​​​​​​​

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Premium Partner

BranchenIndex Online

Die B2B-Firmensuche für Industrie und Wirtschaft: Kostenfrei in Firmenprofilen nach Lieferanten, Herstellern, Dienstleistern und Händlern recherchieren.

Whitepaper

- ANZEIGE -

Wieviel digitale Transformation steckt im Informationsmanagement? Zum Zusammenspiel eines etablierten und eines neuen Managementkonzepts

Das Management des Digitalisierungsprozesses ist eine drängende Herausforderung für fast jedes Unternehmen. Ausgehend von drei aufeinander aufbauenden empirischen Untersuchungen lesen Sie hier, welche generellen Themenfelder und konkreten Aufgaben sich dem Management im Rahmen dieses Prozesses stellen. Erfahren Sie hier, warum das Management der digitalen Transformation als separates Konzept zum Informationsmanagement zu betrachten
und so auch organisatorisch separiert zu implementieren ist. Jetzt gratis downloaden!

Bildnachweise