Skip to main content

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

An Approach for Customer-Centered Smart Service Innovation Based on Customer Data Management

verfasst von : Katharina Blöcher, Rainer Alt

Erschienen in: Exploring Service Science

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

The purpose of this paper is the development of a customer-centered understanding of smart services by utilizing customer-dominant logic as a theoretical view. It extends current perspectives on smart services and proposes a definition highlighting the relevance of customer centricity and customer data management for service engineering. For this purpose, smart service dimensions will be deduced from current literature. These dimensions represent the foundation for a procedure model that will be developed and tested within a research initiative focusing on the restaurant industry. This procedure model is intended to support the discovery of new ideas based on data as well as the management of data requirements to successfully design smart services. The restaurant sector serves in this context as an innovative application field for smart service prototyping. The paper represents current research in progress, outlines the objective of the research initiative and demonstrates first empirical research results.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Barrett, M., Davidson, E., Prabhu, J., Vargo, S.L.: Service innovation in the digital age: key contributions and future directions. MIS Q. 39(1), 135–154 (2015)CrossRef Barrett, M., Davidson, E., Prabhu, J., Vargo, S.L.: Service innovation in the digital age: key contributions and future directions. MIS Q. 39(1), 135–154 (2015)CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Lusch, R.F., Nambisan, S.: Service innovation: a service-dominant logic perspective. MIS Q. 39(1), 155–175 (2015)CrossRef Lusch, R.F., Nambisan, S.: Service innovation: a service-dominant logic perspective. MIS Q. 39(1), 155–175 (2015)CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Demirkan, H., Bess, C., Spohrer, J., Rayes, A., Allen, D., Moghaddam, Y.: Innovations with smart service systems: analytics, big data, cognitive assistance, and the internet of everything. Commun. Assoc. Inf. Syst. 37(35), 734–752 (2015) Demirkan, H., Bess, C., Spohrer, J., Rayes, A., Allen, D., Moghaddam, Y.: Innovations with smart service systems: analytics, big data, cognitive assistance, and the internet of everything. Commun. Assoc. Inf. Syst. 37(35), 734–752 (2015)
4.
Zurück zum Zitat Wünderlich, N., et al.: Futurizing smart service: implications for service researchers and managers. J. Serv. Mark. 29(6/7), 442–447 (2015)CrossRef Wünderlich, N., et al.: Futurizing smart service: implications for service researchers and managers. J. Serv. Mark. 29(6/7), 442–447 (2015)CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Buhalis, D., Leung, R.: Smart hospitality - interconnectivity and interoperability towards an ecosystem. Int. J. Hosp. Manag. 71, 41–50 (2018)CrossRef Buhalis, D., Leung, R.: Smart hospitality - interconnectivity and interoperability towards an ecosystem. Int. J. Hosp. Manag. 71, 41–50 (2018)CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Kagermann, H.: Smart Service Welt - Umsetzungsempfehlungen für das Zukunftsprojekt Internetbasierte Dienste für die Wirtschaft. Acatech Deutsche Akademie der Technikwissenschaften, München (2015) Kagermann, H.: Smart Service Welt - Umsetzungsempfehlungen für das Zukunftsprojekt Internetbasierte Dienste für die Wirtschaft. Acatech Deutsche Akademie der Technikwissenschaften, München (2015)
8.
Zurück zum Zitat Euromonitor: The Impact of Millennials’ Consumer Behaviour on Global Markets. Euromonitor International, London (2015) Euromonitor: The Impact of Millennials’ Consumer Behaviour on Global Markets. Euromonitor International, London (2015)
11.
Zurück zum Zitat Ruiz-Molina, M., Gil-Saurab, I., Berenguer-Contr, G.: Information and communication technology as a differentiation tool in restaurants. J. Foodserv. Bus. Res. 17(5), 410–428 (2014)CrossRef Ruiz-Molina, M., Gil-Saurab, I., Berenguer-Contr, G.: Information and communication technology as a differentiation tool in restaurants. J. Foodserv. Bus. Res. 17(5), 410–428 (2014)CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Peters, C., et al.: Emerging digital frontiers for service innovation. Commun. Assoc. Inf. Syst. 1(39), 136–149 (2016) Peters, C., et al.: Emerging digital frontiers for service innovation. Commun. Assoc. Inf. Syst. 1(39), 136–149 (2016)
16.
Zurück zum Zitat Chesbrough, H., Spohrer, J.: A research manifesto for services science. Commun. ACM 49(7), 35–40 (2006)CrossRef Chesbrough, H., Spohrer, J.: A research manifesto for services science. Commun. ACM 49(7), 35–40 (2006)CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Maglio, P.P., Spohrer, J.: Fundamentals of service science. J. Acad. Mark. Sci. 36(1), 18–20 (2008)CrossRef Maglio, P.P., Spohrer, J.: Fundamentals of service science. J. Acad. Mark. Sci. 36(1), 18–20 (2008)CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Nestlé: Nestlé Future Study. How Germany will be& eat in 2030. Nestlé, Frankfurt (2016) Nestlé: Nestlé Future Study. How Germany will be& eat in 2030. Nestlé, Frankfurt (2016)
20.
Zurück zum Zitat Deloitte: The Restaurant of the Future. Creating the Next-generation Customer Experience. Deloitte, New York (2016) Deloitte: The Restaurant of the Future. Creating the Next-generation Customer Experience. Deloitte, New York (2016)
21.
Zurück zum Zitat Leimeister, J., Österle, H.: Individualization & Consumerization. In: Proceedings der 11. Internationalen Tagung Wirtschaftsinformatik (WI2013), Leipzig, vol. 1, pp. 7–8 (2013) Leimeister, J., Österle, H.: Individualization & Consumerization. In: Proceedings der 11. Internationalen Tagung Wirtschaftsinformatik (WI2013), Leipzig, vol. 1, pp. 7–8 (2013)
23.
Zurück zum Zitat Ostrom, A.L., Parasuraman, A., Bowen, D.E., Patricio, L., Voss, C.: Service research priorities in a rapidly changing context. J. Serv. Res. 18(2), 127–159 (2015)CrossRef Ostrom, A.L., Parasuraman, A., Bowen, D.E., Patricio, L., Voss, C.: Service research priorities in a rapidly changing context. J. Serv. Res. 18(2), 127–159 (2015)CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Payne, A., Frow, P.: A strategic framework for customer relationship management. J. Mark. 69(4), 167–176 (2005)CrossRef Payne, A., Frow, P.: A strategic framework for customer relationship management. J. Mark. 69(4), 167–176 (2005)CrossRef
25.
28.
Zurück zum Zitat Beverungen, D., Lüttenberg, H., Wolf, V.: Recombinant service system engineering. In: Leimeister, J.M., Brenner, W. (eds.) Proceedings der 13. Internationalen Tagung Wirtschaftsinformatik (WI 2017), St. Gallen, pp. 136–150 (2017) Beverungen, D., Lüttenberg, H., Wolf, V.: Recombinant service system engineering. In: Leimeister, J.M., Brenner, W. (eds.) Proceedings der 13. Internationalen Tagung Wirtschaftsinformatik (WI 2017), St. Gallen, pp. 136–150 (2017)
29.
Zurück zum Zitat Lim, C., Kim, K.H., Kim, M.J., Heo, J.Y., Kim, K.J., Maglio, P.P.: From data to value: a nine-factor framework for data-based value creation in information-intensive services. Int. J. Inf. Manage. 39, 121–135 (2018)CrossRef Lim, C., Kim, K.H., Kim, M.J., Heo, J.Y., Kim, K.J., Maglio, P.P.: From data to value: a nine-factor framework for data-based value creation in information-intensive services. Int. J. Inf. Manage. 39, 121–135 (2018)CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Hevner, A.R.: A three cycle view of design science research. Scand. J. Inf. Syst. 19(2), 87–92 (2007) Hevner, A.R.: A three cycle view of design science research. Scand. J. Inf. Syst. 19(2), 87–92 (2007)
32.
Zurück zum Zitat Peffers, K., Tuunanen, T., Rothenberger, M.A., Chatterjee, S.: A design science research methodology for information systems research. J. Manag. Inf. Syst. 24(3), 45–77 (2007)CrossRef Peffers, K., Tuunanen, T., Rothenberger, M.A., Chatterjee, S.: A design science research methodology for information systems research. J. Manag. Inf. Syst. 24(3), 45–77 (2007)CrossRef
33.
Zurück zum Zitat Gretzel, U., Sigala, M., Xiang, Z., Koo, C.: Smart tourism: foundations and developments. Electron. Mark. 25(3), 179–188 (2015)CrossRef Gretzel, U., Sigala, M., Xiang, Z., Koo, C.: Smart tourism: foundations and developments. Electron. Mark. 25(3), 179–188 (2015)CrossRef
34.
Zurück zum Zitat Klein, M.: Design rules for smart services. Doctoral dissertation, University of St. Gallen (2017) Klein, M.: Design rules for smart services. Doctoral dissertation, University of St. Gallen (2017)
35.
Zurück zum Zitat Nadj, M., Haueßler, F., Wenzel, S., Maedche, A.: The smart mobile application framework (SMAF) – Exploratory evaluation in the smart city context. In: Nissen, V., Stelzer, D. Straßburger S., Fischer D. (eds.) Multikonferenz Wirtschaftsinformatik (MKWI), pp. 1367–1378. Universitätsverlag Ilmenau (2016) Nadj, M., Haueßler, F., Wenzel, S., Maedche, A.: The smart mobile application framework (SMAF) – Exploratory evaluation in the smart city context. In: Nissen, V., Stelzer, D. Straßburger S., Fischer D. (eds.) Multikonferenz Wirtschaftsinformatik (MKWI), pp. 1367–1378. Universitätsverlag Ilmenau (2016)
36.
Zurück zum Zitat Heinonen, K., Strandvik, T., Mickelsson, K., Edvardsson, B., Sundström, E., Andersson, P.: A customer dominant logic of service. J. Serv. Manag. 21(4), 531–548 (2010)CrossRef Heinonen, K., Strandvik, T., Mickelsson, K., Edvardsson, B., Sundström, E., Andersson, P.: A customer dominant logic of service. J. Serv. Manag. 21(4), 531–548 (2010)CrossRef
37.
Zurück zum Zitat Heinonen, K., Strandvik, T.: Customer-dominant logic: foundations and implications. J. Serv. Mark. 29(6/7), 472–484 (2015)CrossRef Heinonen, K., Strandvik, T.: Customer-dominant logic: foundations and implications. J. Serv. Mark. 29(6/7), 472–484 (2015)CrossRef
38.
Zurück zum Zitat Heinonen, K., Strandvik, T.: Reflections on customers’ primary role in markets. Eur. Manag. J. 36(1), 1–11 (2017)CrossRef Heinonen, K., Strandvik, T.: Reflections on customers’ primary role in markets. Eur. Manag. J. 36(1), 1–11 (2017)CrossRef
39.
Zurück zum Zitat Alt, R.: Electronic markets on customer-orientation. Electron. Mark. 26(3), 195–198 (2016)CrossRef Alt, R.: Electronic markets on customer-orientation. Electron. Mark. 26(3), 195–198 (2016)CrossRef
40.
Zurück zum Zitat Baron, S., Russell-Bennett, R.: Editorial: the changing nature of data. J. Serv. Mark. 30(7), 673–675 (2016)CrossRef Baron, S., Russell-Bennett, R.: Editorial: the changing nature of data. J. Serv. Mark. 30(7), 673–675 (2016)CrossRef
41.
Zurück zum Zitat Parasuraman, A., Zeithaml, V.A., Berry, L.L.: A conceptual model of service quality and its implications for future research. J. Mark. 49, 41–50 (1985)CrossRef Parasuraman, A., Zeithaml, V.A., Berry, L.L.: A conceptual model of service quality and its implications for future research. J. Mark. 49, 41–50 (1985)CrossRef
42.
Zurück zum Zitat Vargo, S.L., Lusch, R.F.: Evolving to a new dominant logic for marketing. J. Mark. 68(1), 1–17 (2004)CrossRef Vargo, S.L., Lusch, R.F.: Evolving to a new dominant logic for marketing. J. Mark. 68(1), 1–17 (2004)CrossRef
43.
Zurück zum Zitat Vargo, S.L., Lusch, R.F.: Why service? J. Acad. Mark. Sci. 36, 25–38 (2008)CrossRef Vargo, S.L., Lusch, R.F.: Why service? J. Acad. Mark. Sci. 36, 25–38 (2008)CrossRef
44.
Zurück zum Zitat Spohrer, J., Maglio, P.P., Bailey, J., Gruhl, D.: Steps toward a science of service systems. Computer 40(1), 71–77 (2007)CrossRef Spohrer, J., Maglio, P.P., Bailey, J., Gruhl, D.: Steps toward a science of service systems. Computer 40(1), 71–77 (2007)CrossRef
45.
Zurück zum Zitat Vargo, S.L., Lusch, R.F.: Institutions and axioms: an extension and update of service-dominant logic. J. Acad. Mark. Sci. 44(1), 1–19 (2016)CrossRef Vargo, S.L., Lusch, R.F.: Institutions and axioms: an extension and update of service-dominant logic. J. Acad. Mark. Sci. 44(1), 1–19 (2016)CrossRef
46.
Zurück zum Zitat Maglio, P.P., Vargo, S.L., Caswell, N., Spohrer, J.: The service system is the basic abstraction of service science. IseB 7, 395–406 (2009)CrossRef Maglio, P.P., Vargo, S.L., Caswell, N., Spohrer, J.: The service system is the basic abstraction of service science. IseB 7, 395–406 (2009)CrossRef
47.
Zurück zum Zitat Breidbach, C.F., Maglio, P.P.: A service science perspective on the role of ICT in service innovation. ECIS Research-in-Progress Papers (2015) Breidbach, C.F., Maglio, P.P.: A service science perspective on the role of ICT in service innovation. ECIS Research-in-Progress Papers (2015)
48.
Zurück zum Zitat Fitzsimmons, J.A., Fitzsimmons, M.J. (eds.): New Service Development, pp. 1–32. SAGE Publications, Thousand Oaks (2000) Fitzsimmons, J.A., Fitzsimmons, M.J. (eds.): New Service Development, pp. 1–32. SAGE Publications, Thousand Oaks (2000)
49.
Zurück zum Zitat Mikusz, M.: Towards a conceptual framework for cyber-physical systems from the service-dominant logic perspective. In: Twenty-First Americas Conference on Information Systems, pp. 1–13. Puerto Rico (2015) Mikusz, M.: Towards a conceptual framework for cyber-physical systems from the service-dominant logic perspective. In: Twenty-First Americas Conference on Information Systems, pp. 1–13. Puerto Rico (2015)
51.
Zurück zum Zitat Maglio, P.P., Kwan, S.K., Spohrer, J.: Commentary - toward a research agenda for human-centered service system innovation. Serv. Sci. 7(1), 1–10 (2015)CrossRef Maglio, P.P., Kwan, S.K., Spohrer, J.: Commentary - toward a research agenda for human-centered service system innovation. Serv. Sci. 7(1), 1–10 (2015)CrossRef
52.
Zurück zum Zitat Kleinschmidt, S., Burkhard, B., Hess, M., Peters, C., Leimeister, J.M.: Towards design principles for aligning human-centered service systems and corresponding business models. In: International Conference on Information Systems (ICIS), Dublin (2016) Kleinschmidt, S., Burkhard, B., Hess, M., Peters, C., Leimeister, J.M.: Towards design principles for aligning human-centered service systems and corresponding business models. In: International Conference on Information Systems (ICIS), Dublin (2016)
53.
Zurück zum Zitat Allmendinger, G., Lombreglia, R.: Four strategies for the age of smart services. Harv. Bus. Rev. 83(10), 131–134 (2005) Allmendinger, G., Lombreglia, R.: Four strategies for the age of smart services. Harv. Bus. Rev. 83(10), 131–134 (2005)
54.
Zurück zum Zitat Maglio, P.P., Lim, C.: Innovation and big data in smart service systems. J. Innov. Manag. 4(1), 11–21 (2016) Maglio, P.P., Lim, C.: Innovation and big data in smart service systems. J. Innov. Manag. 4(1), 11–21 (2016)
55.
Zurück zum Zitat Woodall, T., Rosborough, J., Harvey, J.: Proposal, project, practice, pause: developing a framework for evaluating smart domestic product engagement. AMS Rev. 8, 1–17 (2017) Woodall, T., Rosborough, J., Harvey, J.: Proposal, project, practice, pause: developing a framework for evaluating smart domestic product engagement. AMS Rev. 8, 1–17 (2017)
57.
Zurück zum Zitat Wünderlich, N.V., von Wangenheim, F., Bitner, M.J.: High tech and high touch: a framework for understanding user attitudes and behaviors related to smart interactive services. J. Serv. Res. 16(1), 3–20 (2013)CrossRef Wünderlich, N.V., von Wangenheim, F., Bitner, M.J.: High tech and high touch: a framework for understanding user attitudes and behaviors related to smart interactive services. J. Serv. Res. 16(1), 3–20 (2013)CrossRef
58.
Zurück zum Zitat Becker, J., Beverungen, D.F., Knackstedt, R.: The challenge of conceptual modeling for product–service systems: status-quo and perspectives for reference models and modeling languages. IseB 8(1), 33–66 (2010)CrossRef Becker, J., Beverungen, D.F., Knackstedt, R.: The challenge of conceptual modeling for product–service systems: status-quo and perspectives for reference models and modeling languages. IseB 8(1), 33–66 (2010)CrossRef
59.
Zurück zum Zitat Winter, A., et al.: Manifest Kundeninduzierte Orchestrierung komplexer Dienstleistungen. Informationspektrum 35(6), 399–408 (2012) Winter, A., et al.: Manifest Kundeninduzierte Orchestrierung komplexer Dienstleistungen. Informationspektrum 35(6), 399–408 (2012)
60.
Zurück zum Zitat Sachse, S., Alt, R.: Kundenzentrierte Komposition komplexer Dienstleistungen - Eine empirische Untersuchung der Vorteile kundenzentrierter Servicekomposition. In: Nissen, V., Stelzer, D., Straßburger, S., Fischer, D. (eds.) Multi-Konferenz Wirtschaftsinformatik (MKWI), pp. 1379–1390. Technische Universität Ilmenau, Ilmenau (2016) Sachse, S., Alt, R.: Kundenzentrierte Komposition komplexer Dienstleistungen - Eine empirische Untersuchung der Vorteile kundenzentrierter Servicekomposition. In: Nissen, V., Stelzer, D., Straßburger, S., Fischer, D. (eds.) Multi-Konferenz Wirtschaftsinformatik (MKWI), pp. 1379–1390. Technische Universität Ilmenau, Ilmenau (2016)
Metadaten
Titel
An Approach for Customer-Centered Smart Service Innovation Based on Customer Data Management
verfasst von
Katharina Blöcher
Rainer Alt
Copyright-Jahr
2018
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-030-00713-3_4

Premium Partner