Skip to main content

2019 | OriginalPaper | Buchkapitel

Examining Subject-Specific Information Literacy Elements on Economics and Business Administration for Use in a MOOC

verfasst von : Stefan Dreisiebner

Erschienen in: Information Literacy in Everyday Life

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Recent literature on developing Information Literacy (IL) of students suggests that curricula should not only involve generic skills, but also knowledge about subject-specific content and research practices. While there are already several studies examining subject-specific IL in various contexts, no thorough analysis has been performed so far to identify the main resources that are addressed in various IL teaching materials for economics and business administration. Therefore, this paper presents a qualitative content analysis of several subject-specific teaching materials on IL for economics and business administration, available either as books or as publicly accessible online resources. The results reveal a strong focus of subject-specific IL teaching materials for economics and business administration on fact databases. In an additional step, the results of the analysis are used to suggest the content of a subject-specific extension on economics and business administration for a generic MOOC (Massive Open Online Course).

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Tiefel, V.M.: Library user education: examining its past, projecting its future. Libr. Trends 44(2), 318–338 (1995) Tiefel, V.M.: Library user education: examining its past, projecting its future. Libr. Trends 44(2), 318–338 (1995)
8.
Zurück zum Zitat Secker, J., Coonan, E.: Rethinking Information Literacy: A Practical Framework for Supporting Learning. Facet Publishing, London (2013) Secker, J., Coonan, E.: Rethinking Information Literacy: A Practical Framework for Supporting Learning. Facet Publishing, London (2013)
9.
Zurück zum Zitat Rubinić, D., Stričević, I., Juric, M.: Information literacy course – the perception of students and professors: University of Zadar case. In: Kurbanoğlu, S., Grassian, E., Mizrachi, D., Catts, R., Špiranec, S. (eds.) ECIL 2013. CCIS, vol. 397, pp. 528–534. Springer, Cham (2013). https://doi.org/10.1007/978-3-319-03919-0_71CrossRef Rubinić, D., Stričević, I., Juric, M.: Information literacy course – the perception of students and professors: University of Zadar case. In: Kurbanoğlu, S., Grassian, E., Mizrachi, D., Catts, R., Špiranec, S. (eds.) ECIL 2013. CCIS, vol. 397, pp. 528–534. Springer, Cham (2013). https://​doi.​org/​10.​1007/​978-3-319-03919-0_​71CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Maurer, A., Schlögl, C., Dreisiebner, S.: Comparing information literacy of student beginners among different branches of study. Libellarium 9(2), 309–319 (2016) Maurer, A., Schlögl, C., Dreisiebner, S.: Comparing information literacy of student beginners among different branches of study. Libellarium 9(2), 309–319 (2016)
14.
16.
Zurück zum Zitat Georgy, U.: Bibliotheken als partner für hersteller und anbieter von MOOCs. In: b.i.t.online – Bibliothek, Information, Technologie, vol. 18, no. 5, p. 418 (2015) Georgy, U.: Bibliotheken als partner für hersteller und anbieter von MOOCs. In: b.i.t.online – Bibliothek, Information, Technologie, vol. 18, no. 5, p. 418 (2015)
20.
Zurück zum Zitat Dreisiebner, S., Mandl, T.: Entwicklung und Evaluierung einer Plattform zur Vermittlung von Informationskompetenz: Vorstellung des von der Europäischen Union geförderten Projekts „Information Literacy Online“. Bibliotheksdienst 51(9), 763–770 (2017)CrossRef Dreisiebner, S., Mandl, T.: Entwicklung und Evaluierung einer Plattform zur Vermittlung von Informationskompetenz: Vorstellung des von der Europäischen Union geförderten Projekts „Information Literacy Online“. Bibliotheksdienst 51(9), 763–770 (2017)CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Kanter, J.: Ten hot information technology (IT) issues and what makes them hot. Inf. Strat.: Executive’s J. 19(3), 23–36 (2003) Kanter, J.: Ten hot information technology (IT) issues and what makes them hot. Inf. Strat.: Executive’s J. 19(3), 23–36 (2003)
22.
Zurück zum Zitat Drucker, P.F.: Managing in the Next Society, 1st edn. St. Martin’s Griffin, New York (2003) Drucker, P.F.: Managing in the Next Society, 1st edn. St. Martin’s Griffin, New York (2003)
29.
Zurück zum Zitat Kirinić, V., Schlögl, C., Virkus, S.: Perception of information literacy among faculty at the University of Graz, Tallinn University, and University of Zagreb. In: Kurbanoğlu, S., Boustany, J., Špiranec, S., Grassian, E., Mizrachi, D., Roy, L. (eds.) ECIL 2015. CCIS, vol. 552, pp. 467–477. Springer, Cham (2015). https://doi.org/10.1007/978-3-319-28197-1_47CrossRef Kirinić, V., Schlögl, C., Virkus, S.: Perception of information literacy among faculty at the University of Graz, Tallinn University, and University of Zagreb. In: Kurbanoğlu, S., Boustany, J., Špiranec, S., Grassian, E., Mizrachi, D., Roy, L. (eds.) ECIL 2015. CCIS, vol. 552, pp. 467–477. Springer, Cham (2015). https://​doi.​org/​10.​1007/​978-3-319-28197-1_​47CrossRef
32.
Zurück zum Zitat DaCosta, J.W.: Is there an information literacy skills gap to be bridged? An examination of faculty perceptions and activities relating to information literacy in the United States and England. Coll. Res. Libr. 71(3), 203–222 (2010). https://doi.org/10.5860/0710203CrossRef DaCosta, J.W.: Is there an information literacy skills gap to be bridged? An examination of faculty perceptions and activities relating to information literacy in the United States and England. Coll. Res. Libr. 71(3), 203–222 (2010). https://​doi.​org/​10.​5860/​0710203CrossRef
33.
Zurück zum Zitat Johnston, B., Weber, S.: Information literacy in higher education: a review and case study. Stud. High. Educ. 28(3), 335–352 (2003)CrossRef Johnston, B., Weber, S.: Information literacy in higher education: a review and case study. Stud. High. Educ. 28(3), 335–352 (2003)CrossRef
Metadaten
Titel
Examining Subject-Specific Information Literacy Elements on Economics and Business Administration for Use in a MOOC
verfasst von
Stefan Dreisiebner
Copyright-Jahr
2019
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-030-13472-3_41

Premium Partner