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2022 | OriginalPaper | Buchkapitel

6. Innovation Management

verfasst von : Tracy Dathe, René Dathe, Isabel Dathe, Marc Helmold

Erschienen in: Corporate Social Responsibility (CSR), Sustainability and Environmental Social Governance (ESG)

Verlag: Springer International Publishing

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Abstract

“Innovation” comes from the Latin word “innovare” and stands for renewal or reformation. From an economic point of view, innovation is something complex and new that brings economic benefits for an organization or and for the company. Innovation management includes elements such as ideas, inventions and diffusions (Müller-Prothmann & Dörr, 2019). Innovations include the generation of ideas and the constant validation and review of these ideas as part of a structured innovation process (Nelke 2016). Innovation Management comprises three levels, as shown in Fig. 6.1. In addition to the operational level, the working level, there are the strategic and normative levels (Stibbe, 2019). Innovations are decided on the normative and strategic level and put into practice on the operative level (Helmold & Samara, 2019). Terms that are often used in connection with innovation are ideas, collections of ideas and inventions. An invention or invention must be differentiated to the extent that it has not yet been exploited and used as a creative achievement of a new problem solution compared to innovation. It is the same with the idea, which is a creative thought of something new. In all cases, “new” can always be seen relatively. It can be new for this situation, the company or the world. In particular new developments such as New Work, Industry 4.0 or increasing globalization have an important impact on innovations and innovation management (Granig et al., 2018). Of central importance are the collection of ideas, the selection and the decision which ideas are implemented. This process must be managed by the higher management (Helmold & Samara, 2019).

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Literatur
Zurück zum Zitat Granig, P., Hartlieb, E., & Heiden, B. (2018). Mit Innovationsmanagement zu Industrie 4.0: Grundlagen, Strategien, Erfolgsfaktoren und Praxisbeispiele. Springer.CrossRef Granig, P., Hartlieb, E., & Heiden, B. (2018). Mit Innovationsmanagement zu Industrie 4.0: Grundlagen, Strategien, Erfolgsfaktoren und Praxisbeispiele. Springer.CrossRef
Zurück zum Zitat Helmold, M. (2021). Kaizen, CSR Management und Digitalisierung. Mit den japanischen Konzepten Wettbewerbsvorteile für das Unternehmen erzielen. Springer.CrossRef Helmold, M. (2021). Kaizen, CSR Management und Digitalisierung. Mit den japanischen Konzepten Wettbewerbsvorteile für das Unternehmen erzielen. Springer.CrossRef
Zurück zum Zitat Helmold, M., & Samara, W. (2019). Progress in performance management. Industry insights and case studies on principles, application tools, and practice. Springer.CrossRef Helmold, M., & Samara, W. (2019). Progress in performance management. Industry insights and case studies on principles, application tools, and practice. Springer.CrossRef
Zurück zum Zitat Helmold, M., & Terry, B. (2021). Operations and supply management 4.0. Industry insights, case studies and best practices. Springer.CrossRef Helmold, M., & Terry, B. (2021). Operations and supply management 4.0. Industry insights, case studies and best practices. Springer.CrossRef
Zurück zum Zitat Müller-Prothmann, T., & Dörr, N. (2019). Innovationsmanagement: Strategien, Methoden und Werkzeuge für systematische Innovationsprozesse. Hanser Verlag.CrossRef Müller-Prothmann, T., & Dörr, N. (2019). Innovationsmanagement: Strategien, Methoden und Werkzeuge für systematische Innovationsprozesse. Hanser Verlag.CrossRef
Zurück zum Zitat Nelke, A. (2016). Kommunikation und Nachhaltigkeit im Innovationsmanagement von Unternehmen: Grundlagen für die Praxis (Wirtschaftsförderung in Lehre und Praxis). Springer.CrossRef Nelke, A. (2016). Kommunikation und Nachhaltigkeit im Innovationsmanagement von Unternehmen: Grundlagen für die Praxis (Wirtschaftsförderung in Lehre und Praxis). Springer.CrossRef
Zurück zum Zitat Pfeiffer, W., Metze, G., Schneider, W., & Amler, R. (1991). Technologie-Portfolio zum Management strategischer Zukunftsgeschäftsfelder (6th ed.). Pfeiffer, W., Metze, G., Schneider, W., & Amler, R. (1991). Technologie-Portfolio zum Management strategischer Zukunftsgeschäftsfelder (6th ed.).
Zurück zum Zitat Stibbe, R. (2019). CSR-Erfolgssteuerung. Den Reformprozess verstehen, Reporting und Risikomanagement effizient gestalten. Springer.CrossRef Stibbe, R. (2019). CSR-Erfolgssteuerung. Den Reformprozess verstehen, Reporting und Risikomanagement effizient gestalten. Springer.CrossRef
Zurück zum Zitat Zahn, E. (1995). Handbuch Technologiemanagement Stuttgart. Schäffer-Poeschel Zahn, E. (1995). Handbuch Technologiemanagement Stuttgart. Schäffer-Poeschel
Metadaten
Titel
Innovation Management
verfasst von
Tracy Dathe
René Dathe
Isabel Dathe
Marc Helmold
Copyright-Jahr
2022
Verlag
Springer International Publishing
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-030-92357-0_6

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