Skip to main content
Erschienen in: Educational Assessment, Evaluation and Accountability 2/2019

09.05.2019

Learning opportunities in teacher education and proficiency levels in general pedagogical knowledge: new insights into the accountability of teacher education programs

verfasst von: Stefan Klemenz, Johannes König, Niclas Schaper

Erschienen in: Educational Assessment, Evaluation and Accountability | Ausgabe 2/2019

Einloggen

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

This paper examines the effects of learning opportunities on the attainment of different proficiency levels in general pedagogical knowledge among student teachers to provide insights into their learning processes and the effectiveness of teacher preparation. The authors used a subsample of the EMW study with two time points, comprising the data of 1451 student teachers from 18 universities and teacher training colleges in Germany and Austria. Findings from logistic regression analyses show that measures of learning opportunities significantly affect the development of general pedagogical knowledge. Whereas instructional quality in seminars and lectures on pedagogy shows effects on achieving the lower levels representing theoretical knowledge components, teaching practice measures related to in-school learning opportunities additionally affects the attainment of the highest proficiency level representing practical knowledge components. Implications for the effectiveness of teacher preparation are discussed.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Fußnoten
1
Teacher education in Austria has undergone a far-reaching reform in 2016/2017 that provides for an expansion of academic components during teacher preparation for students of all types of teaching careers. For example, primary school teachers have to study a 4-year bachelor today.
 
2
Nonetheless, to confirm our findings, multi-level logistic regressions (ordinal and binary, see “Section 3.3”) were conducted. Overall, however, as based on the low ICCs expected the results obtained do not lead to different interpretations. Findings from multi-level regressions are nearly identical.
 
Literatur
Zurück zum Zitat Agresti, A. (2010). Analysis of ordinal categorical data (2nd ed.). New York: Wiley.CrossRef Agresti, A. (2010). Analysis of ordinal categorical data (2nd ed.). New York: Wiley.CrossRef
Zurück zum Zitat Altrichter, H., & Posch, P. (2007). Lehrerinnen und Lehrer erforschen ihren Unterricht: Unterrichtsentwicklung und Unterrichtsevaluation durch Aktionsforschung. Bad Heilbrunn: Klinkardt. Altrichter, H., & Posch, P. (2007). Lehrerinnen und Lehrer erforschen ihren Unterricht: Unterrichtsentwicklung und Unterrichtsevaluation durch Aktionsforschung. Bad Heilbrunn: Klinkardt.
Zurück zum Zitat Anderson, J. R. (1982). Acquisition of cognitive skills. Psychological Review, 89(4), 369–406.CrossRef Anderson, J. R. (1982). Acquisition of cognitive skills. Psychological Review, 89(4), 369–406.CrossRef
Zurück zum Zitat Arnold, K.-H. (2014). Unterrichtsversuche als allgemeindidaktische Lerngelegenheit: Eine vergleichende Curriculumanalyse. In K.-H. Arnold, A. Gröschner, & T. Hascher (Eds.), Schulpraktika in der Lehrerbildung. Theoretische Grundlagen, Konzeption, Prozesse und Effekte (pp. 63–86). Waxmann: Münster. Arnold, K.-H. (2014). Unterrichtsversuche als allgemeindidaktische Lerngelegenheit: Eine vergleichende Curriculumanalyse. In K.-H. Arnold, A. Gröschner, & T. Hascher (Eds.), Schulpraktika in der Lehrerbildung. Theoretische Grundlagen, Konzeption, Prozesse und Effekte (pp. 63–86). Waxmann: Münster.
Zurück zum Zitat Baumert, J., & Kunter, M. (2006). Stichwort: Professionelle Kompetenz von Lehrkräften. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 9, 469–520.CrossRef Baumert, J., & Kunter, M. (2006). Stichwort: Professionelle Kompetenz von Lehrkräften. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 9, 469–520.CrossRef
Zurück zum Zitat Baumert, J., & Kunter, M. (2013). The COACTIV model of teachers’ professional competence. In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum, U. Klusmann, S. Krauss, & M. Neubrand (Eds.), Cognitive activation in the mathematics classroom and professional competence of teachers. Results from the COACTIV project (pp. 25–48). New York, NY: Springer.CrossRef Baumert, J., & Kunter, M. (2013). The COACTIV model of teachers’ professional competence. In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum, U. Klusmann, S. Krauss, & M. Neubrand (Eds.), Cognitive activation in the mathematics classroom and professional competence of teachers. Results from the COACTIV project (pp. 25–48). New York, NY: Springer.CrossRef
Zurück zum Zitat Beaton, E., & Allen, N. (1992). Interpreting scales through scale anchoring. Journal of Educational Statistics, 17, 191–204. Beaton, E., & Allen, N. (1992). Interpreting scales through scale anchoring. Journal of Educational Statistics, 17, 191–204.
Zurück zum Zitat Bender, R., & Grouven, U. (1998). Using binary logistic regression models for ordinal data with non-proportional odds. Journal of Clinical Epidemiology, 51(10), 809–816.CrossRef Bender, R., & Grouven, U. (1998). Using binary logistic regression models for ordinal data with non-proportional odds. Journal of Clinical Epidemiology, 51(10), 809–816.CrossRef
Zurück zum Zitat Berliner, D. C. (2001). Learning about and learning from expert teachers. International Journal of Educational Research, 35(5), 463–482.CrossRef Berliner, D. C. (2001). Learning about and learning from expert teachers. International Journal of Educational Research, 35(5), 463–482.CrossRef
Zurück zum Zitat Berliner, D. C. (2004). Describing the behavior and documenting the accomplishments of expert teachers. Bulletin of Science, Technology & Society, 24, 200–212.CrossRef Berliner, D. C. (2004). Describing the behavior and documenting the accomplishments of expert teachers. Bulletin of Science, Technology & Society, 24, 200–212.CrossRef
Zurück zum Zitat Best, H., & Wolf, C. (2012). Modellvergleich und Ergebnisinterpretation in Logit- und Probit-Regressionen. KZfSS Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 64, 377–395.CrossRef Best, H., & Wolf, C. (2012). Modellvergleich und Ergebnisinterpretation in Logit- und Probit-Regressionen. KZfSS Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 64, 377–395.CrossRef
Zurück zum Zitat Bieri, J., Atkins, A. L., Briar, S., Leaman, R. L., Miller, H., & Tripodi, T. (1966). Clinical and social judgment. New York: Wiley. Bieri, J., Atkins, A. L., Briar, S., Leaman, R. L., Miller, H., & Tripodi, T. (1966). Clinical and social judgment. New York: Wiley.
Zurück zum Zitat Blömeke, S. (2011). Forschung zur Lehrerbildung im internationalen Vergleich. In E. Terhart, H. Bennewitz, & M. Rothland (Eds.), Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf (pp. 345–361). Münster: Waxmann. Blömeke, S. (2011). Forschung zur Lehrerbildung im internationalen Vergleich. In E. Terhart, H. Bennewitz, & M. Rothland (Eds.), Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf (pp. 345–361). Münster: Waxmann.
Zurück zum Zitat Blömeke, S., & Kaiser, G. (2012). Homogeneity or heterogeneity? Profiles of opportunities to learn in primary teacher education and their relationship to cultural context and outcomes. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 44(3), 249–264.CrossRef Blömeke, S., & Kaiser, G. (2012). Homogeneity or heterogeneity? Profiles of opportunities to learn in primary teacher education and their relationship to cultural context and outcomes. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 44(3), 249–264.CrossRef
Zurück zum Zitat Blömeke, S., Kaiser, G., & Lehmann, R. (2010). TEDS-M 2008 - Professionelle Kompetenz und Lerngelegenheiten angehender Sekundarstufenehrkräfte im internationalen Vergleich. Münster: Waxmann. Blömeke, S., Kaiser, G., & Lehmann, R. (2010). TEDS-M 2008 - Professionelle Kompetenz und Lerngelegenheiten angehender Sekundarstufenehrkräfte im internationalen Vergleich. Münster: Waxmann.
Zurück zum Zitat Blömeke, S., Suhl, U., Kaiser, G., & Döhrmann, M. (2012). Family background, entry selectivity and opportunities to learn: what matters in primary teacher education? An international comparison of fifteen countries. Teaching and Teacher Education, 28(1), 44–55.CrossRef Blömeke, S., Suhl, U., Kaiser, G., & Döhrmann, M. (2012). Family background, entry selectivity and opportunities to learn: what matters in primary teacher education? An international comparison of fifteen countries. Teaching and Teacher Education, 28(1), 44–55.CrossRef
Zurück zum Zitat Blömeke, S., Hsieh, F. J., Kaiser, G., & Schmidt, W. H. (Eds.). (2014). International perspectives on teacher knowledge, beliefs, and opportunities to learn. Advances in mathematics education. Dordrecht: Springer Science + Business Media. Blömeke, S., Hsieh, F. J., Kaiser, G., & Schmidt, W. H. (Eds.). (2014). International perspectives on teacher knowledge, beliefs, and opportunities to learn. Advances in mathematics education. Dordrecht: Springer Science + Business Media.
Zurück zum Zitat Bond, T., & Fox, C. (2007). Applying the Rasch model: fundamental measurement in the human sciences (2nd). Mahwah, NJ: LEA. Bond, T., & Fox, C. (2007). Applying the Rasch model: fundamental measurement in the human sciences (2nd). Mahwah, NJ: LEA.
Zurück zum Zitat Bromme, R. (1992). Der Lehrer als Experte: zur Psychologie des professionellen Wissens. Bern: Huber. Bromme, R. (1992). Der Lehrer als Experte: zur Psychologie des professionellen Wissens. Bern: Huber.
Zurück zum Zitat Bromme, R. (2001). Teacher expertise. In N. J. Smelser & P. B. Baltes (Eds.), International encyclopedia of the social and behavioral sciences (pp. 15459–15465). Amsterdam, Netherlands: Elsevier.CrossRef Bromme, R. (2001). Teacher expertise. In N. J. Smelser & P. B. Baltes (Eds.), International encyclopedia of the social and behavioral sciences (pp. 15459–15465). Amsterdam, Netherlands: Elsevier.CrossRef
Zurück zum Zitat van Buuren, S., & Groothuis-Oudshoorn, K. (2011). Mice: multivariate imputation by chained equations in R. Journal of Statistical Software, 45(3), 1–67.CrossRef van Buuren, S., & Groothuis-Oudshoorn, K. (2011). Mice: multivariate imputation by chained equations in R. Journal of Statistical Software, 45(3), 1–67.CrossRef
Zurück zum Zitat Cizek, G. J. (2001). More unintended consequences of high-stakes testing. Educational Measurement: Issues and Practice, 20(4), 19–27.CrossRef Cizek, G. J. (2001). More unintended consequences of high-stakes testing. Educational Measurement: Issues and Practice, 20(4), 19–27.CrossRef
Zurück zum Zitat Cizek, G. J., & Bunch, M. B. (2007). Standard setting. Thousand Oaks, CA: SAGE.CrossRef Cizek, G. J., & Bunch, M. B. (2007). Standard setting. Thousand Oaks, CA: SAGE.CrossRef
Zurück zum Zitat Cizek, G. J., Bunch, M. B., & Koons, H. (2004). A NCME instructional module on setting performance standards: contemporary methods. Educational Measurement, Issues and Practice, 23, 31–50.CrossRef Cizek, G. J., Bunch, M. B., & Koons, H. (2004). A NCME instructional module on setting performance standards: contemporary methods. Educational Measurement, Issues and Practice, 23, 31–50.CrossRef
Zurück zum Zitat Clift, R. T., & Brady, P. (2005). Research on methods courses and field experiences. In M. Cochran-Smith & K. M. Zeichner (Eds.), Studying teacher education. The report of the AERA panel on research and teacher education (pp. 309–424). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Clift, R. T., & Brady, P. (2005). Research on methods courses and field experiences. In M. Cochran-Smith & K. M. Zeichner (Eds.), Studying teacher education. The report of the AERA panel on research and teacher education (pp. 309–424). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Zurück zum Zitat Cochran-Smith, M., Cannady, M., McEachern, K., Mitchell, K., Piazza, P., Power, C., & Ryan, A. (2012). Teachers’ education outcomes: Mapping the research terrain. Teachers College Record, 114(10), 1–49. Cochran-Smith, M., Cannady, M., McEachern, K., Mitchell, K., Piazza, P., Power, C., & Ryan, A. (2012). Teachers’ education outcomes: Mapping the research terrain. Teachers College Record, 114(10), 1–49.
Zurück zum Zitat Cochran-Smith, M., & Villegas, A. M. (2016). Research on teacher preparation: charting the landscape of a sprawling field. In D. H. Gitomer & C. A. Bell (Eds.), Handbook of research on teaching (5th ed., pp. 439–547). Washington, DC: AERA.CrossRef Cochran-Smith, M., & Villegas, A. M. (2016). Research on teacher preparation: charting the landscape of a sprawling field. In D. H. Gitomer & C. A. Bell (Eds.), Handbook of research on teaching (5th ed., pp. 439–547). Washington, DC: AERA.CrossRef
Zurück zum Zitat Darling-Hammond, L. (2006). Assessing teacher education. The usefulness of multiple measures for assessing program outcomes. Journal of Teacher Education, 57(2), 120–138.CrossRef Darling-Hammond, L. (2006). Assessing teacher education. The usefulness of multiple measures for assessing program outcomes. Journal of Teacher Education, 57(2), 120–138.CrossRef
Zurück zum Zitat DeMars, C. E., Sundre, D. L., & Wise, S. L. (2002). Standard setting: a systematic approach to interpreting student learning. Journal of General Education, 51, 1–20.CrossRef DeMars, C. E., Sundre, D. L., & Wise, S. L. (2002). Standard setting: a systematic approach to interpreting student learning. Journal of General Education, 51, 1–20.CrossRef
Zurück zum Zitat van den Akker, J. (2003). Curriculum perspectives: an introduction. In J. van den Akker, W. Kuiper, & U. Hameyer (Eds.), Curriculum landscapes and trends (pp. 1–10). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.CrossRef van den Akker, J. (2003). Curriculum perspectives: an introduction. In J. van den Akker, W. Kuiper, & U. Hameyer (Eds.), Curriculum landscapes and trends (pp. 1–10). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.CrossRef
Zurück zum Zitat Embretson, S. E. (1983). Construct validity: construct representation versus nomothetic span. Psychological Bulletin, 93, 179–197.CrossRef Embretson, S. E. (1983). Construct validity: construct representation versus nomothetic span. Psychological Bulletin, 93, 179–197.CrossRef
Zurück zum Zitat von Eye, A. (1999). Kognitive Komplexität. Messung und Validität. Zeitschrift für Differentielle und Diagnostische Psychologie, 2, 81–96. von Eye, A. (1999). Kognitive Komplexität. Messung und Validität. Zeitschrift für Differentielle und Diagnostische Psychologie, 2, 81–96.
Zurück zum Zitat Fenstermacher, G. D. (1994). The knower and the known: the nature of knowledge in research on teaching. Review of Research in Education, 20, 3–56. Fenstermacher, G. D. (1994). The knower and the known: the nature of knowledge in research on teaching. Review of Research in Education, 20, 3–56.
Zurück zum Zitat Floden, R. (2015). Learning what research says about teacher preparation. In M. J. Feuer, A. I. Berman, & R. C. Atkinson (Eds.), Past as prologue: the National Academy of Education at 50. Members Reflect (pp. 279–284). Washington, DC: National Academy of Education. Floden, R. (2015). Learning what research says about teacher preparation. In M. J. Feuer, A. I. Berman, & R. C. Atkinson (Eds.), Past as prologue: the National Academy of Education at 50. Members Reflect (pp. 279–284). Washington, DC: National Academy of Education.
Zurück zum Zitat Flores, M. A. (2016). Teacher education curriculum. In J. Loughran & M. L. Hamilton (Eds.), International handbook of teacher education (pp. 187–230). Dordrecht, the Netherlands: Springer.CrossRef Flores, M. A. (2016). Teacher education curriculum. In J. Loughran & M. L. Hamilton (Eds.), International handbook of teacher education (pp. 187–230). Dordrecht, the Netherlands: Springer.CrossRef
Zurück zum Zitat Ganzeboom, H. B., De Graaf, P. M., & Treiman, D. J. (1992). A standard international socio-economic index of occupational status. Social Science Research, 21(1), 1–56.CrossRef Ganzeboom, H. B., De Graaf, P. M., & Treiman, D. J. (1992). A standard international socio-economic index of occupational status. Social Science Research, 21(1), 1–56.CrossRef
Zurück zum Zitat Good, T. L., & Brophy, J. E. (2007). Looking in classrooms (10th ed.). Boston: Pearson Education. Good, T. L., & Brophy, J. E. (2007). Looking in classrooms (10th ed.). Boston: Pearson Education.
Zurück zum Zitat Gorin, J. S., & Embretson, S. E. (2006). Item difficulty modeling of paragraph comprehension items. Applied Psychological Measurement, 30, 394–411.CrossRef Gorin, J. S., & Embretson, S. E. (2006). Item difficulty modeling of paragraph comprehension items. Applied Psychological Measurement, 30, 394–411.CrossRef
Zurück zum Zitat Guerriero, G. (Ed.). (2017). Pedagogical knowledge and the changing nature of the teaching profession. Paris, France: OECD. Guerriero, G. (Ed.). (2017). Pedagogical knowledge and the changing nature of the teaching profession. Paris, France: OECD.
Zurück zum Zitat Harsch, C., & Hartig, J. (2011). Modellbasierte Definition von fremdsprachlichen Kompetenzniveaus am Beispiel der Bildungsstandards Englisch. Zeitschrift für Interkulturelle Fremdsprachenforschung, 16(2), 6–17. Harsch, C., & Hartig, J. (2011). Modellbasierte Definition von fremdsprachlichen Kompetenzniveaus am Beispiel der Bildungsstandards Englisch. Zeitschrift für Interkulturelle Fremdsprachenforschung, 16(2), 6–17.
Zurück zum Zitat Hartig, J. (2007). Skalierung und Definition von Kompetenzniveaus. In B. Beck & E. Klieme (Eds.), Sprachliche Kompetenzen. Konzepte und Messung (pp. 83–99). Beltz: Weinheim. Hartig, J. (2007). Skalierung und Definition von Kompetenzniveaus. In B. Beck & E. Klieme (Eds.), Sprachliche Kompetenzen. Konzepte und Messung (pp. 83–99). Beltz: Weinheim.
Zurück zum Zitat Hartig, J., & Frey, A. (2012). Konstruktvalidierung und Skalenbeschreibung in der Kompetenzdiagnostik durch die Vorhersage von Aufgabenschwierigkeiten. Psychologische Rundschau, 63, 43–49.CrossRef Hartig, J., & Frey, A. (2012). Konstruktvalidierung und Skalenbeschreibung in der Kompetenzdiagnostik durch die Vorhersage von Aufgabenschwierigkeiten. Psychologische Rundschau, 63, 43–49.CrossRef
Zurück zum Zitat Hartig, J., & Klieme, E. (2006). Kompetenz und Kompetenzdiagnostik. In K. Schweizer (Ed.), Leistung und Leistungsdiagnostik (pp. 127–143). Berlin: Springer.CrossRef Hartig, J., & Klieme, E. (2006). Kompetenz und Kompetenzdiagnostik. In K. Schweizer (Ed.), Leistung und Leistungsdiagnostik (pp. 127–143). Berlin: Springer.CrossRef
Zurück zum Zitat Hartig, J., Frey, A., Nold, G., & Klieme, E. (2012). An application of explanatory item response modeling for model-based proficiency scaling. Educational and Psychological Measurement, 72, 665–686.CrossRef Hartig, J., Frey, A., Nold, G., & Klieme, E. (2012). An application of explanatory item response modeling for model-based proficiency scaling. Educational and Psychological Measurement, 72, 665–686.CrossRef
Zurück zum Zitat Hascher, T. (2014). Forschung zur Wirksamkeit der Lehrbildung. In E. Terhart, H. Bennewitz, & M. Rothland (Eds.), Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf (pp. 542–571). Münster: Waxmann. Hascher, T. (2014). Forschung zur Wirksamkeit der Lehrbildung. In E. Terhart, H. Bennewitz, & M. Rothland (Eds.), Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf (pp. 542–571). Münster: Waxmann.
Zurück zum Zitat Hattie, J. (2009). Visible learning; a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge. Hattie, J. (2009). Visible learning; a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge.
Zurück zum Zitat Helmke, A. (2003). Unterrichtsqualität erfassen, bewerten, verbessern. Seelze: Kallmeyer. Helmke, A. (2003). Unterrichtsqualität erfassen, bewerten, verbessern. Seelze: Kallmeyer.
Zurück zum Zitat Helsper, W. (2001). Praxis und Reflexion. Die Notwendigkeit einer “doppelten Professionalisierung” des Lehrers. Journal für lehrerInnenbildung, 1(3), 7–15. Helsper, W. (2001). Praxis und Reflexion. Die Notwendigkeit einer “doppelten Professionalisierung” des Lehrers. Journal für lehrerInnenbildung, 1(3), 7–15.
Zurück zum Zitat Jenßen, L., Dunekacke, S. & Blömeke, S. (2015). Qualitätssicherung in der Kompetenzforschung: Empfehlungen für den Nachweis von Validität in Testentwicklung und Veröffentlichungspraxis. In Blömeke, S. & Zlatkin-Troitschanskaia, O. (Eds.), Kompetenzen von Studierenden. Zeitschrift für Pädagogik, 61. Beiheft (pp. 11-31). Weinheim U.A.: Beltz. Jenßen, L., Dunekacke, S. & Blömeke, S. (2015). Qualitätssicherung in der Kompetenzforschung: Empfehlungen für den Nachweis von Validität in Testentwicklung und Veröffentlichungspraxis. In Blömeke, S. & Zlatkin-Troitschanskaia, O. (Eds.), Kompetenzen von Studierenden. Zeitschrift für Pädagogik, 61. Beiheft (pp. 11-31). Weinheim U.A.: Beltz.
Zurück zum Zitat Jones, V. (2006). How do teachers learn to be effective classroom managers? In C. M. Evertson & C. S. Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management: research, practice, and contemporary issues (pp. 887–907). Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates. Jones, V. (2006). How do teachers learn to be effective classroom managers? In C. M. Evertson & C. S. Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management: research, practice, and contemporary issues (pp. 887–907). Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.
Zurück zum Zitat Kansanen, P. (2014). Teaching as a master’s level profession in Finland: theoretical reflections and practical solutions. In O. McNamara, J. Murray, & M. Jones (Eds.), Workplace learning in teacher education: international practice and policy (pp. 279–292). Dordrecht: Springer.CrossRef Kansanen, P. (2014). Teaching as a master’s level profession in Finland: theoretical reflections and practical solutions. In O. McNamara, J. Murray, & M. Jones (Eds.), Workplace learning in teacher education: international practice and policy (pp. 279–292). Dordrecht: Springer.CrossRef
Zurück zum Zitat Kauertz, A., Fischer, H. E., Mayer, J., Sumfleth, E., & Walpuski, M. (2010). Standardbezogene Kompetenzmodellierung in den Naturwissenschaften der Sekundarstufe I. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 16, 135–154. Kauertz, A., Fischer, H. E., Mayer, J., Sumfleth, E., & Walpuski, M. (2010). Standardbezogene Kompetenzmodellierung in den Naturwissenschaften der Sekundarstufe I. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 16, 135–154.
Zurück zum Zitat Klafki, W. (1985). Neue Studien zur Bildungstheorie und Didaktik. Beiträge zur kritischkonstruktiven Didaktik. Beltz: Weinheim. Klafki, W. (1985). Neue Studien zur Bildungstheorie und Didaktik. Beiträge zur kritischkonstruktiven Didaktik. Beltz: Weinheim.
Zurück zum Zitat Klieme, E., & Leutner, D. (2006). Kompetenzmodelle zur Erfassung individueller Lernergebnisse und zur Bilanzierung von Bildungsprozessen Beschreibung eines neu eingerichteten Schwerpunktprogramms bei der DFG. Zeitschrift für Pädagogik, 52, 876–903. Klieme, E., & Leutner, D. (2006). Kompetenzmodelle zur Erfassung individueller Lernergebnisse und zur Bilanzierung von Bildungsprozessen Beschreibung eines neu eingerichteten Schwerpunktprogramms bei der DFG. Zeitschrift für Pädagogik, 52, 876–903.
Zurück zum Zitat Klieme, E., Schümer, G., & Knoll, S. (2001). Mathematikunterricht in der Sekundarstufe I: “Aufgabenkultur” und Unterrichtsgestaltung im internationalen Vergleich. In E. Klieme & J. Baumert (Eds.), TIMSS – Impulse für Schule und Unterricht (pp. 43–57). Bonn: BMBF. Klieme, E., Schümer, G., & Knoll, S. (2001). Mathematikunterricht in der Sekundarstufe I: “Aufgabenkultur” und Unterrichtsgestaltung im internationalen Vergleich. In E. Klieme & J. Baumert (Eds.), TIMSS – Impulse für Schule und Unterricht (pp. 43–57). Bonn: BMBF.
Zurück zum Zitat KMK (2004). Standards für die Lehrerbildung: Bildungswissenschaften. Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 16.12.2004. http://www.kmk.org/fileadmin/ veroeffentlichungen_beschluesse/2004/2004_12_16-Standards-Lehrerbildung.pdf. Accessed May 2018. KMK (2004). Standards für die Lehrerbildung: Bildungswissenschaften. Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 16.12.2004. http://​www.​kmk.​org/​fileadmin/​ veroeffentlichungen_beschluesse/2004/2004_12_16-Standards-Lehrerbildung.pdf. Accessed May 2018.
Zurück zum Zitat Kolbe, F.-U., & Combe, A. (2004). Lehrerbildung. In W. Helsper & J. Böhme (Eds.), Handbuch der Schulforschung (pp. 853–877). Wiesbaden: VS.CrossRef Kolbe, F.-U., & Combe, A. (2004). Lehrerbildung. In W. Helsper & J. Böhme (Eds.), Handbuch der Schulforschung (pp. 853–877). Wiesbaden: VS.CrossRef
Zurück zum Zitat König, J. (2009). Zur Bildung von Kompetenzniveaus im Pädagogischen Wissen von Lehramtsstudierenden: Terminologie und Komplexität kognitiver Bearbeitungsprozesse als Anforderungsmerkmale von Testaufgaben? Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 2(2), 244–262. König, J. (2009). Zur Bildung von Kompetenzniveaus im Pädagogischen Wissen von Lehramtsstudierenden: Terminologie und Komplexität kognitiver Bearbeitungsprozesse als Anforderungsmerkmale von Testaufgaben? Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 2(2), 244–262.
Zurück zum Zitat König, J. & Blömeke, S. (2009). Pädagogisches Wissen von angehenden Lehrkräften: Erfassung und Struktur von Ergebnissen der fachübergreifenden Lehrerausbildung. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 12(3), 499–527. König, J. & Blömeke, S. (2009). Pädagogisches Wissen von angehenden Lehrkräften: Erfassung und Struktur von Ergebnissen der fachübergreifenden Lehrerausbildung. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 12(3), 499–527.
Zurück zum Zitat König, J. (2010). Lehrerprofessionalität - Konzepte und Ergebnisse der internationalen und deutschen Forschung am Beispiel fachübergreifender, pädagogischer Kompetenzen. In J. König & B. Hofmann (Eds.), Professionalität von Lehrkräften - Was sollen Lehrkräfte im Lese- und Schreibunterricht wissen und können? (pp. 40–105). Berlin: DGLS. König, J. (2010). Lehrerprofessionalität - Konzepte und Ergebnisse der internationalen und deutschen Forschung am Beispiel fachübergreifender, pädagogischer Kompetenzen. In J. König & B. Hofmann (Eds.), Professionalität von Lehrkräften - Was sollen Lehrkräfte im Lese- und Schreibunterricht wissen und können? (pp. 40–105). Berlin: DGLS.
Zurück zum Zitat König, J., Blömeke, S., Paine, L., Schmidt, B. & Hsieh, F-J. (2011). General Pedagogical Knowledge of Future Middle School Teachers. On the Complex Ecology of Teacher Education in the United States, Germany, and Taiwan. Journal of Teacher Education, 62(2), 188–201. König, J., Blömeke, S., Paine, L., Schmidt, B. & Hsieh, F-J. (2011). General Pedagogical Knowledge of Future Middle School Teachers. On the Complex Ecology of Teacher Education in the United States, Germany, and Taiwan. Journal of Teacher Education, 62(2), 188–201.
Zurück zum Zitat König, J., & Blömeke, S. (2012). Future Teachers’ General Pedagogical Knowledge from Comparative Perspective. Does School Experience Matter? ZDM - The International Journal on Mathematics Education, 44, 341–354. König, J., & Blömeke, S. (2012). Future Teachers’ General Pedagogical Knowledge from Comparative Perspective. Does School Experience Matter? ZDM - The International Journal on Mathematics Education, 44, 341–354.
Zurück zum Zitat König, J., & Seifert A. (Eds.). (2012). Lehramtsstudierende erwerben pädagogisches Professionswissen. Ergebnisse der Längsschnittstudie LEK zur Wirksamkeit der erziehungswissenschaftlichen Lehrerausbildung. Münster: Waxmann. König, J., & Seifert A. (Eds.). (2012). Lehramtsstudierende erwerben pädagogisches Professionswissen. Ergebnisse der Längsschnittstudie LEK zur Wirksamkeit der erziehungswissenschaftlichen Lehrerausbildung. Münster: Waxmann.
Zurück zum Zitat König, J. (2013). First comes the theory, then the practice? On the acquisition of general pedagogical knowledge during initial teacher education. International Journal of Science and Mathematics Education, 11(4), 999–1028. König, J. (2013). First comes the theory, then the practice? On the acquisition of general pedagogical knowledge during initial teacher education. International Journal of Science and Mathematics Education, 11(4), 999–1028.
Zurück zum Zitat König, J. (2014). Designing an International Instrument to Assess Teachers’ General Pedagogical Knowledge (GPK): Review of Studies, Considerations, and Recommendations. Technical paper prepared for the OECD Innovative Teaching for Effective Learning (ITEL) - Phase II Project: A Survey to Profile the Pedagogical Knowledge in the Teaching Profession (ITEL Teacher Knowledge Survey). Paris: OECD. König, J. (2014). Designing an International Instrument to Assess Teachers’ General Pedagogical Knowledge (GPK): Review of Studies, Considerations, and Recommendations. Technical paper prepared for the OECD Innovative Teaching for Effective Learning (ITEL) - Phase II Project: A Survey to Profile the Pedagogical Knowledge in the Teaching Profession (ITEL Teacher Knowledge Survey). Paris: OECD.
Zurück zum Zitat König, J., Tachtsoglou, S., Darge, K. & Lünnemann, M. (2014). Zur Nutzung von Praxis: Modellierung und Validierung lernprozessbezogener Tätigkeiten von angehenden Lehrkräften im Rahmen ihrer schulpraktischen Ausbildung. Zeitschrift für Bildungsforschung, 4(1), 3–22. König, J., Tachtsoglou, S., Darge, K. & Lünnemann, M. (2014). Zur Nutzung von Praxis: Modellierung und Validierung lernprozessbezogener Tätigkeiten von angehenden Lehrkräften im Rahmen ihrer schulpraktischen Ausbildung. Zeitschrift für Bildungsforschung, 4(1), 3–22.
Zurück zum Zitat König, J. & Klemenz, S. (2015). Der Erwerb von pädagogischem Wissen bei angehenden Lehrkräften in unterschiedlichen Ausbildungskontexten: Zur Wirksamkeit der Lehrerausbildung in Deutschland und Österreich. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 18(2), 247–277. König, J. & Klemenz, S. (2015). Der Erwerb von pädagogischem Wissen bei angehenden Lehrkräften in unterschiedlichen Ausbildungskontexten: Zur Wirksamkeit der Lehrerausbildung in Deutschland und Österreich. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 18(2), 247–277.
Zurück zum Zitat König, J., Ligtvoet, R., Klemenz, S., & Rothland, M. (2017a). Effects of Opportunities to Learn in Teacher Preparation on Future Teachers' General Pedagogical Knowledge: Analyzing Program Characteristics and Outcomes. Studies in Educational Evaluation, 53, 122–133. König, J., Ligtvoet, R., Klemenz, S., & Rothland, M. (2017a). Effects of Opportunities to Learn in Teacher Preparation on Future Teachers' General Pedagogical Knowledge: Analyzing Program Characteristics and Outcomes. Studies in Educational Evaluation, 53, 122–133.
Zurück zum Zitat König, J., Bremerich-Vos, A., Buchholtz, C., Lammerding, S., Strauß, S., Fladung, I. & Schleiffer, C. (2017b). Modelling and validating the learning opportunities of preservice language teachers: On the key components of the curriculum for teacher education. European Journal of Teacher Education, 40(3), 394–412. König, J., Bremerich-Vos, A., Buchholtz, C., Lammerding, S., Strauß, S., Fladung, I. & Schleiffer, C. (2017b). Modelling and validating the learning opportunities of preservice language teachers: On the key components of the curriculum for teacher education. European Journal of Teacher Education, 40(3), 394–412.
Zurück zum Zitat König, J., Darge, K., Klemenz, S. & Seifert, A. (2018a). Pädagogisches Wissen von Lehramtsstudierenden im Praxissemester: Ziel schulpraktischen Lernens? In J. König, M. Rothland & N. Schaper (Eds.), Learning to Practice, Learning to Reflect? Ergebnisse aus der Längsschnittstudie LtP zur Nutzung und Wirkung des Praxissemesters in der Lehrerbildung (pp. 287–323). Wiesbaden: Springer VS. König, J., Darge, K., Klemenz, S. & Seifert, A. (2018a). Pädagogisches Wissen von Lehramtsstudierenden im Praxissemester: Ziel schulpraktischen Lernens? In J. König, M. Rothland & N. Schaper (Eds.), Learning to Practice, Learning to Reflect? Ergebnisse aus der Längsschnittstudie LtP zur Nutzung und Wirkung des Praxissemesters in der Lehrerbildung (pp. 287–323). Wiesbaden: Springer VS.
Zurück zum Zitat König, J., Doll, J., Buchholtz, N., Förster, S., Kaspar, K., Rühl, A.-M., Strauß, S., Bremerich-Vos, A., Fladung, I., & Kaiser, G. (2018b). Pädagogisches Wissen versus fachdidaktisches Wissen? Struktur des professionellen Wissens bei angehenden Deutsch-, Englisch- und Mathematiklehrkräften im Studium. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 21(3), 1–38. König, J., Doll, J., Buchholtz, N., Förster, S., Kaspar, K., Rühl, A.-M., Strauß, S., Bremerich-Vos, A., Fladung, I., & Kaiser, G. (2018b). Pädagogisches Wissen versus fachdidaktisches Wissen? Struktur des professionellen Wissens bei angehenden Deutsch-, Englisch- und Mathematiklehrkräften im Studium. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 21(3), 1–38.
Zurück zum Zitat König, J. & Rothland, M. (2018). Das Praxissemester in der Lehrerbildung: Stand der Forschung und zentrale Ergebnisse des Projekts Learning to Practice. In J. König, M. Rothland & N. Schaper (Eds.), Learning to Practice, Learning to Reflect? Ergebnisse aus der Längsschnittstudie LtP zur Nutzung und Wirkung des Praxissemesters in der Lehrerbildung (pp. 1–62). Wiesbaden: Springer VS. König, J. & Rothland, M. (2018). Das Praxissemester in der Lehrerbildung: Stand der Forschung und zentrale Ergebnisse des Projekts Learning to Practice. In J. König, M. Rothland & N. Schaper (Eds.), Learning to Practice, Learning to Reflect? Ergebnisse aus der Längsschnittstudie LtP zur Nutzung und Wirkung des Praxissemesters in der Lehrerbildung (pp. 1–62). Wiesbaden: Springer VS.
Zurück zum Zitat Klemenz, S. & König, J. (2019). Modellierung von Kompetenzniveaus im pädagogischen Wissen bei angehenden Lehrkräften: Zur kriterialen Beschreibung von Lernergebnissen der fächerübergreifenden Lehramtsausbildung. Zeitschrift für Pädagogik, 65(3). Klemenz, S. & König, J. (2019). Modellierung von Kompetenzniveaus im pädagogischen Wissen bei angehenden Lehrkräften: Zur kriterialen Beschreibung von Lernergebnissen der fächerübergreifenden Lehramtsausbildung. Zeitschrift für Pädagogik, 65(3).
Zurück zum Zitat Kunter, M., Baumert, J., Blum, W., Klusmann, U., Krauss, S., & Neubrand, M. (Eds.). (2011). Professionelle Kompetenz von Lehrkräften. Ergebnisse des Forschungsprogramms COACTIV. Münster: Waxmann. Kunter, M., Baumert, J., Blum, W., Klusmann, U., Krauss, S., & Neubrand, M. (Eds.). (2011). Professionelle Kompetenz von Lehrkräften. Ergebnisse des Forschungsprogramms COACTIV. Münster: Waxmann.
Zurück zum Zitat Lampert, M., & Ball, D. L. (1999). Aligning teacher education with contemporary K-12 reforms. In L. Darling-Hammond & G. Sykes (Eds.), Teaching as the learning profession: handbook of policy and practice (pp. 33–53). San Francisco, CA: Jossey-Bass. Lampert, M., & Ball, D. L. (1999). Aligning teacher education with contemporary K-12 reforms. In L. Darling-Hammond & G. Sykes (Eds.), Teaching as the learning profession: handbook of policy and practice (pp. 33–53). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Zurück zum Zitat Lipowsky, F., Rakoczy, K., Pauli, C., Drollinger-Vetter, B., Klieme, E., & Reusser, K. (2009). Quality of geometry instruction and its short-term impact on students’ understanding of the Pythagorean theorem. Learning and Instruction, 19, 527–537.CrossRef Lipowsky, F., Rakoczy, K., Pauli, C., Drollinger-Vetter, B., Klieme, E., & Reusser, K. (2009). Quality of geometry instruction and its short-term impact on students’ understanding of the Pythagorean theorem. Learning and Instruction, 19, 527–537.CrossRef
Zurück zum Zitat Manly, C. A., & Wells, R. E. (2015). Reporting the use of multiple imputation for missing data in higher education research. Research in Higher Education, 56(4), 397–409.CrossRef Manly, C. A., & Wells, R. E. (2015). Reporting the use of multiple imputation for missing data in higher education research. Research in Higher Education, 56(4), 397–409.CrossRef
Zurück zum Zitat McDonnell, L. M. (1995). Opportunity to learn as a research concept and a policy instrument. Educational Evaluation and Policy Analysis, 17(3), 305–322.CrossRef McDonnell, L. M. (1995). Opportunity to learn as a research concept and a policy instrument. Educational Evaluation and Policy Analysis, 17(3), 305–322.CrossRef
Zurück zum Zitat McKenney, S., Nieveen, N., & van den Akker, J. (2006). Design research from a curriculum perspective. In J. van den Akker, K. Gravemeijer, S. McKenney, & N. Nieveen (Eds.), Educational design research (pp. 62–90). London: Routledge. McKenney, S., Nieveen, N., & van den Akker, J. (2006). Design research from a curriculum perspective. In J. van den Akker, K. Gravemeijer, S. McKenney, & N. Nieveen (Eds.), Educational design research (pp. 62–90). London: Routledge.
Zurück zum Zitat Messick, S. (1995). Validity of psychological assessment: validation of inferences from persons’ responses and performances as scientific inquiry into score meaning. American Psychologist, 50(9), 741–749.CrossRef Messick, S. (1995). Validity of psychological assessment: validation of inferences from persons’ responses and performances as scientific inquiry into score meaning. American Psychologist, 50(9), 741–749.CrossRef
Zurück zum Zitat Muijs, D., & Reynolds, D. (2011). Effective teaching: evidence and practice (3rd ed.). London: Sage. Muijs, D., & Reynolds, D. (2011). Effective teaching: evidence and practice (3rd ed.). London: Sage.
Zurück zum Zitat Pant, H. A., Rupp, A. A., Tiffin-Richards, S. P., & Köller, O. (2009). Validity issues in standard-setting studies. Studies in Educational Evaluation, 35(2–3), 95–101.CrossRef Pant, H. A., Rupp, A. A., Tiffin-Richards, S. P., & Köller, O. (2009). Validity issues in standard-setting studies. Studies in Educational Evaluation, 35(2–3), 95–101.CrossRef
Zurück zum Zitat Peterson, C., & Scott, W. A. (1983). Toward fundamental measurement of dimensionality. British Journal of Social Psychology, 22, 197–202.CrossRef Peterson, C., & Scott, W. A. (1983). Toward fundamental measurement of dimensionality. British Journal of Social Psychology, 22, 197–202.CrossRef
Zurück zum Zitat Rakoczy, K., Klieme, E., Drollinger-Vetter, B., Lipowsky, F., Pauli, C., & Reusser, K. (2007): Structure as a quality feature in mathematics instruction: cognitive and motivational effects of a structured organisation of the learning environment vs. a structured presentation of learning Contant. In: Prenzel, M. (Eds.), Studies on the educational quality of schools. The final report on the DFG Priority Programme (pp. 102-121). Münster: Waxmann. Rakoczy, K., Klieme, E., Drollinger-Vetter, B., Lipowsky, F., Pauli, C., & Reusser, K. (2007): Structure as a quality feature in mathematics instruction: cognitive and motivational effects of a structured organisation of the learning environment vs. a structured presentation of learning Contant. In: Prenzel, M. (Eds.), Studies on the educational quality of schools. The final report on the DFG Priority Programme (pp. 102-121). Münster: Waxmann.
Zurück zum Zitat Rost, J. (2004). Psychometrische Modelle zur Überprüfung von Bildungsstandards anhand von Kompetenzmodellen. Zeitschrift für Pädagogik, 50(5), 662–678. Rost, J. (2004). Psychometrische Modelle zur Überprüfung von Bildungsstandards anhand von Kompetenzmodellen. Zeitschrift für Pädagogik, 50(5), 662–678.
Zurück zum Zitat Rothland, M. (2016). Der Lehrerberuf als Gegenstand der Lehrerbildung. In M. Rothland (Ed.), Beruf Lehrer/Lehrerin. Ein Studienbuch (pp. 7-15). Münster u.a.: Waxmann/UTB. Rothland, M. (2016). Der Lehrerberuf als Gegenstand der Lehrerbildung. In M. Rothland (Ed.), Beruf Lehrer/Lehrerin. Ein Studienbuch (pp. 7-15). Münster u.a.: Waxmann/UTB.
Zurück zum Zitat Schaper, N. (2009). Aufgabenfelder und Perspektiven bei der Kompetenzmodellierung und -messung in der Lehrerbildung. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 2(1), 166–199. Schaper, N. (2009). Aufgabenfelder und Perspektiven bei der Kompetenzmodellierung und -messung in der Lehrerbildung. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 2(1), 166–199.
Zurück zum Zitat Scheerens, J., & Bosker, R. J. (1997). The foundations of educational effectiveness. Oxford: Pergamon. Scheerens, J., & Bosker, R. J. (1997). The foundations of educational effectiveness. Oxford: Pergamon.
Zurück zum Zitat Schmidt, W. H., Houang, R. T., Cogan, L., Blömeke, S., Tatto, M., Hsieh, F. J., & Paine, L. (2008). Opportunity to learn in the preparation of mathematics teachers: its structure and how it varies across six countries. ZDM - International Journal on Mathematics Education, 40(5), 735–747.CrossRef Schmidt, W. H., Houang, R. T., Cogan, L., Blömeke, S., Tatto, M., Hsieh, F. J., & Paine, L. (2008). Opportunity to learn in the preparation of mathematics teachers: its structure and how it varies across six countries. ZDM - International Journal on Mathematics Education, 40(5), 735–747.CrossRef
Zurück zum Zitat Schmidt, W. H., Blömeke, S., & Tatto, M. T. (2011a). Teacher education matters. A study of the mathematics teacher preparation from six countries. New York: Teacher College Press. Schmidt, W. H., Blömeke, S., & Tatto, M. T. (2011a). Teacher education matters. A study of the mathematics teacher preparation from six countries. New York: Teacher College Press.
Zurück zum Zitat Schmidt, W. H., Cogan, L., & Houang, R. (2011b). The role of opportunity to learn in teacher preparation: an international context. Journal of Teacher Education, 62(2), 138–153.CrossRef Schmidt, W. H., Cogan, L., & Houang, R. (2011b). The role of opportunity to learn in teacher preparation: an international context. Journal of Teacher Education, 62(2), 138–153.CrossRef
Zurück zum Zitat Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner – how professionals think in action. London: Temple Smith. Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner – how professionals think in action. London: Temple Smith.
Zurück zum Zitat Scott, W. A. (1962). Cognitive complexity and cognitive flexibility. Sociometry, 25, 405–414.CrossRef Scott, W. A. (1962). Cognitive complexity and cognitive flexibility. Sociometry, 25, 405–414.CrossRef
Zurück zum Zitat Seidel, T., & Shavelson, R. (2007). Teaching effectiveness research in the past decade: the role of theory and research design in disentangling meta-analysis results. Review of Educational Research, 77, 454–499.CrossRef Seidel, T., & Shavelson, R. (2007). Teaching effectiveness research in the past decade: the role of theory and research design in disentangling meta-analysis results. Review of Educational Research, 77, 454–499.CrossRef
Zurück zum Zitat Shavelson, R. J. (2010). On the measurement of competency. Empirical Research in Vocational Education and Training, 1, 43–65. Shavelson, R. J. (2010). On the measurement of competency. Empirical Research in Vocational Education and Training, 1, 43–65.
Zurück zum Zitat Sheehan, K. M. (1997). A tree-based approach to proficiency scaling and diagnostic assessment. Journal of Educational Measurement, 34, 333–354.CrossRef Sheehan, K. M. (1997). A tree-based approach to proficiency scaling and diagnostic assessment. Journal of Educational Measurement, 34, 333–354.CrossRef
Zurück zum Zitat Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1–22.CrossRef Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1–22.CrossRef
Zurück zum Zitat Sinharay, S., Haberman, S. J., & Lee, Y. (2011). When does scale anchoring work? A case study. Journal of Educational Measurement, 48, 61–80.CrossRef Sinharay, S., Haberman, S. J., & Lee, Y. (2011). When does scale anchoring work? A case study. Journal of Educational Measurement, 48, 61–80.CrossRef
Zurück zum Zitat Slavin, R. E. (1994). Quality, appropriateness, incentive and time: a model of instructional effectiveness. International Journal of Educational Research, 21, 141–157.CrossRef Slavin, R. E. (1994). Quality, appropriateness, incentive and time: a model of instructional effectiveness. International Journal of Educational Research, 21, 141–157.CrossRef
Zurück zum Zitat Sonmark, K., Révai, N., Gottschalk, F., Deligiannidi, K, & Burns, T. (2017). Understanding teachers’ pedagogical knowledge: report on an international pilot study. OECD Education Working Papers, No. 159. Paris: OECD Publishing. Sonmark, K., Révai, N., Gottschalk, F., Deligiannidi, K, & Burns, T. (2017). Understanding teachers’ pedagogical knowledge: report on an international pilot study. OECD Education Working Papers, No. 159. Paris: OECD Publishing.
Zurück zum Zitat Tachtsoglou, S. & König, J. (2017). Der Einfluss universitärer Lerngelegenheiten auf das pädagogische Wissen von Lehramtsstudierenden. Zeitschrift für Bildungsforschung, 7(3), 291–310. Tachtsoglou, S. & König, J. (2017). Der Einfluss universitärer Lerngelegenheiten auf das pädagogische Wissen von Lehramtsstudierenden. Zeitschrift für Bildungsforschung, 7(3), 291–310.
Zurück zum Zitat Tatto, M. T., Schwille, J., Senk, S., Ingvarson, L., Peck, R., & Rowley, G. (2008). Teacher Education and Development Study in Mathematics (TEDS-M): policy, practice, and readiness to teach primary and secondary mathematics. Conceptual framework. East Lansing, MI: Teacher Education and Development International Study Center, College of Education, Michigan State University. Tatto, M. T., Schwille, J., Senk, S., Ingvarson, L., Peck, R., & Rowley, G. (2008). Teacher Education and Development Study in Mathematics (TEDS-M): policy, practice, and readiness to teach primary and secondary mathematics. Conceptual framework. East Lansing, MI: Teacher Education and Development International Study Center, College of Education, Michigan State University.
Zurück zum Zitat Tatto, M. T., Schwille, J., Senk, S., Ingvarson, L., Rowley, G., Peck, R., Bankov, K., Rodriguez, M., & Reckase, M. (2012). Policy, practice, and readiness to teach primary and secondary mathematics in 17 countries. Findings from the IEA teacher education and development study in mathematics (TEDS-M). Amsterdam: IEA. Tatto, M. T., Schwille, J., Senk, S., Ingvarson, L., Rowley, G., Peck, R., Bankov, K., Rodriguez, M., & Reckase, M. (2012). Policy, practice, and readiness to teach primary and secondary mathematics in 17 countries. Findings from the IEA teacher education and development study in mathematics (TEDS-M). Amsterdam: IEA.
Zurück zum Zitat Terhart, E. (1991). Pädagogisches Wissen. Überlegungen zu seiner Vielfalt, Funktion und sprachlichen Form am Beispiel des Lehrerwissens. In J. Oelkers & H.-E. Tenorth (Eds.), Pädagogisches Wissen. Beiheft der Zeitschrift für Pädagogik (pp. 129–141). Beltz: Weinheim. Terhart, E. (1991). Pädagogisches Wissen. Überlegungen zu seiner Vielfalt, Funktion und sprachlichen Form am Beispiel des Lehrerwissens. In J. Oelkers & H.-E. Tenorth (Eds.), Pädagogisches Wissen. Beiheft der Zeitschrift für Pädagogik (pp. 129–141). Beltz: Weinheim.
Zurück zum Zitat Tiffin-Richards, S. P., Pant, H. A., & Köller, O. (2013). Setting standards for English foreign language assessment: methodology, validation, and a degree of arbitrariness. Educational Measurement: Issues and Practice, 32(2), 15–25.CrossRef Tiffin-Richards, S. P., Pant, H. A., & Köller, O. (2013). Setting standards for English foreign language assessment: methodology, validation, and a degree of arbitrariness. Educational Measurement: Issues and Practice, 32(2), 15–25.CrossRef
Zurück zum Zitat Vanderlinde, R., van Braak, J., & Hermans, R. (2009). Educational technology on a turning point: curriculum implementation in Flanders and challenges for schools. Educational Technology Research & Development, 57(4), 573–584.CrossRef Vanderlinde, R., van Braak, J., & Hermans, R. (2009). Educational technology on a turning point: curriculum implementation in Flanders and challenges for schools. Educational Technology Research & Development, 57(4), 573–584.CrossRef
Zurück zum Zitat Von Davier, M., & von Davier, A. (2007). A unified approach to IRT scale linking and scale transformations. Methodology: European Journal of Research Methods for the Behavioral and Social Sciences, 3, 115–124.CrossRef Von Davier, M., & von Davier, A. (2007). A unified approach to IRT scale linking and scale transformations. Methodology: European Journal of Research Methods for the Behavioral and Social Sciences, 3, 115–124.CrossRef
Zurück zum Zitat Voss, T., Kunina-Habenicht, O., Hoehne, V., & Kunter, M. (2015). Stichwort Pädagogisches Wissen von Lehrkräften: Empirische Zugänge und Befunde. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 18(2), 187–223.CrossRef Voss, T., Kunina-Habenicht, O., Hoehne, V., & Kunter, M. (2015). Stichwort Pädagogisches Wissen von Lehrkräften: Empirische Zugänge und Befunde. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 18(2), 187–223.CrossRef
Zurück zum Zitat Watt, H. M. G., & Richardson, P. W. (2007). Motivational factors influencing teaching as a career choice: development and validation of the FIT- choice scale. Journal of Experimental Education, 75, 167–202.CrossRef Watt, H. M. G., & Richardson, P. W. (2007). Motivational factors influencing teaching as a career choice: development and validation of the FIT- choice scale. Journal of Experimental Education, 75, 167–202.CrossRef
Zurück zum Zitat Weinert, F. E. (2001). Concept of competence: a conceptual clarification. In D. S. Rychenj & L. H. Salganik (Eds.), Defining and selecting key competencies (pp. 45–66). Seattle: Hogrefe & Huber. Weinert, F. E. (2001). Concept of competence: a conceptual clarification. In D. S. Rychenj & L. H. Salganik (Eds.), Defining and selecting key competencies (pp. 45–66). Seattle: Hogrefe & Huber.
Zurück zum Zitat Winther, E. (2010). Kompetenzmessung in der beruflichen Bildung. Bielefeld: wbv. Winther, E. (2010). Kompetenzmessung in der beruflichen Bildung. Bielefeld: wbv.
Zurück zum Zitat Wu, M. L., Adams, R. J., & Wilson, M. R. (1997). ConQuest: multi-aspect test software [computer program]. Camberwell: Australian Council for Educational Research. Wu, M. L., Adams, R. J., & Wilson, M. R. (1997). ConQuest: multi-aspect test software [computer program]. Camberwell: Australian Council for Educational Research.
Metadaten
Titel
Learning opportunities in teacher education and proficiency levels in general pedagogical knowledge: new insights into the accountability of teacher education programs
verfasst von
Stefan Klemenz
Johannes König
Niclas Schaper
Publikationsdatum
09.05.2019
Verlag
Springer Netherlands
Erschienen in
Educational Assessment, Evaluation and Accountability / Ausgabe 2/2019
Print ISSN: 1874-8597
Elektronische ISSN: 1874-8600
DOI
https://doi.org/10.1007/s11092-019-09296-6

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2019

Educational Assessment, Evaluation and Accountability 2/2019 Zur Ausgabe

Premium Partner