Skip to main content

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Kapitel 8 Internationales Investitionsschutzrecht zum Schutz vor Menschenrechtsverletzungen durch transnationale Unternehmen

verfasst von : Sofia Massoud

Erschienen in: Menschenrechtsverletzungen im Zusammenhang mit wirtschaftlichen Aktivitäten von transnationalen Unternehmen

Verlag: Springer Berlin Heidelberg

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Zusammenfassung

Der zweite zu diskutierende Ansatz zum Schutz vor Menschenrechtsverletzungen im Zusammenhang mit wirtschaftlichen Aktivitäten von Unternehmen betrifft das internationale Investitionsschutzrecht. Internationaler Menschenrechtsschutz und internationaler Investitionsschutzrecht haben sich seit Jahrzehnten weitgehend unabhängig voneinander entwickelt, auch wenn sie ursprünglich eine wesentliche Gemeinsamkeit teilten: die Beschränkung staatlicher Souveränität. Ausländische Direktinvestitionen betreffen zahlreiche Bereiche in den Gaststaaten wie das Baugewerbe, die Ab-/Wasserwirtschaft, die Sonderabfallwirtschaft (umweltgefährdender Abfälle), die Textilproduktion, die Gas- und Ölproduktion sowie verschiedene Formen von Bergbau.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Fußnoten
1
Peterson, Human Rights and Bilateral Investment Treaties. Mapping the role of human rights law within investor-state arbitration, S. 9; Jacob, International investment agreements and human rights, S. 10; De Brabandere, Human Rights Considerations in International Investment Arbitration, S. 1.
 
2
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities; Meeran, in: Human rights standards and the responsibility of transnational corporations, S. 161; implizit European Coalition for Corporate Justice, Principles and pathways: Legal opportunities to improve Europe’s corporate accountability framework, S. 18; University of Edinburgh/Augenstein, Study of the Legal Framework on Human Rights and the Environment Applicable to European Enterprises Operating Outside the EU, Rn. 18; grundlegend Schneiderman, Constitutionalizing economic globalization; Gill, Power and resistance in the new world order; Waibel (Hrsg.), The backlash against investment arbitration; Curtis, Human Rights & Foreign Investment, S. 191 ff.; Frank, in: Fordham Law Review 2005, S. 1521 ff.
 
3
United Nations Conference on Trade and Development, World Investment Report 2015 – Reforming International Investment Governance, S. 120.
 
4
United Nations Conference on Trade and Development, Investment policy framework for sustainable development; VanDuzer/Simons/Mayeda, Integrating Sustainable Development into International Investments Agreements: A Guide for Developing Countries.
 
5
United Nations Conference on Trade and Development, World Investment Report 2015 – Reforming International Investment Governance, S. 124: „The ‚IIA rush‛ of the 1990s gradually slows down. Many countries refine treaty content. States’ increased exposure to ISDS cases, the global financial crisis, a paradigm shift towards ‚sustainable development‛ and important changes at regional levels mark the beginnings of a concerted move towards IIA reform.“
 
6
So auch United Nations Commission on Human Rights, Promotion and Protection of Human Rights. Interim report of the Special Representative of the Secretary-General on the issue of human rights and transnational corporations and other business enterprises, E/CN.4/2006/97, 22.02.2006, Rn. 12; United Nations Human Rights Council, Business and human rights: mapping international standards of responsibility and accountability for corporate acts, A/HRC/4/35, 19.02.2007, Rn. 1 ff.
 
7
Generell zum Spannungsverhältnis zwischen Investitionsschutzrecht und nationalem Regulierungsspielraum Tietje, Internationales Investitionsschutzrecht im Spannungsverhältnis von staatlicher Regelungsfreiheit und Schutz wirtschaftlicher Individualinteressen; Krajewski/Ceyssens, in: Archiv des Völkerrechts 2007, S. 181 ff.; ausführlich Jacob, International investment agreements and human rights, S. 12 ff. mit weiteren Nachweisen; Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 15; Peterson, Human Rights and Bilateral Investment Treaties. Mapping the role of human rights law within investor-state arbitration, S. 9, Fn. 2.
 
8
Krajewski, Wirtschaftsvölkerrecht, Rn. 546; zur Entwicklung des heutigen internationalen Investitionsschutzrechts siehe Kläger, Die Entwicklung des allgemeinen völkerrechtlichen Fremdenrechts: unter besonderer Berücksichtigung seiner Wechselwirkungen mit dem internationalen Investitionsschutzrecht, S. 9 ff.
 
9
Kriebaum, in: The Law of international relations, S. 166 („patchwork“); Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 5; Peterson, Human Rights and Bilateral Investment Treaties. Mapping the role of human rights law within investor-state arbitration, S. 17; Krajewski, Wirtschaftsvölkerrecht, Rn. 546.
 
10
Jacob, International investment agreements and human rights, S. 8.
 
11
Curtis, Human Rights & Foreign Investment, S. 144: „BITs based international investment regime“.
 
12
Krajewski, Wirtschaftsvölkerrecht, Rn. 553, 559 ff.; Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 3; Kriebaum, in: The Law of international relations, S. 166.
 
13
Peterson, Human Rights and Bilateral Investment Treaties. Mapping the role of human rights law within investor-state arbitration, S. 12.
 
14
United Nations Conference on Trade and Development, World Investment Report 2015 – Reforming International Investment Governance, S. 121 ff.
 
15
United Nations Conference on Trade and Development, World Investment Report 2015 – Reforming International Investment Governance, S. 121 ff.
 
16
Sornarajah, The international law on foreign investment, S. 147; Peterson, Human Rights and Bilateral Investment Treaties. Mapping the role of human rights law within investor-state arbitration, S. 11.
 
17
Krajewski/Ceyssens, in: Archiv des Völkerrechts 2007, S. 182 f., Krajewski, Wirtschaftsvölkerrecht, Rn. 530.
 
18
United Nations Conference on Trade and Development, International Investment Rule-Making: Stocktaking, Challenges, and the Way Forward, S. 45 f.
 
19
Deutlich Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 11; Sornarajah, The international law on foreign investment, S. 145.
 
20
Sornarajah, The international law on foreign investment, S. 227; Reiner/Schreuer, in: Human Rights in International Investment Law and Arbitration, S. 83 f. („peripheral at best“); zur neueren Entwicklungen siehe United Nations Conference on Trade and Development, World Investment Report 2014: Investing in the SDGs: An action plan, S. 116 ff.
 
21
Reiner/Schreuer, in: Human Rights in International Investment Law and Arbitration, S. 82; Jacob, International investment agreements and human rights, S. 9.
 
22
Deutsches Musterabkommen (Vertrag über die Förderung und den gegenseitigen Schutz von Kapitalanlagen) von 2008, (englische Version) abrufbar unter http://​www.​italaw.​com/​sites/​default/​files/​archive/​ita1025.​pdf (zuletzt aufgerufen am 10.08.2017).
 
23
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 3 f.; Kriebaum, in: The Law of international relations, S. 166; Curtis, Human Rights & Foreign Investment, S. 145 ff.
 
24
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 4; Kriebaum, in: The Law of international relations, S. 166.
 
25
Hierzu Can/Seck, The Legal Obligations with Respect to Human Rights and Export Credit Agencies, S. 3; Cernic, in: German Law Journal 2010, S. 210 ff.; Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 32 ff.; Sornarajah, The international law on foreign investment, S. 289; United Nations Office of the High Commissioner on Human Rights, Human rights, trade and investment, 2003, E/CN.4/Sub.2/2003/9; Shemberg, Stabilization clauses and human rights : a research project conducted for IFC and the United Nations Special Representative to the Secretary General on Business and Human Rights; Muchlinski, Multinational enterprises and the law, S. 578 ff.
 
26
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 4, 20; Peterson, Human Rights and Bilateral Investment Treaties. Mapping the role of human rights law within investor-state arbitration, S. 13 f.
 
27
Ceyssens/Sekler, Bilaterale Investitionsabkommen (BITs) der Bundesrepublik Deutschland: Auswirkungen auf wirtschaftliche, soziale und ökologische Regulierung in Zielländern und Modelle zur Verankerung der Verantwortung transnationaler Konzerne, S. 44.
 
28
Ceyssens/Sekler, Bilaterale Investitionsabkommen (BITs) der Bundesrepublik Deutschland: Auswirkungen auf wirtschaftliche, soziale und ökologische Regulierung in Zielländern und Modelle zur Verankerung der Verantwortung transnationaler Konzerne, S. 44; Organisation for Economic Co-operation and Development, Fair and Equitable Treatment Standard in International Investment Law – Working Paper on International Investment, Number 2004/3; United Nations Conference on Trade and Development, Fair and Equitable Treatment. UNCTAD series on international investment agreements II. A sequel, S. 1 ff.
 
29
Krajewski/Ceyssens, in: Archiv des Völkerrechts 2007, S. 211 ff.; Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 4; Kriebaum, in: The Law of international relations, S. 178.
 
30
Hierzu Krajewski/Ceyssens, in: Archiv des Völkerrechts 2007, S. 182 ff; ein solcher Fall der Entschädigungspflicht bei indirekter Enteignung wegen staatlicher Regulierung ist die Sache S.D. Myers, Inc. v. Government of Canada, UNCITRAL, Teilentscheidung vom 13.11.2000. In dieser Sache wurde nicht ausgeschlossen, dass die staatliche Maßnahme zur Regulierung giftiger Abfälle durch ein Exportverbot eine entschädigungspflichtige Enteignung darstellen könne. Zu S.D. Myers, Inc. v. Government of Canada siehe auch Krajewski/Ceyssens, in: Archiv des Völkerrechts 2007, S. 193; Ceyssens, in: Zwischenstaatliche Instrumente zur Stärkung der Unternehmensverantwortlichkeit, S. 23.
 
31
Krajewski, Menschenrechte und transnationale Unternehmen, S. 5; die Völkerrechtssubjektivität transnationaler Unternehmen ist umstritten und wird bisher ebenfalls überwiegend abgelehnt, hierzu Verdross/Simma, Universelles Völkerrecht, S. 269 f.; McCorquodale, in: Research handbook on international human rights law, S. 97.
 
32
Von Arnauld, Völkerrecht, Rn. 629; Krajewski, Völkerrecht, § 12, Rn. 60.
 
33
Zippelius/Würtenberger/Maunz, Deutsches Staatsrecht, S. 168; Hennings, Über das Verhältnis von multinationalen Unternehmen zu Menschenrechten, S. 37 ff.; Hörtreiter, in: Zwischenstaatliche Instrumente zur Stärkung der Unternehmensverantwortlichkeit, S. 12 ff.
 
34
BVerfGE 7, 198 (Lüth); vormals für eine unmittelbare Drittwirkung der Grundrechte BAG, in: NJW 1957, 1688 ff.
 
35
BVerfGE 7, 198.
 
36
De Brabandere, Human Rights Considerations in International Investment Arbitration, S. 5 mit Verweis auf Human Rights Committee General Comment Nr 31, Rn. 80; Knox, in: American Journal of International Law 2008, S. 1 ff.
 
37
Von Bernstorff, Die völkerrechtliche Verantwortung für menschenrechtswidriges Handeln transnationaler Unternehmen, S. 6; Hamm, in: Zeitschrift für die Vereinten Nationen und ihre Sonderorganisationen 2008, S. 219 ff.; Hörtreiter, in: Zwischenstaatliche Instrumente zur Stärkung der Unternehmensverantwortlichkeit, S. 16 ff.
 
38
United Nations Commission on Human Rights, Responsibilities of transnational corporations and related business enterprises with regard to human rights, Decision 2004/116, 20.04.2004; so auch United Nations Economic and Social Council, Responsibilities of transnational corporations and related business enterprises with regard to human rights, Decision 2004/279, 22.07.2004.
 
39
United Nations Human Rights Council, Report of the Special Representative of the Secretary-General on the issue of human rights and transnational corporations and other business enterprises, John Ruggie. Guiding Principles on Business and Human Rights: Implementing the United Nations „Protect, Respect and Remedy‟ Framework, A/HRC/17/31, 21.03.2011, Prinzip 12 – Kommentar.
 
40
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 10, 14; Peterson, Human Rights and Bilateral Investment Treaties. Mapping the role of human rights law within investor-state arbitration, S. 12; University of Edinburgh/Augenstein, Study of the Legal Framework on Human Rights and the Environment Applicable to European Enterprises Operating Outside the EU, Rn. 137.
 
41
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 11; Peterson, Human Rights and Bilateral Investment Treaties. Mapping the role of human rights law within investor-state arbitration, S. 14 f.; Jacob, International investment agreements and human rights, S. 10.
 
42
Vgl. deutsches Musterabkommen (Vertrag über die Förderung und den gegenseitigen Schutz von Kapitalanlagen) von 2008, (englische Version) abrufbar unter http://​www.​italaw.​com/​sites/​default/​files/​archive/​ita1025.​pdf (zuletzt aufgerufen am 10.08.2017); ausführlich Ceyssens/Sekler, Bilaterale Investitionsabkommen (BITs) der Bundesrepublik Deutschland: Auswirkungen auf wirtschaftliche, soziale und ökologische Regulierung in Zielländern und Modelle zur Verankerung der Verantwortung transnationaler Konzerne; Drillisch/Sekler, Bilaterale Investitionsabkommen und Investitionsgarantien – Konzept, Kritik und Perspektiven; Reiner/Schreuer, in: Human Rights in International Investment Law and Arbitration, S. 82.
 
43
Jacob, International investment agreements and human rights, S. 9, 11: „Summing up, plain reference to human rights provisions in BITs is at present virtually unknown.“; Organisation for Economic Co-operation and Development, International Investment Law: Understanding Concepts and Tracking Innovations: A Companion Volume to International Investment Perspectives, S. 135 ff.
 
44
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 9 f.; United Nations Conference on Trade and Development, World Investment Report 2014: Investing in the SDGs: An action plan, S. 116 ff.
 
45
Artikel 7 Absatz 2(d) (iii) COMESA Investment Agreement, abrufbar unter http://​vi.​unctad.​org/​files/​wksp/​iiawksp08/​docs/​wednesday/​Exercise%20​Materials/​invagreecomesa.​pdf (zuletzt aufgerufen am 10.08.2017).
 
46
Draft Norwegian model for agreements on promotion and protection of investments (2007), abrufbar unter http://​www.​italaw.​com/​sites/​default/​files/​archive/​ita1031.​pdf (zuletzt aufgerufen am 10.08.2017); siehe hierzu Jacob, International investment agreements and human rights, S. 10; Curtis, Human Rights & Foreign Investment, S. 194.
 
47
Jacob, International investment agreements and human rights, S. 9 f.; hierzu auch Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 10 f.
 
48
United States 2012 Model BIT, abrufbar unter http://​www.​italaw.​com/​sites/​default/​files/​archive/​ita1028.​pdf (zuletzt aufgerufen am 10.08.2017), beipielsweise in Artikel 12: Investment and Environment und Artikel 13: Investment and Labor.
 
49
Dumberry/Dumas-Aubin, in: Yearbook on international investment law & policy 2011–2012, 2013, S. 574.
 
50
Vgl. Artikel 13 des Investment Agreement for the Common Market for Eastern and Southern Africa, abrufbar unter http://​vi.​unctad.​org/​files/​wksp/​iiawksp08/​docs/​wednesday/​Exercise%20​Materials/​invagreecomesa.​pdf (zuletzt aufgerufen am 10.08.2017); siehe auch Annex 1, Artikel 10 des Protocol on Finance and Investment der Southern African Development Community, abrufbar unter http://​www.​sadc.​int/​files/​4213/​5332/​6872/​Protocol_​on_​Finance_​_​Investment2006.​pdf (zuletzt aufgerufen am 08.01.2015): „‚Corporate social responsibility‛: Foreign investors shall abide by the laws, regulations, administrative guidelines and policies of the Host State.“
 
51
Investment Agreement for the Common Market for Eastern and Southern Africa, abrufbar unter http://​vi.​unctad.​org/​files/​wksp/​iiawksp08/​docs/​wednesday/​Exercise%20​Materials/​invagreecomesa.​pdf (zuletzt aufgerufen am 10.08.2017).
 
52
Botswana Model Bilateral Investment Treaty (2008), abrufbar unter http://​investmentpolicy​hub.​unctad.​org/​IIA/​CountryIris/​26 (zuletzt aufgerufen am 10.08.2017); Ghana Model Bilateral Investment Treaty (2008), abrufbar unter http://​investmentpolicy​hub.​unctad.​org/​Download/​TreatyFile/​2866 (zuletzt aufgerufen am 10.08.2017).
 
53
Vgl. Annex 1, Artikel 10 des Protocol on Finance and Investment der Southern African Development Community, abrufbar unter http://​www.​sadc.​int/​files/​4213/​5332/​6872/​Protocol_​on_​Finance_​_​Investment2006.​pdf (zuletzt aufgerufen am 10.08.2017); Artikel 11.1 des Botswana Model Bilateral Investment Treaty (2008), abrufbar unter http://​investmentpolicy​hub.​unctad.​org/​IIA/​CountryIris/​26 (zuletzt aufgerufen am 10.08.2017); Artikel 12.1 des Ghana Model Bilateral Investment Treaty (2008), abrufbar unter http://​investmentpolicy​hub.​unctad.​org/​Download/​TreatyFile/​2866 (zuletzt aufgerufen am 10.08.2017).
 
54
Artikel 13 (Investor Obligation) und Artikel 28 (Investor-State Disputes) des COMESA Investment Agreement, abrufbar unter http://​vi.​unctad.​org/​files/​wksp/​iiawksp08/​docs/​wednesday/​Exercise%20​Materials/​invagreecomesa.​pdf (zuletzt aufgerufen am 10.08.2017).
 
55
Siehe Artikel Articles 11 und 19 des Model Bilateral Investment Treaty Template with Commentary der Southern African Development Community (2012), abrufbar unter http://​www.​iisd.​org/​itn/​wp-content/​uploads/​2012/​10/​sadc-model-bit-template-final.​pdf (zuletzt aufgerufen am 10.08.2017); Artikel 12 ff. des Model International Agreement on Investment for Sustainable Development des International Institute for Sustainable Development.
 
56
Muchlinski, The COMESA Common Investment Area: Substantive Standards and Procedural Problems in Dispute Settlement, S. 20.
 
57
Southern African Development Community Model Bilateral Investment Treaty Template with Commentary (2012), abrufbar unter http://​www.​iisd.​org/​itn/​wp-content/​uploads/​2012/​10/​sadc-model-bit-template-final.​pdf (zuletzt aufgerufen am 10.08.2017).
 
58
Siehe South African Development Community Model Bilateral Investment Treaty Template and Commentary, abrufbar unter http://​www.​iisd.​org/​itn/​wp-content/​uploads/​2012/​10/​SADC-Model-BIT-Template-Final.​pdf (zuletzt aufgerufen am 10.08.2017) Artikel 19.3: „In accordance with its applicable domestic law, the Host State, including political subdivisions and officials thereof, private persons, or private organizations, may initiate a civil action in domestic courts against the Investor or Investment for damages arising from an alleged breach of the obligations set out in this Agreement.“ und Artikel 19.4: „In accordance with the domestic law of the Home State, the Host State, including political subdivisions and officials thereof, private persons, or private organizations, may initiate a civil action in domestic courts of the Home State against the Investor, where such an action relates to the specific conduct of the Investor, and claims damages arising from an alleged breach of the obligations set out in this Agreement.“
 
59
Ausführlich Curtis, Human Rights & Foreign Investment, S. 238 ff.
 
60
Ausführlich zum Thema extraterritoriale Staatenpflichten siehe unten Teil II, Kapitel 9.
 
61
Von Arnauld, Völkerrecht, Rn. 307 f.; Krajewski, Völkerrecht, § 8, Rn. 7 f.
 
62
Zur Entwicklung aus dem Bereich der wirtschaftlichen, sozialen und kulturellen Rechte siehe von Bernstorff, Die völkerrechtliche Verantwortung für menschenrechtswidriges Handeln transnationaler Unternehmen, S. 8 f.; De Schutter, International Human Rights Law, S. 242; Krennerich, Soziale Menschenrechte; zur Verbindlichkeit der wsk Rechte Kälin/Künzli, Universeller Menschenrechtsschutz, Rn. 313.
 
63
Zur Trias Shue, Basic rights; Eide, in: Human Rights Law Journal 1989, S. 35 ff.; zur Anerkennung der Trias von Bernstorff, Die völkerrechtliche Verantwortung für menschenrechtswidriges Handeln transnationaler Unternehmen; Kälin/Künzli, Universeller Menschenrechtsschutz, Rn. 261 ff.
 
64
United Nations Human Rights Committee, Nature of the General Legal Obligation Imposed on States Parties to the Covenant, General Comment 31, CCPR/C/21/Rev.1/Add.13, 26.05.2004, Rn. 8; United Nations Committee on Economic, General Comment No 15. The right to water (arts. 11 and 12 of the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights). E/C.12/2002/11. 20.01.2003; Jägers, Corporate human rights obligations, S. 82 ff.
 
65
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 15: „It is beyond doubt today that international human rights law imposes a positive duty on states to adopt and enforce measures necessary to ensure that the economic activities carried on by business within their territory do not negatively impact the human rights of its people.“
 
66
Kälin/Künzli, Universeller Menschenrechtsschutz, Rn. 355.
 
67
Von Arnauld, Völkerrecht, Rn. 630; Vandenhole, in: Casting the net wider. Human rights, development and new duty-bearers, S. 86 f.; McCorquodale/Simons, in: Modern Law Review 2007, S. 599 f.
 
68
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 8.
 
69
Krajewski, Ensuring the primacy of human rights in trade and investment policies, S. 9.
 
70
Drillisch/Sekler, Bilaterale Investitionsabkommen und Investitionsgarantien – Konzept, Kritik und Perspektiven, S. 12 ff.; Ceyssens/Sekler, Bilaterale Investitionsabkommen (BITs) der Bundesrepublik Deutschland: Auswirkungen auf wirtschaftliche, soziale und ökologische Regulierung in Zielländern und Modelle zur Verankerung der Verantwortung transnationaler Konzerne; Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 17.
 
71
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 8, 17: „The nearest equivalent in international investment law to the duty to protect in human rights law is found in the notion of the state’s right to regulate.‟
 
72
United Nations Conference on Trade and Development, World Investment Report 2015 – Reforming International Investment Governance, S. 129.
 
73
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 8, 20; University of Edinburgh/Augenstein, Study of the Legal Framework on Human Rights and the Environment Applicable to European Enterprises Operating Outside the EU, Rn. 137 unter Bezugnahme auf United Nations Human Rights Council, Report of the Special Representative of the Secretary-General on the issue of human rights and transnational corporations and other business enterprises, John Ruggie. Business and Human Rights: Further steps toward the operationalization of the „protect, respect and remedy“ framework, A/HRC/14/27, 09.04.2010, Rn. 20‐24; United Nations Conference on Trade and Development, World Investment Report 2015 – Reforming International Investment Governance, S. 128.
 
74
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 20; Jacob, International investment agreements and human rights, S. 13 ff.
 
75
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 20; Jacob, International investment agreements and human rights, S. 13 ff.
 
76
Drillisch/Sekler, Bilaterale Investitionsabkommen und Investitionsgarantien – Konzept, Kritik und Perspektiven, S. 12 ff.; Ceyssens/Sekler, Bilaterale Investitionsabkommen (BITs) der Bundesrepublik Deutschland: Auswirkungen auf wirtschaftliche, soziale und ökologische Regulierung in Zielländern und Modelle zur Verankerung der Verantwortung transnationaler Konzerne.
 
77
Dumberry/Dumas-Aubin, in: Yearbook on international investment law & policy 2011–2012, 2013, S. 572; ausführlich hierzu siehe unten Teil II, Kapitel 9.
 
78
Krajewski/Ceyssens, in: Archiv des Völkerrechts 2007, S. 211.
 
79
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 4.
 
80
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 4; Curtis, Human Rights & Foreign Investment, S. 151.
 
81
United Nations Conference on Trade and Development, Latest Developments in Investor-State Dispute Settlement.
 
82
Griebel, Internationales Investitionsrecht, S. 19, 114; Krajewski, Wirtschaftsvölkerrecht, Rn. 645.
 
83
Krajewski, Wirtschaftsvölkerrecht, Rn. 653.
 
84
Griebel, Internationales Investitionsrecht, S. 92 ff.; Krajewski, Wirtschaftsvölkerrecht, Rn. 652; Krajewski/Ceyssens, in: Archiv des Völkerrechts 2007, S. 211 ff.
 
85
Krajewski/Ceyssens, in: Archiv des Völkerrechts 2007, S. 211 ff.
 
86
Krajewski, in: Kritische Justiz 2010, S. 391; Curtis, Human Rights & Foreign Investment, S. 156 mit weiteren Nachweisen.
 
87
Reiner/Schreuer, in: Human Rights in International Investment Law and Arbitration, S. 82.
 
88
Kriebaum, in: The Law of international relations, S. 167; De Brabandere, Human Rights Considerations in International Investment Arbitration, S. 9; Peterson, Human Rights and Bilateral Investment Treaties. Mapping the role of human rights law within investor-state arbitration, S. 17: „[…] there is clear evidence of human rights issues being raised before investment treaty tribunals.“; Jacob, International investment agreements and human rights, S. 10; Tietje, Individualrechte im Menschenrechts- und Investitionsschutzbereich – Kohärenz von Staaten- und Unternehmensverantwortung, S. 17 f.; Reiner/Schreuer, in: Human Rights in International Investment Law and Arbitration, S. 83; Hirsch, in: Human Rights in International Investment Law and Arbitration.
 
89
Southern Pacific Properties (Middle East) Limited v. Egypt, ICSID Case no. ARB/84/3, Entscheidung vom 20.05.1992, Rn. 154.
 
90
Peterson, Human Rights and Bilateral Investment Treaties. Mapping the role of human rights law within investor-state arbitration, S. 22 unter Bezugnahme auf Southern Pacific Properties (Middle East) Limited v. Egypt, ICSID Case no. ARB/84/3, Entscheidung vom 20.05.1992, Rn. 154.
 
91
Mondev International Ltd. v. USA, ICSID Case No. ARB/(AF)/99/2, Entscheidung vom 11.10.2002, Rn. 144; Técnicas Medioambientales Tecmed, S.A. v. United Mexican States, ICSID Case No. ARB(AF)/00/2, Entscheidung vom 29.05.2003, Rn. 116 ff.; Reiner/Schreuer, in: Human Rights in International Investment Law and Arbitration, S. 94 mit weiteren Nachweisen; Peterson, Human Rights and Bilateral Investment Treaties. Mapping the role of human rights law within investor-state arbitration, S. 23; Hirsch, in: Human Rights in International Investment Law and Arbitration.
 
92
So etwa in Biloune and Marine Drive Complex Ltd. V Ghana Investments Centre and the Government of Ghana, UNCITRAL, Entscheidungen vom 27.10.1989 und vom 30.06.1990; hierzu Kriebaum, in: The Law of international relations, S. 187; Reiner/Schreuer, in: Human Rights in International Investment Law and Arbitration, S. 83; zum Problem der Zuständigkeit siehe Jacob, International investment agreements and human rights, S. 26.
 
93
Reiner/Schreuer, in: Human Rights in International Investment Law and Arbitration, S. 83 f; Burkard, Zum Spannungsverhältnis von Investitions- und Menschenrechtsschutz, S. 178; De Brabandere, Human Rights Considerations in International Investment Arbitration, S. 12 f.
 
94
Reiner/Schreuer, in: Human Rights in International Investment Law and Arbitration, S. 84; Jacob, International investment agreements and human rights, S. 27.
 
95
Peterson, Human Rights and Bilateral Investment Treaties. Mapping the role of human rights law within investor-state arbitration, S. 22; Hirsch, in: Human Rights in International Investment Law and Arbitration.
 
96
Kriebaum, in: The Law of international relations, S. 180.
 
97
Methanex Corporation v. United States of America, UNCITRAL, Entscheidung vom 03.08.2005; Kriebaum, in: The Law of international relations, S. 180; Krajewski/Ceyssens, in: Archiv des Völkerrechts 2007, S. 194 mit weiteren Nachweisen; Reiner/Schreuer, in: Human Rights in International Investment Law and Arbitration, S. 92 f.
 
98
S.D. Myers, Inc. v. Government of Canada, UNCITRAL, Teilentscheidung vom 13.11.2000.
 
99
Maffezini v Kingdom of Spain, ICSID Case No. ARB/97/7, Entscheidung vom 13.11.2000, Rn. 65 ff..
 
100
Kriebaum, in: The Law of international relations, S. 179.
 
101
Kriebaum, in: The Law of international relations, S. 180; Krajewski/Ceyssens, in: Archiv des Völkerrechts 2007, S. 194 mit weiteren Nachweisen.
 
102
Kriebaum, in: The Law of international relations, S. 179; Krajewski/Ceyssens, in: Archiv des Völkerrechts 2007, S. 194.
 
103
Metalclad Corporation v. United Mexican States, ICSID Case No. Arb/AF/97/1, Entscheidung vom 30.08.2000.
 
104
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 21.
 
105
CMS Gas Transmission Company v. The Argentine Republic, ICSID Case No. ARB/01/8, Entscheidung vom 12.05.2005, Rn. 121.
 
106
Azurix Corp. v The Argentine Republic, ICSID Case No. ARB/01/12, Entscheidung vom 14.07.2006, Rn. 254/261.
 
107
Azurix Corp. v The Argentine Republic, ICSID Case No. ARB/01/12, Entscheidung vom 14.07.2006, Rn. 254/261; Reiner/Schreuer, in: Human Rights in International Investment Law and Arbitration, S. 89.
 
108
Siemens AG v The Argentine Republic, ICSID, Case No. ARB/02/8, Entscheidung vom 06.02.2007, Rn. 79.
 
109
Reiner/Schreuer, in: Human Rights in International Investment Law and Arbitration, S. 89.
 
110
Biwater Gauff (Tanzania) Ltd. v. United Republic of Tanzania, ICSID Case No. ARB/05/22, Entscheidung vom 24.07.2008.
 
111
Glamis Gold Ltd. v. United States of America, UNCITRAL, Entscheidung vom 08.06.2009.
 
112
S.D. Myers, Inc. v. Government of Canada, UNCITRAL, Teilentscheidung vom 13.11.2000.
 
113
Maffezini v Kingdom of Spain, ICSID Case No. ARB/97/7, Entscheidung vom 13.11.2000, Rn. 65–71.
 
114
Metalclad Corporation v. United Mexican States, ICSID Case No. Arb/AF/97/1, Entscheidung vom 30.08.2000; hierzu University of Edinburgh/Augenstein, Study of the Legal Framework on Human Rights and the Environment Applicable to European Enterprises Operating Outside the EU, Rn. 139; vgl. hierzu Krajewski, Ensuring the primacy of human rights in trade and investment policies, S. 10.
 
115
University of Edinburgh/Augenstein, Study of the Legal Framework on Human Rights and the Environment Applicable to European Enterprises Operating Outside the EU, Rn. 139 mit Bezugnahme auf Metalclad Corporation v. United Mexican States, ICSID Case No. Arb/AF/97/1, Entscheidung vom 30.08.2000 sowie Maffezini v Kingdom of Spain, ICSID Case No. ARB/97/7, Entscheidung vom 13.11.2000.
 
116
Krajewski/Ceyssens, in: Archiv des Völkerrechts 2007, S. 182, 192 f.; Metalclad Corporation v. United Mexican States, ICSID Case No. Arb/AF/97/1, Entscheidung vom 30.08.2000; Técnicas Medioambientales Tecmed/Mexiko, ICSID Case No. ARB(AF)/00/2, Entscheidung vom 29.05.2003, und S.D. Myers, Inc. v. Government of Canada, UNCITRAL, Teilentscheidung vom 13.11.2000.
 
117
Reiner/Schreuer, in: Human Rights in International Investment Law and Arbitration, S. 89; De Brabandere, Human Rights Considerations in International Investment Arbitration, S. 15; Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 20.
 
118
University of Edinburgh/Augenstein, Study of the Legal Framework on Human Rights and the Environment Applicable to European Enterprises Operating Outside the EU, Rn. 137.
 
119
Peterson, Human Rights and Bilateral Investment Treaties. Mapping the role of human rights law within investor-state arbitration, S. 15.
 
120
Artikel 28 Investment Agreement for the Common Market for Eastern and Southern Africa, abrufbar unter http://​vi.​unctad.​org/​files/​wksp/​iiawksp08/​docs/​wednesday/​Exercise%20​Materials/​invagreecomesa.​pdf (zuletzt aufgerufen am 10.08.2017).
 
121
Bjorklund, in: Lewis & Clark Law Review 2013, S. 461 ff.
 
122
Reiner/Schreuer, in: Human Rights in International Investment Law and Arbitration, S. 90.
 
123
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 11; Organisation for Economic Co-operation and Development, International Investment Law: Understanding Concepts and Tracking Innovations: A Companion Volume to International Investment Perspectives.
 
124
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 25.
 
125
Reiner/Schreuer, in: Human Rights in International Investment Law and Arbitration, S. 82; Krajewski/Ceyssens, in: Archiv des Völkerrechts 2007, S. 211.
 
126
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 6 unter Bezugnahme auf United Nations Commission on Human Rights, Promotion and Protection of Human Rights. Interim report of the Special Representative of the Secretary-General on the issue of human rights and transnational corporations and other business enterprises, E/CN.4/2006/97, 22.02.2006, Rn. 12; Curtis, Human Rights & Foreign Investment, S. 6, 203 ff.
 
127
International Institute for Sustainable Development, Model International Agreement on Investment for Sustainable Development, abrufbar unter https://​www.​iisd.​org/​pdf/​2005/​investment_​model_​int_​agreement.​pdf (zuletzt aufgerufen am 10.08.2017); Krajewski/Hoffmann, Alternative Model for a Sustainable Development Chapter and related provisions in the Transatlantic Trade an Investment Partnership (TTIP), S. 1 ff.; Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities; Peterson, Human Rights and Bilateral Investment Treaties. Mapping the role of human rights law within investor-state arbitration; Jacob, International investment agreements and human rights; Curtis, Human Rights & Foreign Investment; United Nations Conference on Trade and Development, World Investment Report 2015 – Reforming International Investment Governance.
 
128
Andere Anknüpfungspunkte sind etwa die Einbeziehung von Menschenrechten in die Präambel, hierzu etwa Peterson, Human Rights and Bilateral Investment Treaties. Mapping the role of human rights law within investor-state arbitration, S. 15; Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 10; zum Teil wird auch der Anwendungsbereich von IIAs und die Definition von „Investitionen“ adressiert, vgl. Jacob, International investment agreements and human rights, S. 33 f.; United Nations Conference on Trade and Development, World Investment Report 2015 – Reforming International Investment Governance, S. 143.
 
129
Krajewski/Hoffmann, Alternative Model for a Sustainable Development Chapter and related provisions in the Transatlantic Trade an Investment Partnership (TTIP), S. 1 ff.
 
130
International Institute for Sustainable Development, Model International Agreement on Investment for Sustainable Development, 2005, abrufbar unter https://​www.​iisd.​org/​pdf/​2005/​investment_​model_​int_​agreement.​pdf (zuletzt aufgerufen am 10.08.2017).
 
131
International Institute for Sustainable Development, Model International Agreement on Investment for Sustainable Development, 2005, abrufbar unter https://​www.​iisd.​org/​pdf/​2005/​investment_​model_​int_​agreement.​pdf (zuletzt aufgerufen am 10.08.2017); kritisch Curtis, Human Rights & Foreign Investment, S. 197 ff., 225.
 
132
Jacob, International investment agreements and human rights, S. 38.
 
133
Artikel 11 ff. Model International Agreement on Investment for Sustainable Development; Ceyssens/Sekler, Bilaterale Investitionsabkommen (BITs) der Bundesrepublik Deutschland: Auswirkungen auf wirtschaftliche, soziale und ökologische Regulierung in Zielländern und Modelle zur Verankerung der Verantwortung transnationaler Konzerne, S. 106; Peterson/Gray, International Human Rights in Bilateral Investment Treaties and in Investment Treaty Arbitration; Peterson, Human Rights and Bilateral Investment Treaties. Mapping the role of human rights law within investor-state arbitration; Zia-Zarifi, in: Multilateral regulation of investment.
 
134
Krajewski/Hoffmann, Alternative Model for a Sustainable Development Chapter and related provisions in the Transatlantic Trade an Investment Partnership (TTIP), Annex 2 Article xy (Investor obligations); International Institute for Sustainable Development, Model International Agreement on Investment for Sustainable Development, Artikel 11 ff.; Ceyssens/Sekler, Bilaterale Investitionsabkommen (BITs) der Bundesrepublik Deutschland: Auswirkungen auf wirtschaftliche, soziale und ökologische Regulierung in Zielländern und Modelle zur Verankerung der Verantwortung transnationaler Konzerne, S. 108 f.; Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 13; United Nations Conference on Trade and Development, World Investment Report 2015 – Reforming International Investment Governance, S. 159.
 
135
Siehe Krajewski/Hoffmann, Alternative Model for a Sustainable Development Chapter and related provisions in the Transatlantic Trade an Investment Partnership (TTIP), Annex 2 Article xy (Investor obligations).
 
136
International Institute for Sustainable Development, Model International Agreement on Investment for Sustainable Development, Artikel 11 ff., Artikel 14 (B).
 
137
Hierzu auch Weiler, in: Boston College International and Comparative Law Review 2004, S. 438.
 
138
Krajewski/Hoffmann, Alternative Model for a Sustainable Development Chapter and related provisions in the Transatlantic Trade an Investment Partnership (TTIP), S. 7 f., Annex 1, Artikel 3 ff.; International Institute for Sustainable Development, Model International Agreement on Investment for Sustainable Development, Artikel 19 ff.; vgl. auch Artikel 12 des United States 2012 Model BIT, abrufbar unter http://​www.​italaw.​com/​sites/​default/​files/​archive/​ita1028.​pdf (zuletzt aufgerufen am 10.08.2017), der beide Vertragsparteien verpflichtet, keine Maßnahmen zur Senkung oder Schwächung ihrer Umweltgesetzgebung durchzuführen, die auf eine Steigerung des Investitionsvolumens abzielen; kritisch Ceyssens/Sekler, Bilaterale Investitionsabkommen (BITs) der Bundesrepublik Deutschland: Auswirkungen auf wirtschaftliche, soziale und ökologische Regulierung in Zielländern und Modelle zur Verankerung der Verantwortung transnationaler Konzerne, S. 105; kritisch auch Curtis, Human Rights & Foreign Investment, S. 201 mit weiteren Nachweisen, Fn. 319.
 
139
Krajewski/Hoffmann, Alternative Model for a Sustainable Development Chapter and related provisions in the Transatlantic Trade an Investment Partnership (TTIP), S. 7 f., Annex 1, Artikel 3 ff.
 
140
International Institute for Sustainable Development, Model International Agreement on Investment for Sustainable Development, Artikel 19 ff.
 
141
Zur Bezugnahme auf bestehende internationale Normen Ceyssens/Feldt/Hörtreiter, Zwischenstaatliche Instrumente zur Stärkung der Unternehmensverantwortlichkeit, S. 29; siehe auch University of Edinburgh/Augenstein, Study of the Legal Framework on Human Rights and the Environment Applicable to European Enterprises Operating Outside the EU, Rn. 141: „Finally, express provisions can require contracting State parties to ensure that their legislation provides for high levels of human rights and environmental protection,[…] or to ensure that their domestic legislation, including environmental and social legislation, is effectively enforced.“
 
142
Siehe hierzu auch Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 12.
 
143
International Institute for Sustainable Development, Model International Agreement on Investment for Sustainable Development, Artikel 34 (C).
 
144
United Nations Conference on Trade and Development, World Investment Report 2015 – Reforming International Investment Governance, S. 110 ff., 128 ff.; siehe auch Krajewski, Ensuring the primacy of human rights in trade and investment policies, S. 20 zur „ineffectiveness of so-called ‚right to regulate‛ clauses“.
 
145
United Nations Conference on Trade and Development, World Investment Report 2015 – Reforming International Investment Governance, S. 110 ff., 128 ff; zu einer „duty to regulate‟ Krajewski, Ensuring the primacy of human rights in trade and investment policies, S. 11.
 
146
United Nations Conference on Trade and Development, World Investment Report 2015 – Reforming International Investment Governance, S. 140.
 
147
Hierzu auch Krajewski, Modell-Investitionsschutzvertrag mit Investor-Staat-Schiedsverfahren für Industriestaaten unter Berücksichtigung der USA, Erläuterung zu Artikel 12.
 
148
United Nations Conference on Trade and Development, World Investment Report 2015 – Reforming International Investment Governance, S. 133.
 
149
Jacob, International investment agreements and human rights, S. 35 f.; hierzu auch Burkard, Zum Spannungsverhältnis von Investitions- und Menschenrechtsschutz, S. 192 f.
 
150
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 19.
 
151
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 18.
 
152
Krajewski, Modalities for investment protection and Investor – State Dispute Settlement (ISDS) in TTIP from a trade union perspective, S. 14 f.
 
153
Krajewski/Hoffmann, Alternative Model for a Sustainable Development Chapter and related provisions in the Transatlantic Trade an Investment Partnership (TTIP), Section I – Overarching principles – Article 1: „The right to regulate shall be exerted in a manner not inconsistent with the international labour standards and agreements referred to in Article 4 [Multilateral labour standards and agreements], the environmental agreements referred to in Article 13 [Multilateral environmental governance and rules] and the human rights obligations contained in Article 21 [Human rights obligations].
 
154
Krajewski/Hoffmann, Alternative Model for a Sustainable Development Chapter and related provisions in the Transatlantic Trade an Investment Partnership (TTIP), Annex 2, Article xy (General exceptions); hierzu auch Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 14.
 
155
Krajewski/Hoffmann, Alternative Model for a Sustainable Development Chapter and related provisions in the Transatlantic Trade an Investment Partnership (TTIP), 8, Annex 2, Article xy (General exceptions).
 
156
Jacob, International investment agreements and human rights, S. 27 f.; United Nations Conference on Trade and Development, World Investment Report 2015 – Reforming International Investment Governance, S. 133; Kriebaum, in: The Law of international relations, S. 172 ff., die nicht nur auf die Unbestimmtheit materieller Schutzstandards im internationalen Investitionsschutzrecht hinweist, sondern auch auf diesbezügliche Defizite im völkervertragsrechtlichen Schutz der Menschenrechte; Ceyssens/Sekler, Bilaterale Investitionsabkommen (BITs) der Bundesrepublik Deutschland: Auswirkungen auf wirtschaftliche, soziale und ökologische Regulierung in Zielländern und Modelle zur Verankerung der Verantwortung transnationaler Konzerne, S. 112.
 
157
United Nations Conference on Trade and Development, World Investment Report 2015 – Reforming International Investment Governance, S. 133.
 
158
United Nations Conference on Trade and Development, World Investment Report 2015 – Reforming International Investment Governance, S. 133; Jacob, International investment agreements and human rights, S. 35.
 
159
Jacob, International investment agreements and human rights, S. 35.
 
160
Vgl. De Schutter/Eide/Khalfan/Orellana/Salomon/Seiderman, in: Human Rights Quarterly 2012, S. 1084 ff.; McCorquodale/Simons, in: Modern Law Review 2007, S. 599 f.
 
161
International Institute for Sustainable Development, Model International Agreement on Investment for Sustainable Development, Artikel 29 ff.
 
162
United Nations Conference on Trade and Development, World Investment Report 2015 – Reforming International Investment Governance, S. 160.
 
163
Krajewski/Hoffmann, Alternative Model for a Sustainable Development Chapter and related provisions in the Transatlantic Trade an Investment Partnership (TTIP), Annex 2 Article xy (Investor obligations);
 
164
Krajewski/Hoffmann, Alternative Model for a Sustainable Development Chapter and related provisions in the Transatlantic Trade an Investment Partnership (TTIP), Annex 2 Article xy (Investor obligations);
 
165
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 14.
 
166
Zur Verwirkung eines Klagerechts siehe Peterson, Human Rights and Bilateral Investment Treaties. Mapping the role of human rights law within investor-state arbitration, S. 15: „[…] including the conditioning of legal protections for investors upon various duties including to comply with International Labour Organization and the OECD instruments on corporate responsibility and to operate investments so that they do not circumvent international labour and human rights conventions.“; United Nations Conference on Trade and Development, World Investment Report 2015 – Reforming International Investment Governance, S. 133.
 
167
United Nations Conference on Trade and Development, World Investment Report 2015 – Reforming International Investment Governance, S. 133 ff.
 
168
United Nations Conference on Trade and Development, World Investment Report 2015 – Reforming International Investment Governance, S. 133.
 
169
Marwedel, „Reformierter“ Investitionsschutz in TTIP: Zwei Schritte voran – und gegen die Wand, 03.12.2015, abrufbar unter http://​verfassungsblog.​de/​reformierter-investitionsschu​tz-in-ttip-zwei-schrittevoran-und-gegen-die-wand/​ (zuletzt aufgerufen am 10.07.2017); Krajewski/Hoffmann, Der Vorschlag der EU-Kommissionzum Investitionsschutz in TTIP, S. 15.xy
 
170
Zu Möglichkeiten und Grenzen der Einbeziehung von Menschenrechten über eine Auslegung nach Artikel 31 Absatz 3 c der Wiener Vertragsrechtskonvention siehe Peterson, Human Rights and Bilateral Investment Treaties. Mapping the role of human rights law within investor-state arbitration, S. 22; Jacob, International investment agreements and human rights, S. 29; Burkard, Zum Spannungsverhältnis von Investitions- und Menschenrechtsschutz, S. 188 ff.
 
171
Hierzu auch Krajewski/Hoffmann, Alternative Model for a Sustainable Development Chapter and related provisions in the Transatlantic Trade an Investment Partnership (TTIP), Annex 2, Kommentar zu Article xy (Investor obligations), S. 28; Peterson, Human Rights and Bilateral Investment Treaties. Mapping the role of human rights law within investor-state arbitration, S. 15; Weiler, in: Boston College International and Comparative Law Review 2004, S. 429 ff.; Dumberry/Dumas-Aubin, in: Yearbook on international investment law & policy 2011–2012, 2013, S. 595 f.
 
172
VanDuzer/Simons/Mayeda, Integrating Sustainable Development, S. 393.
 
173
Krajewski, Modell-Investitionsschutzvertrag mit Investor-Staat-Schiedsverfahren für Industriestaaten unter Berücksichtigung der USA, Artikel 16 (Permanent International Investment Tribunal) und Erläuterung zu Artikel 16; Peterson, Human Rights and Bilateral Investment Treaties. Mapping the role of human rights law within investor-state arbitration, S. 17 mit Verweis auf Van Harten, Investment Treaty Arbitration and Public Law; United Nations Conference on Trade and Development, World Investment Report 2015 – Reforming International Investment Governance, S. 133.
 
174
Burkard, Zum Spannungsverhältnis von Investitions- und Menschenrechtsschutz, S. 176.
 
175
Hierzu Burkard, Zum Spannungsverhältnis von Investitions- und Menschenrechtsschutz, S. 176 f.; Jacob, International investment agreements and human rights, S. 36.
 
176
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 12; Reiner/Schreuer, in: Human Rights in International Investment Law and Arbitration, S. 82.
 
177
Deutlich Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 12; Dumberry/Dumas-Aubin, in: Yearbook on international investment law & policy 2011–2012, 2013, S. 573; anders Jacob, International investment agreements and human rights, S. 36; zu möglichen Bedenken Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 13: „Rather, the impediment seems to lie on a policy level. Many states have argued that encumbering IIAs with the range of social and environmental issues associated with the establishment and operation of an investment would make the agreements too broad and unwieldy. Representatives of different international organizations and states have, for example, argued that social issues – human rights, corruption, environmental and social impacts – should be left only to other international regimes dealing with these issues, even when no such regimes actually exist. Others have argued on occasions that adding ‚new issues‛ may create serious complications for the negotiation of IIAs.
 
178
Kriebaum, in: The Law of international relations, S. 173.
 
179
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 8, 17 ff.
 
180
Klein, in: Israel Law Review 2008, S. 479 ff.; Koskenniemi, in: Humanity: An International Journal of Human Rights, Humanitarianism, and Development 2010, S. 47 ff.; Shelton, in: The American Journal of International Law 2006, S. 291 ff.
 
181
Ablehnung der Zuständigkeit etwa in Biloune and Marine Drive Complex Ltd. V Ghana Investments Centre and the Government of Ghana, 1989/1990, UNCITRAL; hierzu Kriebaum, in: The Law of international relations, S. 187; Reiner/Schreuer, in: Human Rights in International Investment Law and Arbitration, S. 83.
 
182
Tietje, Individualrechte im Menschenrechts- und Investitionsschutzbereich – Kohärenz von Staaten- und Unternehmensverantwortung, S. 17 f.; Reiner/Schreuer, in: Human Rights in International Investment Law and Arbitration, S. 83; Reiner/Schreuer, in: Human Rights in International Investment Law and Arbitration, S. 84: „[…] human rights are applicabe to the extent to which they are included to the parties’ choice of law.“; Jacob, International investment agreements and human rights, S. 27: „[…] human rights norms could enter the legal bloodstream of BIT arbitrations through choice of law provisions.“
 
183
Biloune and Marine Drive Complex Ltd. V Ghana Investments Centre and the Government of Ghana, 1989/1990, UNCITRAL.
 
184
Maffezini v Kingdom of Spain, ICSID Case No. ARB/97/7, Entscheidung vom 13.11.2000, Rn. 65 ff.; im Übrigen siehe oben.
 
185
Klein, in: Israel Law Review 2008, S. 479 ff.; Koskenniemi, in: Humanity: An International Journal of Human Rights, Humanitarianism, and Development 2010, S. 47 ff.; Shelton, in: The American Journal of International Law 2006, S. 291 ff.
 
186
Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 17: „Rather, it is changes in the laws that can lead to assertions of breaches of the IIA protections for foreign investors.“
 
187
De Brabandere, Human Rights Considerations in International Investment Arbitration, S. 9.
 
188
Peterson, Human Rights and Bilateral Investment Treaties. Mapping the role of human rights law within investor-state arbitration, S. 9.
 
189
Curtis, Human Rights & Foreign Investment, S. 170.
 
190
Peterson, Human Rights and Bilateral Investment Treaties. Mapping the role of human rights law within investor-state arbitration, S. 32 mit Verweis auf Compañía de Aguas del Aconquija S.A. and Vivendi Universal S.A. v. Argentine Republic, ICSID Case no. ARB/97/3, Entscheidung vom 20.08.2007, Rn. 7.4.13 ff.; Mann, International Investment Agreements, Business and Human Rights: Key Issues and Opportunities, S. 16.
 
191
Ceyssens/Sekler, Bilaterale Investitionsabkommen (BITs) der Bundesrepublik Deutschland: Auswirkungen auf wirtschaftliche, soziale und ökologische Regulierung in Zielländern und Modelle zur Verankerung der Verantwortung transnationaler Konzerne, S. 85.
 
192
Curtis, Human Rights & Foreign Investment, S. 176 f. mit Verweis auf Black Economic Empowerment (BEE), ein Programm zur Erreichung der wirtschaftlichen Chancengleichheit von vormals benachteiligten Bürgern in Südafrika.
 
193
Ceyssens/Sekler, Bilaterale Investitionsabkommen (BITs) der Bundesrepublik Deutschland: Auswirkungen auf wirtschaftliche, soziale und ökologische Regulierung in Zielländern und Modelle zur Verankerung der Verantwortung transnationaler Konzerne, S. 86.
 
194
Deutlich Ceyssens/Sekler, Bilaterale Investitionsabkommen (BITs) der Bundesrepublik Deutschland: Auswirkungen auf wirtschaftliche, soziale und ökologische Regulierung in Zielländern und Modelle zur Verankerung der Verantwortung transnationaler Konzerne, S. 86.
 
195
Für die Einschränkung durch Menschenrechte siehe Krajewski, Wirtschaftsvölkerrecht, Rn. 92; für die Einschränkung durch das internationale Investitionsschutzrecht siehe Sornarajah, The international law on foreign investment, S. 231.
 
196
United Nations Conference on Trade and Development, World Investment Report 2015 – Reforming International Investment Governance, S. 133 ff.
 
Metadaten
Titel
Kapitel 8 Internationales Investitionsschutzrecht zum Schutz vor Menschenrechtsverletzungen durch transnationale Unternehmen
verfasst von
Sofia Massoud
Copyright-Jahr
2018
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-662-56780-7_8

Premium Partner