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Erschienen in: MTZ industrial 2/2017

01.09.2017 | Development

Transient and Steady State Torsional Vibration Analysis of Large Bore Diesel Engines

verfasst von: Dipl.-Ing. Matthias Taubert, Dipl.-Phys. Peter Böhm

Erschienen in: MTZ industrial | Ausgabe 2/2017

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Excerpt

This article, based on a paper presented at the second Torsional Vibration Symposium in Salzburg, describes a core sequence of the simulation based drive train development process of large bore diesel engines for marine and stationary applications within MAN Diesel & Turbo SE (MDT). The classical approach for torsional vibration analysis is using the steady state method. However, some basically transient phenomena cannot be adequately addressed by the use of this approach. The development of the new MDT 175D engine became the starting point for the use of a Modelica based simulation platform, which handles both methods in one environment. This article presents the integration of the CAE software SimulationX into the MDT workflow achieving efficient automated simulations, improve parameter variations and optimisation. …

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Das offizielle Magazin des CIMAC (The International Council on Combustion Engines) berichtet detailliert über Groß- und Industriemotoren aller Art ab einer Zylindergröße von 2,0 l. 

Literatur
[1]
Zurück zum Zitat Hafner, K. E,; Maas, H.: Torsionsschwingungen in der Verbrennungskraftmaschine. Springer, Wien, New York 1985CrossRef Hafner, K. E,; Maas, H.: Torsionsschwingungen in der Verbrennungskraftmaschine. Springer, Wien, New York 1985CrossRef
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Zurück zum Zitat Maass, H.; Klier, H.: Kräfte, Momente und deren Ausgleich in der Verbrennungskraftmaschine. 1st edition, Springer, 1981CrossRef Maass, H.; Klier, H.: Kräfte, Momente und deren Ausgleich in der Verbrennungskraftmaschine. 1st edition, Springer, 1981CrossRef
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Zurück zum Zitat Henninger, C.: Firing sequence optimization for a V20 cylinder diesel engine. Torsional Vibration Symposium, Salzburg, 2014 Henninger, C.: Firing sequence optimization for a V20 cylinder diesel engine. Torsional Vibration Symposium, Salzburg, 2014
[6]
Zurück zum Zitat Donderer, M.: Transiente Simulation von Großdieselmotoren und Antriebssträngen mit SimulationX. Bachelorarbeit, MAN Diesel & Turbo SE, 2017, unpublished Donderer, M.: Transiente Simulation von Großdieselmotoren und Antriebssträngen mit SimulationX. Bachelorarbeit, MAN Diesel & Turbo SE, 2017, unpublished
Metadaten
Titel
Transient and Steady State Torsional Vibration Analysis of Large Bore Diesel Engines
verfasst von
Dipl.-Ing. Matthias Taubert
Dipl.-Phys. Peter Böhm
Publikationsdatum
01.09.2017
Verlag
Springer Fachmedien Wiesbaden
Erschienen in
MTZ industrial / Ausgabe 2/2017
Print ISSN: 2194-8682
Elektronische ISSN: 2194-8690
DOI
https://doi.org/10.1007/s40353-017-0015-0

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