Skip to main content
Erschienen in: Universal Access in the Information Society 4/2022

08.04.2021 | Long Paper

Do you know your user group? Why it is essential to put your user-requirements analysis on a broad database

verfasst von: Sandra Böhm

Erschienen in: Universal Access in the Information Society | Ausgabe 4/2022

Einloggen

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

When developing a novel technological system, it is important to meet the users’ needs and expectations to ensure that the product will be accepted and applied by future users. To achieve that, a broadly based qualitative user-requirements analysis is essential. Following a user-centered design approach, a qualitative analysis was conducted to identify users’ needs and expectations for a future TV system. A prototype of the system has been developed with a focus on accessibility for deaf consumers by providing sign language via a virtual interpreter inserted into the traditional TV picture. The requirements analysis based on three different methods: the user interviews, the online questionnaire and the workshop. The statements given in the different studies handle similar topics. The respective detailed expectations by young and elder signers are mostly complementary, but partly even contrary. The results highlight the importance to set a user-requirements analysis on a broad database when developing technological systems. Only asking individual representatives of the user group and only applying individual methods would give very limited insight into users’ expectations and needs toward a technical system. To gain a detailed and representative picture for the whole community, a multimethod approach should be followed allowing for a feedback of several subgroups of the targeted population.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Fußnoten
1
Two participants name both as their mother tongues: each the signed and the spoken national language of their country.
 
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Adrian, S., Hölig, S., Hasebrink, U., Bosse, I., Haage, A.: Mediennutzung von Menschen mit Beeinträchtigungen. Medienbezogene Handlungen, Barrieren und Erwartungen einer heterogenen Zielgruppe. Media-Perspektiven 3, 145–156 (2017) Adrian, S., Hölig, S., Hasebrink, U., Bosse, I., Haage, A.: Mediennutzung von Menschen mit Beeinträchtigungen. Medienbezogene Handlungen, Barrieren und Erwartungen einer heterogenen Zielgruppe. Media-Perspektiven 3, 145–156 (2017)
2.
Zurück zum Zitat Barak, A., Sadovsky, Y.: Internet use and personal empowerment of hearing-impaired adolescents. Comput. Hum. Behav. 24, 1802–1815 (2008)CrossRef Barak, A., Sadovsky, Y.: Internet use and personal empowerment of hearing-impaired adolescents. Comput. Hum. Behav. 24, 1802–1815 (2008)CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Bias, R.: The pluralistic usability walkthrough: Coordinated empathies. In: Nielsen, J., Mack, R.L. (eds.) Usability inspection methods, pp. 63–76. Wiley, New York (1994) Bias, R.: The pluralistic usability walkthrough: Coordinated empathies. In: Nielsen, J., Mack, R.L. (eds.) Usability inspection methods, pp. 63–76. Wiley, New York (1994)
4.
Zurück zum Zitat Bortz, J., Döring, N.: Forschungsmethoden und Evaluation in den Sozial- und Humanwissenschaften, 5th edn. Heidelberg, Springer, Berlin (2016) Bortz, J., Döring, N.: Forschungsmethoden und Evaluation in den Sozial- und Humanwissenschaften, 5th edn. Heidelberg, Springer, Berlin (2016)
5.
Zurück zum Zitat Bowe, F.: Deaf and hard of hearing Americans’ instant messaging and e-mail use: a national survey. Am. Ann. Deaf. 147, 6–10 (2002)CrossRef Bowe, F.: Deaf and hard of hearing Americans’ instant messaging and e-mail use: a national survey. Am. Ann. Deaf. 147, 6–10 (2002)CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Charmaz, K.: Constructing Grounded Theory, 2nd edn. Sage, London (2014) Charmaz, K.: Constructing Grounded Theory, 2nd edn. Sage, London (2014)
11.
Zurück zum Zitat Dey, I.: Grounding grounded theory: Guidelines for qualitative inquiry. Academic Press, San Diego (1999) Dey, I.: Grounding grounded theory: Guidelines for qualitative inquiry. Academic Press, San Diego (1999)
14.
Zurück zum Zitat German, U.P.A. (ed.): Accessibility-Universal Design, p. 2. Journals by the German UPA, Vol, Report by the accessibility working group (2016) German, U.P.A. (ed.): Accessibility-Universal Design, p. 2. Journals by the German UPA, Vol, Report by the accessibility working group (2016)
16.
Zurück zum Zitat Glaser, B., Strauss, A.: The Discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Aldine, Chicago (1967) Glaser, B., Strauss, A.: The Discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Aldine, Chicago (1967)
17.
Zurück zum Zitat Hanson, V.L.: Computing technologies for deaf and hard of hearing users. In: Sears, A., Jacko, J.A. (eds.) Human-computer interaction handbook: fundamentals, evolving technologies and emerging applications, 2nd edn., pp. 885–893. Erlbaum, Mahwah (2009) Hanson, V.L.: Computing technologies for deaf and hard of hearing users. In: Sears, A., Jacko, J.A. (eds.) Human-computer interaction handbook: fundamentals, evolving technologies and emerging applications, 2nd edn., pp. 885–893. Erlbaum, Mahwah (2009)
20.
Zurück zum Zitat ISO 9241–210 (2010) Ergonomics of human-system interaction–Part 210: Human-centered design for interactive systems ISO 9241–210 (2010) Ergonomics of human-system interaction–Part 210: Human-centered design for interactive systems
21.
Zurück zum Zitat Moser, C.: User experience design. Mit erlebniszentrierter softwareentwicklung zu produkten, die begeistern. Springer, Berlin, Heidelberg (2012) Moser, C.: User experience design. Mit erlebniszentrierter softwareentwicklung zu produkten, die begeistern. Springer, Berlin, Heidelberg (2012)
22.
Zurück zum Zitat Pilling, D., Barrett, P.: Text communication preferences of deaf people in the United Kingdom. J. Deaf. Stud. Deaf. Educ. 13, 92–103 (2008)CrossRef Pilling, D., Barrett, P.: Text communication preferences of deaf people in the United Kingdom. J. Deaf. Stud. Deaf. Educ. 13, 92–103 (2008)CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Power, M.R., Power, D., Horstmanshof, L.: Deaf people communicating via SMS, TTY, relay service, fax and computers in Australia. J. Deaf. Stud. Deaf. Educ. 12, 80–92 (2007)CrossRef Power, M.R., Power, D., Horstmanshof, L.: Deaf people communicating via SMS, TTY, relay service, fax and computers in Australia. J. Deaf. Stud. Deaf. Educ. 12, 80–92 (2007)CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Upadrasta, V., Oehme, A., Böhm, S.: User-centered design for accessibility in media content–sign language and virtual signer. In: Stephanidis, C., Antona, M., Gao, Q., Zhou, J. (eds.) HCI International 2020–Late Breaking Papers: Universal Access and Inclusive Design. HCII 2020. Lecture Notes in Computer, 12426th edn. Springer, Cham (2020). https://doi.org/10.1007/978-3-030-60149-2_11CrossRef Upadrasta, V., Oehme, A., Böhm, S.: User-centered design for accessibility in media content–sign language and virtual signer. In: Stephanidis, C., Antona, M., Gao, Q., Zhou, J. (eds.) HCI International 2020–Late Breaking Papers: Universal Access and Inclusive Design. HCII 2020. Lecture Notes in Computer, 12426th edn. Springer, Cham (2020). https://​doi.​org/​10.​1007/​978-3-030-60149-2_​11CrossRef
Metadaten
Titel
Do you know your user group? Why it is essential to put your user-requirements analysis on a broad database
verfasst von
Sandra Böhm
Publikationsdatum
08.04.2021
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Universal Access in the Information Society / Ausgabe 4/2022
Print ISSN: 1615-5289
Elektronische ISSN: 1615-5297
DOI
https://doi.org/10.1007/s10209-021-00805-3

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2022

Universal Access in the Information Society 4/2022 Zur Ausgabe

Premium Partner