Skip to main content
Erschienen in: Education and Information Technologies 6/2016

10.07.2015

Eye tracking system for enhanced learning experiences

verfasst von: R. K. Sungkur, M. A. Antoaroo, A. Beeharry

Erschienen in: Education and Information Technologies | Ausgabe 6/2016

Einloggen

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Nowadays, we are living in a world where information is readily available and being able to provide the learner with the best suited situations and environment for his/her learning experiences is of utmost importance. In most learning environments, information is basically available in the form of written text. According to the eye-tracking technology, eye movements, scanning patterns and pupil diameter are indicators of thought and mental processing involved during visual information extraction. Hence, learners can be supported and guided throughout their learning journey by the real-time information of the precise position of gaze and of pupil diameter. A proper interpretation and consequently an efficient monitoring or supervision of learners’ eye movements by different methods of eye tracking may lead to an enhanced learning process and experience. This research gives an insight of the various existing techniques that contribute to the improvement of the learning mechanism through proposing a real time monitoring system using image processing and eye detection techniques. To portray such a robust mechanism, a multipronged eye tracking approach has been envisioned. The system is deployed with a first identification of the user’s eyes followed by the detection of the iris and pupil movements of the latter. Subsequently, the information about the eyes and pupil movements were analysed and graphs were generated that helps in determining the interest and behaviour of the user. To evaluate the accuracy of the system, some user tests and various scenarios in different application domains have been performed by computing the tracking error rate and as a result it has been noticed that these tests yield to an acceptable efficiency rate and a True Acceptance Rate (TAR) of around 75 %. Moreover, the proposed system is a low cost system and can be compatible with any computer or laptop equipped with an ordinary web camera.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
Zurück zum Zitat Duchowski, A. T. (2003). Eye tracking methodology: Theory and practice. London: Springer-Verlag Ltd.CrossRefMATH Duchowski, A. T. (2003). Eye tracking methodology: Theory and practice. London: Springer-Verlag Ltd.CrossRefMATH
Zurück zum Zitat Fritz, A., Galley, N., & Groetzner, Ch. (1992). Zum Zusammenhang von Leistung, Aktivierung und Motivation bei Kindern mit unterschiedlichen Hirnfunktionsstörungen; Zeitschrift für Neuropsychologie, 1, Heft 1, 1992, 79-92 (in German). Fritz, A., Galley, N., & Groetzner, Ch. (1992). Zum Zusammenhang von Leistung, Aktivierung und Motivation bei Kindern mit unterschiedlichen Hirnfunktionsstörungen; Zeitschrift für Neuropsychologie, 1, Heft 1, 1992, 79-92 (in German).
Zurück zum Zitat Goldberg, H. J., & Wichansky, A. M. (2003). Eye tracking in usability evaluation: A practitioner’s guide. In J. Hyönä, R. Radach, & H. Deubel (Eds.), The mind’s eye: Cognitive and applied aspects of eye movement research (pp. 493–516). Amsterdam: Elsevier.CrossRef Goldberg, H. J., & Wichansky, A. M. (2003). Eye tracking in usability evaluation: A practitioner’s guide. In J. Hyönä, R. Radach, & H. Deubel (Eds.), The mind’s eye: Cognitive and applied aspects of eye movement research (pp. 493–516). Amsterdam: Elsevier.CrossRef
Zurück zum Zitat Jacob, R. J. K., & Karn, K. S. (2003). Eye tracking in human-computer interaction and usability research: Ready to deliver the promises, In J. Hyönä, R. Radach, & H. Deubel (Eds.), The mind’s eye: Cognitive and applied aspects of eye movement research (pp. 573-605). Amsterdam: Elsevier. Jacob, R. J. K., & Karn, K. S. (2003). Eye tracking in human-computer interaction and usability research: Ready to deliver the promises, In J. Hyönä, R. Radach, & H. Deubel (Eds.), The mind’s eye: Cognitive and applied aspects of eye movement research (pp. 573-605). Amsterdam: Elsevier.
Metadaten
Titel
Eye tracking system for enhanced learning experiences
verfasst von
R. K. Sungkur
M. A. Antoaroo
A. Beeharry
Publikationsdatum
10.07.2015
Verlag
Springer US
Erschienen in
Education and Information Technologies / Ausgabe 6/2016
Print ISSN: 1360-2357
Elektronische ISSN: 1573-7608
DOI
https://doi.org/10.1007/s10639-015-9418-0

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2016

Education and Information Technologies 6/2016 Zur Ausgabe